Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Ford ukázal řešení křižovatek budoucnosti. Je docela děsivé
11.10.2018 | Mirek Mazal
Nikdo nemá rád stání na červenou, popojíždění v kolonách, vyjíždění z vedlejší nebo složité odbočování vlevo. Tyto nepříjemnosti vize Fordu řeší, v tuto chvíli ale spíše vyvolává obavy.
Na budoucnost automobilů můžete pohlížet, jak chcete, jedno je ale jisté - budou stále více online, neboť to snad krom lidí obávajících se ztráty soukromí vyhovuje všem. Automobilky mohou díky tomu být v užším kontaktu se zákazníkem a třeba na dálku řešit některé technické problémy. Samotným zákazníkům se pak do vozů dostávají informace, o kterých se jim dříve ani nesnilo. Obyčejné škodovky dnes mohou být vybavené systémem, který vám najde nejlevnější benzin v okolí, zobrazí počasí v cílové destinaci nebo přečte poslední zprávy.
Když ale auta komunikují se světem a svět s nimi, je škoda, aby si „nepovídala” také mezi sebou. Když se nějaký vůz zasekne v koloně, je zbytečné, aby se do ní hnaly další. Když nějaký řidič hloupě předjíždí před horizontem, je škoda nedat to vědět všem v protisměru. A nebo... když jedno auto jede po hlavní a jiné po vedlejší, je zbytečné, aby se obě předem „nedomluvila” tak, aby měla volný průjezd bez zbytečného zastavování a rozjíždění se.
Přesně tímto směrem se ubírají myšlenky Fordu, podle jehož zjištění každý rok strávíme v průměru dva dny stáním na semaforu pod červeným světlem. To je nepochybně neefektivní v mnoha smyslech tohoto slova, a tak se Američané snaží způsob, jak ztrátu času čekáním na zelenou či na vedlejších silnicích dáváním přednosti eliminovat. Že úzce souvisí s výše zmíněným, je nabíledni.
Vcelku odvážné řešení nese jméno Intersection Priority Management (IMP) a jeho podstatou je skutečně komunikace mezi jednotlivými vozidly ve stejné geografické oblasti. Pokud se tedy dvě auta blíží stejnému průsečíku, zařízení se dozví polohu ostatních a následně vypočítá a současně zobrazí ideální rychlost projetí křižovatkou, aby nedošlo k nehodě.
V ideálním případě tedy nikdo nebude nucen zastavit nebo dlouze čekat. Krom ušetřeného času pak logicky dojde k úspoře pohonných hmot, protože neustálé zastavování a rozjíždění se je drahé. A pochopitelně, jde tu také o bezpečnost - na základě výzkumů se odehrává téměř 60 procent incidentů právě na křižovatkách.
Zní to chytře a realizovatelně, tedy alespoň v momentě, kdy propojená budou všechna auta na silnici, což se dříve nebo později může stát. Přesto je pohled na video Fordu ukazující EMP v praxi poněkud děsivý. Dvě auta se blíží ke křižovatce, nikdo nebrzdí a nakonec se docela těsně míjí. Vypadá to spíše jako ruská ruleta, pod kontrolou algoritmů ale samozřejmě nejde o náhodu - oba vozy dávno zvolily rychlost, která k hladkému průjezdu povede.
Pochopitelně je tu spousta otázek, neboť do hry vždy může vstoupit řada neznámých. Tou hlavní je lidský faktor, neboť toto stále nejsou autopiloty. Zatím systém spoléhá na to, že člověk za volantem nezmění vypočítanou rychlost, ale i kdyby to tak nebylo, stále se může stát, že jednomu z vozů například vstoupí do cesty zvíře či člověk, bude muset zastavit nebo zabrzdit a celé pečlivě spočítané dokonalé křížení se rozsype jako domeček z karet. Nemluvě o tom, že bude těžké lidi přimět věřit tomu, že auta se nakonec na křižovatce minou, když to tak dlouho nepůsobí.
Tak či onak je to zajímavá vize. Projekt IMP byl představen tento týden v testovacím prostředí pro autonomní vozidla v britském Milton Keynes jako součást programu Autodrive zaměřeným na získávání zkušeností z nově uvedených nápadů. Tam pochopitelně funguje na jedničku, implementace do skutečného světa bude o hodně složitější.










Podle Fordu by plynulost dopravy vyřešilo zavedení Intersection Priority Managementu. Zatím je to docela děsivá vize, zvláště když se auta v křižovatce míjejí v těsné blízkosti
Bleskovky
Jízdu jinak krásného nového Renaultu 5 Turbo lidé zesměšňují. Ukazuje, co je hodně špatně na ostrých elektrických autech
před 2 hodinami92letý muž si přišel k dealerovi pro nové auto i se svou „holkou”. Je k nevíře, co si odvezli k 70 rokům manželství
včeraRenault poprvé ukázal nové Twingo. Může být šik, smutnému osudu Fiatu 500e ale uteče jen stěží
9.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- Vítězem Toprak před Bulegou a Bautistou včera 15:52
- Supersporty vyhrál Debise, 15. Vostatek včera 14:42
- Estoril, Superpole: Toprak v novém rekordu včera 14:32
- Petrucci v Estorilu KO včera 09:00
- V Superbike nejrychlejším Bulega 10.10.2025
Nejnovější články
Asi nejpřitažlivější VW posledních dekád je k mání ve stavu nového vozu po prvním majiteli, vlastně ani není drahý
před 52 minutamiJízdu jinak krásného nového Renaultu 5 Turbo lidé zesměšňují. Ukazuje, co je hodně špatně na ostrých elektrických autech
před 2 hodinamiRománek Austrálie s elektromobily končí totálním fiaskem. Roky neprodaná auta jsou nabízena se slevami až 480 tisíc, některé značky to balí
včeraNejnovější speciality BMW lákají na retrostyl, který si musíte zamilovat. Kupci je budou mít zakázáno rok prodat
včeraNezájem o elektromobily je takový, že je ani zloději nekradou. Nemají je ani komu prodat, ani k čemu použít
včera
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 10.11. 22:40 - řidičBOB
- Onboard videa 10.11. 19:29 - řidičBOB
- Porsche - vse o sportovnich modelech 10.11. 13:40 - Snowman000
- SAP - Dresscode nestačí, 10.11. 13:04 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 10.11. 12:48 - řidičBOB
- Lampárna (stěžovatelna) 10.10. 23:07 - petr_riha
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 10.10. 19:03 - řidičBOB
- BMW Divize 10.10. 16:24 - pavproch