Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Ford ukázal řešení křižovatek budoucnosti. Je docela děsivé
11.10.2018 | Mirek Mazal
Nikdo nemá rád stání na červenou, popojíždění v kolonách, vyjíždění z vedlejší nebo složité odbočování vlevo. Tyto nepříjemnosti vize Fordu řeší, v tuto chvíli ale spíše vyvolává obavy.
Na budoucnost automobilů můžete pohlížet, jak chcete, jedno je ale jisté - budou stále více online, neboť to snad krom lidí obávajících se ztráty soukromí vyhovuje všem. Automobilky mohou díky tomu být v užším kontaktu se zákazníkem a třeba na dálku řešit některé technické problémy. Samotným zákazníkům se pak do vozů dostávají informace, o kterých se jim dříve ani nesnilo. Obyčejné škodovky dnes mohou být vybavené systémem, který vám najde nejlevnější benzin v okolí, zobrazí počasí v cílové destinaci nebo přečte poslední zprávy.
Když ale auta komunikují se světem a svět s nimi, je škoda, aby si „nepovídala” také mezi sebou. Když se nějaký vůz zasekne v koloně, je zbytečné, aby se do ní hnaly další. Když nějaký řidič hloupě předjíždí před horizontem, je škoda nedat to vědět všem v protisměru. A nebo... když jedno auto jede po hlavní a jiné po vedlejší, je zbytečné, aby se obě předem „nedomluvila” tak, aby měla volný průjezd bez zbytečného zastavování a rozjíždění se.
Přesně tímto směrem se ubírají myšlenky Fordu, podle jehož zjištění každý rok strávíme v průměru dva dny stáním na semaforu pod červeným světlem. To je nepochybně neefektivní v mnoha smyslech tohoto slova, a tak se Američané snaží způsob, jak ztrátu času čekáním na zelenou či na vedlejších silnicích dáváním přednosti eliminovat. Že úzce souvisí s výše zmíněným, je nabíledni.
Vcelku odvážné řešení nese jméno Intersection Priority Management (IMP) a jeho podstatou je skutečně komunikace mezi jednotlivými vozidly ve stejné geografické oblasti. Pokud se tedy dvě auta blíží stejnému průsečíku, zařízení se dozví polohu ostatních a následně vypočítá a současně zobrazí ideální rychlost projetí křižovatkou, aby nedošlo k nehodě.
V ideálním případě tedy nikdo nebude nucen zastavit nebo dlouze čekat. Krom ušetřeného času pak logicky dojde k úspoře pohonných hmot, protože neustálé zastavování a rozjíždění se je drahé. A pochopitelně, jde tu také o bezpečnost - na základě výzkumů se odehrává téměř 60 procent incidentů právě na křižovatkách.
Zní to chytře a realizovatelně, tedy alespoň v momentě, kdy propojená budou všechna auta na silnici, což se dříve nebo později může stát. Přesto je pohled na video Fordu ukazující EMP v praxi poněkud děsivý. Dvě auta se blíží ke křižovatce, nikdo nebrzdí a nakonec se docela těsně míjí. Vypadá to spíše jako ruská ruleta, pod kontrolou algoritmů ale samozřejmě nejde o náhodu - oba vozy dávno zvolily rychlost, která k hladkému průjezdu povede.
Pochopitelně je tu spousta otázek, neboť do hry vždy může vstoupit řada neznámých. Tou hlavní je lidský faktor, neboť toto stále nejsou autopiloty. Zatím systém spoléhá na to, že člověk za volantem nezmění vypočítanou rychlost, ale i kdyby to tak nebylo, stále se může stát, že jednomu z vozů například vstoupí do cesty zvíře či člověk, bude muset zastavit nebo zabrzdit a celé pečlivě spočítané dokonalé křížení se rozsype jako domeček z karet. Nemluvě o tom, že bude těžké lidi přimět věřit tomu, že auta se nakonec na křižovatce minou, když to tak dlouho nepůsobí.
Tak či onak je to zajímavá vize. Projekt IMP byl představen tento týden v testovacím prostředí pro autonomní vozidla v britském Milton Keynes jako součást programu Autodrive zaměřeným na získávání zkušeností z nově uvedených nápadů. Tam pochopitelně funguje na jedničku, implementace do skutečného světa bude o hodně složitější.










Podle Fordu by plynulost dopravy vyřešilo zavedení Intersection Priority Managementu. Zatím je to docela děsivá vize, zvláště když se auta v křižovatce míjejí v těsné blízkosti
Bleskovky
Hasiči ani záchranáři nechápou, jak mohl někdo z této nehody vyváznout až do té míry, že beze stopy zmizel z místa
včeraSpalovací „dinosaurus” si vzal zpátky všechny klíčové světové rychlostní rekordy, stačila vlastně drobnost
13.8.2025Při hodinové honičce jako z GTA dva muži zmizeli policii s pomocí čtyřech aut včetně těžkého tahače s cisternou
12.8.2025
Nové na MotoForum.cz
- Jako lídři přijíždějí na rakouský Spielberg M. Marquez, Gonzalez a Rueda včera 10:00
- Tým Aki Ajo bez Denize Öncü včera 09:00
- Petr Najman: „Rekord, pád i pohár ze srpnových Hořic“ 13.8.2025
- Chantra stále mimo hru, Espargaro jako náhradník na Hondě 13.8.2025
- MV Agusta Superveloce 1000 Ago: pocta Agostinimu 13.8.2025
Nejnovější články
BMW chce nahradit svůj největší propadák dalším kontroverzním modelem, bez opory v tradici má chystat soka Géčka a Defenderu
před hodinouŠkoda ukázala víc z nové Octavie. Podstatě se radši úplně vyhýbá, tragikomicky říká, že jde ve stopách první generace
před 2 hodinamiAutor stylových sporťáků stvořil stejně stylový kombík s motorem V12, za patřičnou sumu vám ho postaví i s manuálem
včeraJak reálně fungují levná auta slavných značek, která se mimo EU prodávají hluboko pod 200 tisíc Kč? Tento Nissan stojí 150
včeraToyota s novými spalovacími motory počítá opravdu ve velkém, dostanou je dokonce i elektromobily
včera
Živá témata na fóru
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 08.15. 08:42 - Stepan
- Politický koutek 08.15. 07:19 - řidičBOB
- Lampárna (stěžovatelna) 08.15. 06:59 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 08.15. 06:24 - Stepan
- Onboard videa 08.14. 17:40 - řidičBOB
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 08.14. 16:37 - mattonecz
- Rychlodotazy 08.14. 16:16 - mattonecz
- Řidiči, co to mají v ruce... 08.14. 15:32 - řidičBOB