Další automobilka udrží v nabídce motory bez turba, dokonce s vyšším objemem

Ačkoli se zdálo, že motorům bez přeplňování dávno zazvonila hrana a neustálé snižování objemu je nevyhnutelné, pár bašt odporu ještě existuje. Nejvíce je jich v Japonsku.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Další automobilka udrží v nabídce motory bez turba, dokonce s vyšším objemem

29.9.2020 | Petr Miler

Další automobilka udrží v nabídce motory bez turba, dokonce s vyšším objemem

/

Foto: Toyota

Ačkoli se zdálo, že motorům bez přeplňování dávno zazvonila hrana a neustálé snižování objemu je nevyhnutelné, pár bašt odporu ještě existuje. Nejvíce je jich v Japonsku.

Některá rozhodnutí na první pohled nedávají smysl. Jedno takové je spojené s dvojicí Toyota GT 86/Subaru BRZ, tedy s vozy, které bylo možné považovat za obchodně úspěšné maximálně do roku 2015. Po celém světě se tehdy prodávalo více než 20 tisíc kusů ročně, poté však přišla studená sprcha, která je čím dál ledovější. Třeba BRZ tak letos v srpnu oslovilo v Evropě jen 23 lidí a Toyota GT 86 jen o málo lépe vypadajících 73 zákazníků. Pokračovat dále v prodeji těchto aut zavání šílenstvím, přesto se druhé generace dočkáme, a to podle úplně stejného receptu.

Tuto skutečnost již dříve potvrdil evropský marketingový šéf Toyoty Matt Harrison, dle kterého GT 86 „není záležitostí prodejů. Role tohoto vozu spočívá v navýšení přitažlivosti značky.“ A tohoto úkolu se prý kupé zhostilo skvěle, jen kvůli němu prý zákazníci na řadě trhů přišli na to, že japonská automobilka již nenabízí pouze nudná rodinná přibližovadla, jako tomu bylo pár let zpět. Právě proto s ním Japonci ve spolupráci se Subaru hodlají pokračovat.

Podle obvykle dobře informovaných členů fóra GR86 a zdrojů australského Car Advice bychom se premiéry alespoň jedné z novinek měli dočkat již letos, byť prozatím jen v podobě koncept. Produkční verze má dorazit někdy v polovině roku 2021 jako model 2022. Má u toho být zcela nová platforma, zajímavější jsou ale informace týkající se motorového prostoru. Dlouho se mluvilo o tom, že dvojice japonských kupé přesedlá na turbopohon, to se ale nakonec stát nemá.

Momentálně GT 86 i BRZ používají plochý dvoulitrový čtyřválec FA20, který produkuje 205 koní a 212 Nm točivého momentu. Novinka nemá přepřáhnout na menší motor s turbem, ale zůstat u atmosférického, navíc na 2,4 litry zdvihového objemu zvětšeného motoru FA24. Dávat má 220 koní a 240 Nm a být opět uložen podélně.

Očití svědkové testování mul s novou technikou i prototypů nových generací říkají, že auta ani při plné zátěži „rozhodně nezněla přeplňovaně”. I to by nakonec dávalo smysl, ostatně zmíněný motor by pro Subaru nebylo zase tak složité vyvinout - tento agregát již užívá u SUV Ascent, zde však s přeplňováním. S ním nabízí o něco zajímavějších 264 koní a 376 Nm, BRZ a GT86 ale nikdy neohromovaly výkonem a dynamikou v přímce. A my jsme ti poslední, kteří se za dostupnost nepřeplňovaného motoru budou zlobit - po Mazdě by Subaru bylo další japonskou baštou jistého odporu proti turbům.

Podle informací ze Subaru takový motor skutečně vzniká, má se dočkat zásadního přepracování, dostat ostřejší vačky a další komponenty, které z něj mají udělat to pravé pro nové japonské kapesní sporťáčky. Je otázkou, jestli zrovna tento přístup oba modely prodejně spasí, ale pokud Toyota otevřeně říká, že ji nejde o prodeje, je to vlastně jedno - přinejmenším GT86 splní svůj úkol už tím, že bude.


Další automobilka udrží v nabídce motory bez turba, dokonce s vyšším objemem - 1 - Toyota GT 86 a Subaru BRZ 2017 nove foto 01Další automobilka udrží v nabídce motory bez turba, dokonce s vyšším objemem - 2 - Toyota GT 86 a Subaru BRZ 2017 nove foto 02Další automobilka udrží v nabídce motory bez turba, dokonce s vyšším objemem - 3 - Toyota GT 86 a Subaru BRZ 2017 nove foto 03Další automobilka udrží v nabídce motory bez turba, dokonce s vyšším objemem - 4 - Toyota GT 86 a Subaru BRZ 2017 nove foto 04Další automobilka udrží v nabídce motory bez turba, dokonce s vyšším objemem - 5 - Toyota GT 86 a Subaru BRZ 2017 nove foto 05Další automobilka udrží v nabídce motory bez turba, dokonce s vyšším objemem - 6 - Toyota GT 86 a Subaru BRZ 2017 nove foto 06Další automobilka udrží v nabídce motory bez turba, dokonce s vyšším objemem - 7 - Toyota GT 86 a Subaru BRZ 2017 nove foto 07Další automobilka udrží v nabídce motory bez turba, dokonce s vyšším objemem - 8 - Toyota GT 86 a Subaru BRZ 2017 nove foto 08Další automobilka udrží v nabídce motory bez turba, dokonce s vyšším objemem - 9 - Toyota GT 86 a Subaru BRZ 2017 nove foto 09Další automobilka udrží v nabídce motory bez turba, dokonce s vyšším objemem - 10 - Toyota GT 86 a Subaru BRZ 2017 nove foto 10Další automobilka udrží v nabídce motory bez turba, dokonce s vyšším objemem - 11 - Toyota GT 86 a Subaru BRZ 2017 nove foto 11Další automobilka udrží v nabídce motory bez turba, dokonce s vyšším objemem - 12 - Toyota GT 86 a Subaru BRZ 2017 nove foto 12
Toyota GT 86 a Subaru BRZ se dočkají druhé generace, s níž má být spojena zcela nová platforma a především nový, výkonnější a přesto stále nepřeplňovaný motor 2,4 H4. Foto: Toyota/Subaru

Zdroje: GR86, Car Advice

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše