Ferrari 599 GTB 60F1: ostrý krasavec na rozloučenou

Životní dráha Ferrari 599 GTB se blíží ke konci, jeho nástupce se má představit již v březnu 2012 v Ženevě. GTB ale rozhodně nehodlá odejít potichu.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Ferrari 599 GTB 60F1: ostrý krasavec na rozloučenou

6.12.2011 | Petr Miler | Přidat příspěvek

Ferrari 599 GTB 60F1: ostrý krasavec na rozloučenou

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Životní dráha Ferrari 599 GTB se blíží ke konci, jeho nástupce se má představit již v březnu 2012 v Ženevě. GTB ale rozhodně nehodlá odejít potichu.

Mohlo by se zdát, že superrychlé provedení 599XX Evolution představené na probíhající Motor Show v Boloni bude pro Ferrari 599 GTB více než důstojnou rozlučkou, ale není to jediný způsob, kterým nám tento výjimečný sporťák řekne své adieu. Automobilka totiž připravila rozlučkovou edici 60F1, kterou si bude moci pořídit více zákazníků než jen ti nejvyvolenější z vyvolených.

Znaky 60F1 jsou zkratkou označení „60 Years of Victories in Formula 1”, tedy šedesáti let úspěchů ve Formuli 1, které Ferrari symbolicky vymezilo dvěma událostmi: prvním vítězstvím Ferrari na okruhu v Silverstone, jenž zaznamenal Froilan Gonzalez v monopostu 375 F1 14. července 1951 a vůbec prvním letošním prvenstvím Fernanda Alonsa v závoďáku zvaném Ferrari 150° Italia, jenž se odehrálo letos 10. července, tedy skoro na den přesně o 60 let později. A není to jen čirý marketingový výmysl, i samotné auto dává svým provedením na tyto události vzpomenout. K tomu se ale dostaneme až za chvíli.

Po technické stránce je samozřejmě tím nejlepším, co může silniční verze 599 nabídnout. Výchozí provedení je doplněno o paket HGTE (Handling GT Evoluzione) mající za cíl dále zlepšit chování vozu při ostré jízdě. Vůz je tedy vybaven tužšími pružinami, novým stabilizátorem zadní nápravy a specifickým nastavením adaptivních tlumičů. Díky upravenému odpružení se snížila také světlá výška a těžiště, což spolu s pneumatikami s větší přilnavostí obutých do 20" kol zajišťuje lepší jízdní vlastnosti i rychlejší odezvy auta.

Paket HGTE přináší i změny v oblasti elektronického řízení jednotlivých částí vozu - o tlumičích již byla řeč, k tomu se ale přidává i rychlejší fungování automatické převodovky a zlepšené reakce motoru na pokyny vydávané plynovým pedálem. Fungování motoru pak má zlepšovat i nový tlumič výfuku s výraznějším zvukem ve vysokých otáčkách.

Ferrari výsledek těchto změn shrnuje tak, že karoserie je díky přitvrzenému a sníženému podvozku více odolná proti kroucení, vůz je schopen rychleji vjíždět do zatáček, řidič má pocit, že řídí citelně menší auto, které lépe následuje jeho příkazy. To všechno je ale stará věc, neboť paket HGTE je na trhu už nějaký ten rok, specifika provedení 60F1 spočívají v něčem jiném.

Jsou totiž převážně vizuální a projevují se jak vně, tak uvnitř vozu, když odkazují na Gonzalezův i Alonsův monopost. K dispozici jsou tedy celkem tři varianty provedení exteriéru.

První má označení 375 F1 a vyznačuje lakováním rudým odstínem, který totožný jako ten použitý na Gonzalezově formuli v roce 1951. Je prý o něco tmavší než dnes používané červené.


Ferrari 599 GTB 60F1: ostrý krasavec na rozloučenou - 1 - Ferrari 599 GTB 60F1 375 F1 01
Ferrari 599 GTB 60F1 375 F1

Druhá varianta si říká Ferrari 150° Italia a používá lak typický pro letošní formuli Scuderie. K ní přidává bíle zbarvenou spodní část předního nárazníku, spodních pasáží předních blatníků a celého střešního oblouku táhnoucího se od sloupků A až k zádi vozu. Zajímavým detailem je odtrhová hrana víka kufru zbarvená italskou trikolórou.

Ferrari 599 GTB 60F1: ostrý krasavec na rozloučenou - 2 - Ferrari 599 GTB 60F1 Ferrari 150 Italia 01Ferrari 599 GTB 60F1: ostrý krasavec na rozloučenou - 3 - Ferrari 599 GTB 60F1 Ferrari 150 Italia 02
Ferrari 599 GTB 60F1 Ferrari 150° Italia

Třetí možností má jméno Ferrari 150° Italia 2 a jak už asi tušíte, jde o variaci výše zmíněného. Bíle prvky používá pouze ve své spodní části, ona trikolóra na zádi ale nechybí ani zde. Bez ohledu na zvolenou verzi navíc dostanete ještě hliníkový uzávěr palivové nádrže a 20" kovaná kola z lehkých slitin.

Ferrari 599 GTB 60F1: ostrý krasavec na rozloučenou - 4 - Ferrari 599 GTB 60F1 Ferrari 150 Italia2 01
Ferrari 599 GTB 60F1 Ferrari 150° Italia 2

Také uvnitř se 599 GTB 60F1 pokouší odkazovat na ef-jedničky, když je osazena zvláštními sportovními sedadly od Sabeltu, která jsou čalouněna alcantarou doplněnou na několika místech materiálem zvaným Superfabric. Ten se má vyznačovat vysokou adhezí (dá-li se to tak říci...) a je opravdu používán na sedadlech závodních speciálů. Nechybí ani čtyřbodové, modro-červené bezpečnostní pásy a hliníkové obložení palubní desky, které má připomínat tehdy inovativní využití hliníku v Gonzalezově F1.

A konečně aby i méně bystří poznali, s čím mají tu čest, je palubní deska doplněna o znak provedení 60F1 s podpisy (samozřejmě ne pravými) výše zmíněných borců.

Ferrari 599 GTB 60F1: ostrý krasavec na rozloučenou - 5 - Ferrari 599 GTB 60F1 interier 01Ferrari 599 GTB 60F1: ostrý krasavec na rozloučenou - 6 - Ferrari 599 GTB 60F1 interier 02Ferrari 599 GTB 60F1: ostrý krasavec na rozloučenou - 7 - Ferrari 599 GTB 60F1 interier 03
Interiér Ferrari 599 GTB 60F1

Snímky celého díla máme zatím k dispozici jen v nízkém rozlišení, neboť automobilka o něm mlčí a informace jsou k dispozici na prezentacích několika dealerů Ferrari ve Velké Británii. Nemáme tedy zatím jasno ani v tom, kde bude tato edice dostupná (předpokládáme, že všude, na obrázcích je auto s řízením na levé straně a není důvod, aby šlo o něco specificky britského), za jakou cenu a v jakém počtu. Ale to vše se jistě dozvíme později a rádi vás o tom zpravíme.

Petr Miler

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.