Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Další automobilka udrží v nabídce motory bez turba, dokonce s vyšším objemem
29.9.2020 | Petr Miler
Ačkoli se zdálo, že motorům bez přeplňování dávno zazvonila hrana a neustálé snižování objemu je nevyhnutelné, pár bašt odporu ještě existuje. Nejvíce je jich v Japonsku.
Některá rozhodnutí na první pohled nedávají smysl. Jedno takové je spojené s dvojicí Toyota GT 86/Subaru BRZ, tedy s vozy, které bylo možné považovat za obchodně úspěšné maximálně do roku 2015. Po celém světě se tehdy prodávalo více než 20 tisíc kusů ročně, poté však přišla studená sprcha, která je čím dál ledovější. Třeba BRZ tak letos v srpnu oslovilo v Evropě jen 23 lidí a Toyota GT 86 jen o málo lépe vypadajících 73 zákazníků. Pokračovat dále v prodeji těchto aut zavání šílenstvím, přesto se druhé generace dočkáme, a to podle úplně stejného receptu.
Tuto skutečnost již dříve potvrdil evropský marketingový šéf Toyoty Matt Harrison, dle kterého GT 86 „není záležitostí prodejů. Role tohoto vozu spočívá v navýšení přitažlivosti značky.“ A tohoto úkolu se prý kupé zhostilo skvěle, jen kvůli němu prý zákazníci na řadě trhů přišli na to, že japonská automobilka již nenabízí pouze nudná rodinná přibližovadla, jako tomu bylo pár let zpět. Právě proto s ním Japonci ve spolupráci se Subaru hodlají pokračovat.
Podle obvykle dobře informovaných členů fóra GR86 a zdrojů australského Car Advice bychom se premiéry alespoň jedné z novinek měli dočkat již letos, byť prozatím jen v podobě koncept. Produkční verze má dorazit někdy v polovině roku 2021 jako model 2022. Má u toho být zcela nová platforma, zajímavější jsou ale informace týkající se motorového prostoru. Dlouho se mluvilo o tom, že dvojice japonských kupé přesedlá na turbopohon, to se ale nakonec stát nemá.
Momentálně GT 86 i BRZ používají plochý dvoulitrový čtyřválec FA20, který produkuje 205 koní a 212 Nm točivého momentu. Novinka nemá přepřáhnout na menší motor s turbem, ale zůstat u atmosférického, navíc na 2,4 litry zdvihového objemu zvětšeného motoru FA24. Dávat má 220 koní a 240 Nm a být opět uložen podélně.
Očití svědkové testování mul s novou technikou i prototypů nových generací říkají, že auta ani při plné zátěži „rozhodně nezněla přeplňovaně”. I to by nakonec dávalo smysl, ostatně zmíněný motor by pro Subaru nebylo zase tak složité vyvinout - tento agregát již užívá u SUV Ascent, zde však s přeplňováním. S ním nabízí o něco zajímavějších 264 koní a 376 Nm, BRZ a GT86 ale nikdy neohromovaly výkonem a dynamikou v přímce. A my jsme ti poslední, kteří se za dostupnost nepřeplňovaného motoru budou zlobit - po Mazdě by Subaru bylo další japonskou baštou jistého odporu proti turbům.
Podle informací ze Subaru takový motor skutečně vzniká, má se dočkat zásadního přepracování, dostat ostřejší vačky a další komponenty, které z něj mají udělat to pravé pro nové japonské kapesní sporťáčky. Je otázkou, jestli zrovna tento přístup oba modely prodejně spasí, ale pokud Toyota otevřeně říká, že ji nejde o prodeje, je to vlastně jedno - přinejmenším GT86 splní svůj úkol už tím, že bude.
Toyota GT 86 a Subaru BRZ se dočkají druhé generace, s níž má být spojena zcela nová platforma a především nový, výkonnější a přesto stále nepřeplňovaný motor 2,4 H4. Foto: Toyota/Subaru
Zdroje: GR86, Car Advice
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
před 5 hodinami - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
včera - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Změna jezdce: Acosta místo Millera zatím dle KTM nepřipadá v úvahu 14:27
- Jarní cena Brna otevře tuzemskou motocyklovou sezónu. 10:00
- MČR Flat Track: 20. dubna 2024 plochodrážní stadion ve Slaném včera 11:57
- Harley on Tour 2024: vyzkoušejte nové modely včera 10:45
- Pre Assen - na čele jsou Bulega, Montella a Mahendra včera 10:00
Nejčtenější články
- Jaguar pokračuje ve své likvidaci, nově naštval zákazníky, když je bez varování odřízl od chválených aplikací
18.3.2024 - Stále hůř: Fisker v nouzi zastavil výrobu, už otevřeně varuje, že bankrot může přijít kdykoli
19.3.2024 - Nová „ruská” auta od Solarisu jsou jen virtuální realita, k dealerům dorazila s logy Hyundai přelepenými páskou
19.3.2024 - Vsadil na elektromobily a končí. Šéf Hertzu se po 30 letech ve vysokém byznysu chytil do pasti elektrických snů
19.3.2024 - Audi končí s nesmyslným označením motorizací svých aut. Firmě trvalo 7 let, než pochopila
19.3.2024
Živá témata na fóru
- BMW Divize 04.18. 14:15 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.18. 13:04 - Truck Daškam
- Pneu koutek 04.18. 09:17 - Snowman000
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 04.17. 12:48 - řidičBOB