Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Dodge Viper ACR 2016: nejextrémnější silniční Zmije je tu. Dá Ring pod 7?
9.5.2015 | Petr Miler | Přidat příspěvek
(+ videa) V materiálech k ACR je nejčastějším slovo „bezprecedentní”. Takové mají být i jeho okruhové časy.
Nedá se říci, že by současný Dodge Viper byl jakkoli pomalým autem a o jeho novějších verzích či variantě Time Attack to platí ještě méně. Ale víte jak to chodí s jídlem a chutí... To druhé roste s tím prvním a Dodge prostě měl chuť stvořit také novou Zmiji ve verzi ACR. Nejprve ji ukázal na SEMA a později potvrdil, že dorazí i do výroby. Nemůžeme tedy být překvapeni, že ji tu dnes máme v celé její ne až tak blyštivé, přesto respekt-vzbuzující zbroji. Překvapeni ale můžeme být tím, co všechno dovede, neboť v řadě ohledů překonává nejen všechny své předchozí generace, ale nastavuje i nová měřítka toho, co lze také provést s autem stále se chlubícím silniční homologací.
Začít ale můžeme vlastně nudně - pod kapotou tohoto stroje nadále bije 8,4litrový desetiválec s výkonem nejvýše 480 kW (653 koní) a točivým momentem až 812 Nm. Jistě ne špatné parametry, zvláště když si uvědomíme, že s nimi nadále pracuje šestistupňová manuální převodovka Tremec TR6060. Jiným Viperům této generace se ale nevzdalují ani o píď, a to navzdory úpravám výfukového systému, které by alespoň průběh výkonu motoru měly pozměnit. Pro někoho to může být zklamáním, už tento fakt ale dokazuje, podle jakého receptu nové ACR vznikalo - snaha předčít konkurenci výkonem motoru tu byla až za poslední housle.
Všeho ostatního se ale této americké brutalitě dostalo plnými hrstmi, však posuďte sami. Nejpozoruhodnější jsou zřejmě změny aerodynamiky podtržené monstrózním, 1 876 mm širokým přítlačným křídlem na zádi. Na žehlení závodního overallu tu není, spolu s dalšími aerodynamickými prvky se stará o „bezprecedentní” (toto slovo si zapamatujte, na dalších řádcích vám to ušetří čtení...) přítlak mezi produkčními auty.
Křídlo na to pochopitelně není samo. Je tu i obří difuzor na zádi, specifická kapota, lízátko, křidélka... Je to celý paket změn, který si říká Extreme Aero a ani moc nepřehání. Při maximální rychlosti vozu (která těmito změnami pochopitelně trpí, ale nízká není - 285 km/h) tlačí vůz k zemi přítlak odpovídající jedné tuně (!) hmotnosti. Něco takového svět silničních vozů vážně ještě nepoznal a jde o třikrát vyšší hodnotu než u beztak dost extrémního Viperu TA 2.0.
Není to ale jediná „bezprecedentní” věc, o které Dodge hovoří. Velmi zajímavý je i brzdový systém spoléhající na šesti- a čtyřpístkové třmeny zakusující se do karbon-keramických kotoučů o průměru 390 a 360 mm. Se specifickým naladěním ABS se mají starat o excelentní možnosti zpomalení a ano, i tady je něco „bezprecedentního” - odolnost proti postupné ztrátě účinku.
Pochopitelně, podobný vůz by se neobešel bez přepracovaného podvozku, který se chlubí hlavně závodními tlumiči Bilstein a až 76 mm sníženým, nastavitelným zavěšením. „Práci s asfaltem” pak dále napomáhají pneumatiky Kumho Ecsta V720 vyvinuté právě pro toto auto. Mají monstrózní rozměry 295/25 R19 resp. 355/30 R19 a jen ony samy o sobě se prý starají o zlepšení okruhového času (nevíme, jakého) o 1,5 sekundy nikoli ve srovnání se silničními, ale závodními pneu. Podivné, ale v tiskové zprávě vážně přítomné.
Dodge dále zmiňuje ideální rozložení hmotnosti mezi nápravy v poměru 50:50, samotnou hmotnost - dost klíčový parametr pro úspěch takového modelu, ale nikoli. Na každý pád zmiňuje, že se vším výše zmíněným dokáže nové ACR zajíždět „bezprecedentní” okruhové časy a jsme velmi zvědavi, co to znamená. Jistě si vzpomenete, že předchozí ACR nějakou chvíli drželo rekord Severní smyčky Nürburgringu mezi produkčními auty, když okruh zdolalo v čase 7:12.
Dnes na Ringu kralují jiní, uvážíme-li však, že Viper ACR-X neměl k času pod 7 minut daleko a nové ACR vypadá ještě připraveněji, mohlo by se to povést. Však aby nejlepší Dodge porazil nejlepší Porsche, to by bylo docela... „bezprecedentní”. Uvidíme, na vyřešení této zápletky si rádi počkáme, dříve než ve třetím kvartálu letošního roku to ale zřejmě nebude. Teprve tehdy se totiž nové ACR dostane do prodeje, cena dosud známa není. Než se to změní, můžete se podívat na jeden z nejúžasnějších amerických sporťáků současnosti i s pomocí přiložené kopice fotek a trojice videí...
Oficiální fotografie nového Dodge Viper ACR 2016
Oficiální videa s novým Dodgem Viper ACR 2016
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- Elektrický propadák Mercedesu dál „skóruje”, je druhým nejpomaleji prodávaným autem ze všech, sklady okupuje měsíce
před 2 hodinami - První dobíjecí Lamborghini je další hybridní nesmysl, fiktivní úsporu paliva mění za 300kilovou nadváhu
před 4 hodinami - V Bruselu přišli na to, že kamiony tvoří hrstku aut, ale figurují v 15 procentech smrtelných nehod, posvítí si na ně
před 5 hodinami - Francouzi po čase stvořili opravdu krásné auto. Dostalo bezemisní pohon, který nemá problém s dojezdem
před 6 hodinami - Dvojí výkon vrcholné Tesly Model 3 byl vysvětlen, Česko i většina světa dostane ošizenou verzi
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva