Dacia se chlubí rozšířením nabídky verzí pro šetřílky, u nás ale mají zájemci smůlu

Ke skutečně paradoxní situaci došlo v nabídce Dacie. Značka na jednu stranu informuje o tom, jak na řadě nových míst Evropy začíná tlačit na pilu s LPG, ovšem u nás jej nabízet přestala.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Dacia se chlubí rozšířením nabídky verzí pro šetřílky, u nás ale mají zájemci smůlu

2.1.2019 | Petr Prokopec

Dacia se chlubí rozšířením nabídky verzí pro šetřílky, u nás ale mají zájemci smůlu

/

Foto: Dacia

Ke skutečně paradoxní situaci došlo v nabídce Dacie. Značka na jednu stranu informuje o tom, jak na řadě nových míst Evropy začíná tlačit na pilu s LPG, ovšem u nás jej nabízet přestala.

Od září platí nová procedura měření spotřeby a emisí, s jejímž příchodem byla spojena i opětovná homologace všech aut, která výrobci chtějí prodávat na území Evropské unie. Jelikož proces WLTP více reflektuje skutečný svět, muselo v případě mnoha motorů dojít k řadě úprav, aby mohly projít i novým sítem. Co je ovšem podstatnější, novou homologací musí projít nejen každá motorizace, ale rovněž každá výbavová verze - různé prvky totiž ovlivňují hmotnost a s tím i emise a spotřebu.

Právě to si vynutilo pročištění mnoha nabídkových katalogů, což bylo patrné zejména u koncernu VW. Prošla si tím ale i Dacia, která musela zamávat přeplňovanému benzinovému motoru 1,2 TCe. Změna je spojena i s dieselovou nabídkou, neboť agregát 1,5 dCI nahradila novější jednotka Blue dCI. Ta sice disponuje stejným objemem, nově však produkuje 95 koní namísto původních 90. U takového modelu Duster je však daný nárůst doprovázen i zvýšením ceny o 10 tisíc korun.

My se ovšem dnes hodláme zaměřit na zcela jinou verzi, na 1,6 SCe LPG. Jde o atmosférický benzinový čtyřválec, který kromě benzinu může jezdit i na plyn. Dacia dříve byla naprostým rekordmanem v této oblasti trhu, neboť s tovární úpravou a tedy i standardní zárukou nabízela celé své portfolio. Tedy nikoliv jen Duster, ale rovněž Logan, Logan MCV, Sandero, Lodgy a Dokker. Tomu se konkurence nemohla rovnat.

Pokud se ovšem momentálně zadíváte do nabídky tuzemské Dacie, na verzi uzpůsobenou spalování LPG nenarazíte ani v jednom případě. Je to více než překvapivé, neboť motor 1,6 SCe novou homologací prošel rovněž. Plně tedy vyhovuje normě Euro 6d-TEMP, která začne platit až od září příštího roku. A co je snad nejpodstatnější, v Česku byl dokonce k mání, Duster s ním startoval na 320 900 Kč.

Od listopadu není dostupný a když Dacia koncem roku vydala tiskovou zprávu o tom, že nabídku „plynových” verzí rozšiřuje v celé Evropě, předpokládali jsme, že to znamená i jejich návrat na český trh. Opak je ale pravdou, Dacie na LPG dostupné stále nejsou, a to paradoxně přesně kvůli tomu, čím se automobilka chlubí. Zájem o tyto verze je v Evropě po příchodu nové měřicí procedury tak vysoký, že automobilka tak nestíhá vyrábět, což vedlo ke snížení kvót pro trhy, kde si firma nemůže za své vozy účtovat tolik peněz. A tak i když jsou u nás Dacie velice populární a verze na LPG byly králi svého segmentu, v České republice v prodeji nejsou. Kdy a zda vůbec se někdy do nabídky vrátí, zatím nikdo nedokáže říci.

Zajímavá je i situace u mateřského Renaultu, jež má opětovně souvislost s českým trhem. Stejně jako varianty LPG u Dacie z nabídky zmizelo i Twingo. Tentokráte za tím ovšem nestojí zájem enormní, nýbrž minimální. Ten je v ČR obecně spojen s celým segmentem malých vozů, v případě Francouze byl ale zásadní. Tuzemské zastoupení proto nakonec prodej oficiálně ukončilo, k mání jsou poslední skladové vozy.

