Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Ford Mustang Shelby GT500: tohle se muselo stát, aby jezdil 320 km/h
7.11.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
(+ video) Stvoření GT500 nespočívalo jen ve výměně motoru, výzvou byla třeba maximálka 320 km/h. Podívejte se, co bylo nutné upravovat.
Od představení Fordu Mustang Shelby GT500, jednoho z nejvýkonnějších sériových vozů ve Spojených státech a nesporného lídra mezi pony cars, uplynul téměř rok. Většinu jeho technických detailů dost dobře nelze zapomenout, včetně skutečně impozantního výkonu 671 koní a točivého momentu 856 newtonmetrů, kterým bez větších obtíží zastíní Corvette ZR1 i SRT Viper. Proč tedy Shelby opět zmiňujeme?
Máte-li ke GT500 nějaký zvláštní vztah, mohlo by vás třeba zajímat, jaké změny byl Ford nucen udělat, aby byl tento vůz schopen zvládnout sílu 5,8litrového osmiválce s kompresorem a především pak dosáhnout maximální rychlost přes 320 kilometrů v hodině.
Průvodcem popisujícím některé klíčové komponenty Mustangu Shelby je John Pfeiffer, inženýr sportovní divize SVT (Special Vehicle Team). A abychom nemluvili pouze v obecné rovině, případně pomohli méně zdatným v angličtině, můžeme jednotlivé součástky stručně proletět.
Jako první Pfeiffer uvádí řazení a spojku, jejíž průměr narostl o deset milimetrů, na celkových 260 mm, pozměněn byl rovněž samotný materiál lamely a náležitě se zvětšil také přítlačný talíř. Upravená je geometrie kulisy řazení a konstruktéři navíc vyměnili vymezovací podložky vodicích tyčí kvůli zlepšení pocitu přesnosti při každé změně převodového stupně. Za stejným účelem je v Mustangu GT500 nový hlavní spojkový válec a jiná vratná pružina spojkového pedálu.
Poněkud zajímavěji vypadá kardan vyrobený z uhlíkového kompozitu, který musí zvládnout přenášet všechnu tu sílu násobenou v převodovce na samosvorný diferenciál a kola zadní nápravy, odolávat přitom vysokým teplotám výfukového systému a podle toho, jak si s ním Pfeiffer manipuluje, těžký patrně nebude. Člověk by také čekal, že vzájemný spoj kardanu s kovovým dílem navazujícím na kloub bude vypadat robustněji, případně že vzájemné lisování těchto součástek nebude karbonová trubka moc dobře snášet, opak je ale asi pravdou.
Na závěr nechybí stručná přednáška o úpravě předního nárazníku za účelem vylepšení aerodynamiky, což zde znamenalo redukci vztlaku při vysokých rychlostech a zlepšení přívodu vzduchu k chlazení. Diferenciály pro GT500 jsou dva, samosvorné v obou případech, přičemž druhý (nadstandardní Torsen) je při objednávce paketu Track dodatečně vybavený chladičem.
Jako malá ochutnávka techniky Mustangu s výkony supersportu videosnímek nepůsobí špatně, a tak bychom se asi nezlobili, kdyby Ford natočil i další díly a věnoval se třeba motoru, brzdám či manuálu a možná ještě podrobněji. Však koho to nudí, koukat na to nemusí a těm ostatním by se to - hádáme - mohlo zamlouvat.
Zdroj: Motor Authority
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Unikla podoba přístrojové desky nového Bugatti. Je jako z jiného světa, tachometr má až do 550 km/h
dnes - Přímé srovnání jasně prokázalo, že Musk lhal o tom, co Tesla Cybertruck dokáže ve srovnání s Porsche 911
včera - Landu Norrisovi „kleklo” jeho Lamborghini uprostřed města, roztlačit ho museli náhodní kolemjdoucí
16.5.2024
Nové na MotoForum.cz
- V Cremoně skončily testy WomenWCR včera 22:44
- Musíme počkat na Ducati a... MM93 včera 15:00
- Test Kymco CV3 550i ABS vs. AK 550i ABS Premium: dvě nebo tři kola? včera 08:00
- Test šampionátu WomenWCR - 1. den 16.5.2024
- Mugello-MotoGP-Test: Alex Rins s nejlepším časem 16.5.2024
Nejnovější články
- Světu už 5 let chybí největší automobilový manažer všech dob, druhý takový se těžko někdy narodí
před 6 hodinami - Honda i v této době oznamuje, že do elektromobility napěchuje 1,46 bilionu Kč, nevyřeší tím vůbec nic
před 8 hodinami - Nový čínský unikátní osmiválec našel své využití, je podobně fascinující jako motor sám
před 9 hodinami - Porsche 911 Turbo má přejít zpět na manuál a pohon zadních kol. Zdánlivá absurdita dává jistý smysl
před 11 hodinami - Unikla podoba přístrojové desky nového Bugatti. Je jako z jiného světa, tachometr má až do 550 km/h
dnes
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva