Downsizing ad absurdum: 1,4 TSI je top čtyřválcem pro VW Passat, 1,8 TSI končí

Volkswagen se nenápadně zbavuje přeplňované osmnáctistovky. Pro Passat se nejobjemnějším benzinovým motorem v podstatě stává jedna-čtyřka.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Downsizing ad absurdum: 1,4 TSI je top čtyřválcem pro VW Passat, 1,8 TSI končí

12.11.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek

Downsizing ad absurdum: 1,4 TSI je top čtyřválcem pro VW Passat, 1,8 TSI končí

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Volkswagen se nenápadně zbavuje přeplňované osmnáctistovky. Pro Passat se nejobjemnějším benzinovým motorem v podstatě stává jedna-čtyřka.

Rozhodnutí Fordu montovat pod přední kapotu nové generace Mondea litrový tříválec jen tak něco nepřekoná, v důsledné aplikaci downsizingu však bude modrému oválu zdatně konkurovat německý koncern Volkswagen. Ten ve vší tichosti pomalu odstraňuje z Passatu a modelu CC motor 1,8 TSI, takže největším zážehovým čtyřválcem se asi už brzy stane přeplňovaná čtrnáctistovka.

Na vrcholu typové řady Passat, Passat Variant a CC zatím zůstává atmosférický šestiválec ve verzi 3,6 FSI 4Motion s výkonem 300 koní a šestistupňovou dvouspojkovou převodovkou, ten je ale dozajista velmi okrajovou volbou. Německé, ale třeba také španělské ceníky však signalizují, že ze seznamu motorizací se postupně vytrácí motor 1,8 TSI s výkonem 160 koní a maximálním točivým momentem 250 newtonmetrů. Tato pohonná jednotka je pro tuto chvíli k mání už jen v crossoveru Passat Alltrack. Ani na českém webu VW už jej v přehledu technických parametrů nenajdete.

Poněkud zvláštní je způsob náhrady osmnáctistovky. V základním Passatu a Passatu Variant to vypadá na nenápadný návrat motoru Twincharger kombinujícího přímé vstřikování a přeplňování kombinací kompresor-turbodmychadlo. Výkon čtyřválce o objemu 1 390 cm3 činí 160 koní při 5 500 ot./min. a točivý moment 240 Nm v rozmezí od 1 500 do 4 500 otáček.

Výrobce uvádí čas akcelerace na stovku 8,5 sekundy, nejvyšší rychlost 220 km/h a průměrnou spotřebu 6,5 l/100 km ve spojení se šestistupňovým manuálem a 6,1 l se sedmistupňovým DSG (maximálka a doba zrychlení se shodují). Pro výběhový motor Němci uváděli stejnou dynamiku, avšak průměrnou spotřebu s manuální převodovkou 6,9 litru. Přestože srovnání na papíře zjevně vychází ve prospěch menšího motoru, praxe ukazuje, že realita bývá mnohem méně růžová, než by si výrobci i majitelé aut přáli, takže až reálný provoz ukáže o kolik a jestli vůbec spotřeba Passatu s motorem Twincharger poklesne.

Naopak Volkswagen CC, který již nepoužívá označení Passat, ale pouze jeho techniku, zůstává podle tabulek věrný motoru o stejném objemu 1,4 l, ale osazeném pouze turbodmychadlem. Čtyřválec má stejných 160 koní při 5 500 ot./min. a identických 240 Nm, které však neprodukuje v tak širokém spektru otáček, ale vrchol přichází při 2 000 ot./min. Volkswagen pro CC 1,4 TSI udává zrychlení z 0 na 100 km/h za 8,5 s a nejvyšší rychlost 222 km/h. Průměrná spotřeba při oficiálním měření vychází na 6,6 litru, o půl litru méně než srovnatelný 1,8 TSI.

Na rozdíl od modelů CC a Alltrack nezůstal Passatu a Passatu Variant ani dvoulitr s výkonem 210 koní, takže potenciální klientela hledající větší zážehový motor nic většího se čtyřmi válci než 1,4 TSI už nedostane. Může ještě přesedlat na 3,6 FSI, v současném globálním honu na emise CO2 ale šestiválec nemůže mít dlouhého trvání.


Downsizing ad absurdum: 1,4 TSI je top čtyřválcem pro VW Passat, 1,8 TSI končí - 1 - passat20101Downsizing ad absurdum: 1,4 TSI je top čtyřválcem pro VW Passat, 1,8 TSI končí - 2 - passat20102Downsizing ad absurdum: 1,4 TSI je top čtyřválcem pro VW Passat, 1,8 TSI končí - 3 - passat20103Downsizing ad absurdum: 1,4 TSI je top čtyřválcem pro VW Passat, 1,8 TSI končí - 4 - VW CC 2012 nove 06Downsizing ad absurdum: 1,4 TSI je top čtyřválcem pro VW Passat, 1,8 TSI končí - 5 - VW CC 2012 nove 12Downsizing ad absurdum: 1,4 TSI je top čtyřválcem pro VW Passat, 1,8 TSI končí - 6 - VW CC 2012 nove 10Downsizing ad absurdum: 1,4 TSI je top čtyřválcem pro VW Passat, 1,8 TSI končí - 7 - Passat_Alltrack Passat_Alltrack_512Downsizing ad absurdum: 1,4 TSI je top čtyřválcem pro VW Passat, 1,8 TSI končí - 8 - Passat_Alltrack Passat_Alltrack_012Downsizing ad absurdum: 1,4 TSI je top čtyřválcem pro VW Passat, 1,8 TSI končí - 9 - Volkswagen Passat Alltrack 05
Passat a model CC se na některých trzích osmnáctistovky již zbavil, prozatím zůstává jen v crossoveru Alltrack

Miro Mihálik

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.