Tuto situaci nemá změnit ani blížící se facelift, Twingo tedy po pětadvaceti letech na českém trhu definitivně skončilo a na rozdíl od LPG u Dacie nemá ani teoretickou šanci na návrat. Ve zbytku Evropy se paradoxně začínají rozjíždět prodeje verze na LPG. Zajímavé je, že v tomto případě neodvádí svou práci pod kapotou atmosféra 1,6 SCe, nýbrž upravený přeplňovaný tříválec 0,9 TCe - turba si obvykle se spalováním LPG moc nerozumí.


Dacia se chlubí rozšířením nabídky verzí pro šetřílky, u nás ale mají zájemci smůlu - 1 - Dacia Duster LPG 2019 01Dacia se chlubí rozšířením nabídky verzí pro šetřílky, u nás ale mají zájemci smůlu - 2 - Dacia Duster LPG 2019 02Dacia se chlubí rozšířením nabídky verzí pro šetřílky, u nás ale mají zájemci smůlu - 3 - Dacia Duster LPG 2019 11Dacia se chlubí rozšířením nabídky verzí pro šetřílky, u nás ale mají zájemci smůlu - 4 - Dacia Duster LPG 2019 10
Nová Dacia Duster na LPG je prakticky k nerozeznání od té standardní

Dacia se chlubí rozšířením nabídky verzí pro šetřílky, u nás ale mají zájemci smůlu - 5 - Dacia Duster LPG 2019 03Dacia se chlubí rozšířením nabídky verzí pro šetřílky, u nás ale mají zájemci smůlu - 6 - Dacia Duster LPG 2019 04Dacia se chlubí rozšířením nabídky verzí pro šetřílky, u nás ale mají zájemci smůlu - 7 - Dacia Duster LPG 2019 05Dacia se chlubí rozšířením nabídky verzí pro šetřílky, u nás ale mají zájemci smůlu - 8 - Dacia Duster LPG 2019 06Dacia se chlubí rozšířením nabídky verzí pro šetřílky, u nás ale mají zájemci smůlu - 9 - Dacia Duster LPG 2019 07Dacia se chlubí rozšířením nabídky verzí pro šetřílky, u nás ale mají zájemci smůlu - 10 - Dacia Duster LPG 2019 08Dacia se chlubí rozšířením nabídky verzí pro šetřílky, u nás ale mají zájemci smůlu - 11 - Dacia Duster LPG 2019 09Dacia se chlubí rozšířením nabídky verzí pro šetřílky, u nás ale mají zájemci smůlu - 12 -
Změny prozradí jen motorový prostor, dvě nádrže a tlačítko v interiéru navíc. Auto má novou homologaci a bylo tu i chvíli k mání, teď ale k dispozici není a v dohledné době nebude

Dacia se chlubí rozšířením nabídky verzí pro šetřílky, u nás ale mají zájemci smůlu - 13 - Dacia Duster 2018 nove detaily 083Dacia se chlubí rozšířením nabídky verzí pro šetřílky, u nás ale mají zájemci smůlu - 14 - Dacia Duster 2018 nove detaily 084Dacia se chlubí rozšířením nabídky verzí pro šetřílky, u nás ale mají zájemci smůlu - 15 - Dacia Duster 2018 nove detaily 110
Vystačit si tak musíte s benzinovými nebo dieselovými variantami

Dacia se chlubí rozšířením nabídky verzí pro šetřílky, u nás ale mají zájemci smůlu - 16 - Renault Twingo GT 2016 2017 prvni 03Dacia se chlubí rozšířením nabídky verzí pro šetřílky, u nás ale mají zájemci smůlu - 17 - Renault Twingo GT 2016 2017 prvni 04Dacia se chlubí rozšířením nabídky verzí pro šetřílky, u nás ale mají zájemci smůlu - 18 - Renault Twingo GT 2016 2017 prvni 05
U Renaultu Twingo už neplatí ani to, jeho exodus z českého trhu je úplný navzdory blížícímu se faceliftu a doplnění nabídky právě o verzi na LPG

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.