Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Tohle je volant budoucnosti podle Jaguaru. Z auta už vám bude patřit jen ten
4.9.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Jaguar se tak trochu snaží znovu vynalézt kolo, to na řízení. Podstatou jejich novinky jménem Sayer je ale všechno možné, jen ne to.
Vozy schopné autonomní jízdy jsou na programu vývojových center automobilek i dalších firem už docela dlouho, vzpomeňme např. na roztomilé autíčko Googlu, které už jako prototyp nemělo volant ani pedály. Něco takového je hudba poměrně vzdálené budoucnosti, na více či méně autonomním řízení aut ale dnes pracuje snad každý.
Daleko je Tesla se svým Autopilotem, který je sice jen trochu chytřejším adaptivním tempomatem, firmě ale aspoň sbírá cenná data z provozu o podobě různých úskalí silnic. A ještě dále Audi s novou A8, která už zvládá autonomní řízení na úrovni 3 tak dobře, že sám výrobce hovoří o možnosti sledovat video při dálniční jízdě.
To ale pochopitelně není konec, pořád spíše začátek. Kam auta dnes míří, ukazuje např. žádost Fordu o patent na odnímatelný volant a pedály. V podobných náznacích hovoří novinka Jaguaru, která je jakousi kombinací volantu a mobilního telefonu. Říká si Sayer - podle designéra Malcolma Sayera, který pro Jaguar pracoval v letech 1951-1970 - a je to uživatelské rozhraní pro umělou inteligenci, fungující jako asistent.
Má být jedinou „částí auta”, kterou budete skutečně vlastnit. Karoserie, motor, sedačky a kola budou sdílené s ostatními majiteli Sayeru; hovoří se o jakémsi klubu, jehož členové budou sdílet auta - Jaguary, pochopitelně, přichází-li nápad od této značky. Přes Sayer si objednáte přistavení vozu na určitou hodinu, ovšem nikoliv jako taxík - auto přijede samo, autonomně, a vy do něj nastoupíte na místo „řidiče”.
Největší devizou Sayeru má být zmíněná funkce asistenta. Jaguar jako modelový příklad nabízí situaci, ve které máte být zítra v osm hodin ráno někde na jednání. Řeknete přístroji - je hlasově ovládaný - adresu a čas, kdy tam potřebujete být, a on všechno ostatní spočítá za vás - kdy máte vstát, v kolik hodin bude přistavené auto a kudy pojedete. Dokonce ohlásí i části trasy, ve kterých by vás mohlo bavit řídit manuálně.
Chápeme-li to správně, Sayer jakožto volant po nastoupení do vozu připojíte na své místo, abyste mohli jinak autonomní elektromobil - co také jiného, málokterá vize budoucnosti počítá se spalovacími motory - řídit i sami. Mimo výše zmíněné zábavné části trasy se také budete moci či muset chopit řízení, když to autopilot nebude zvládat.
Co je v případě Sayeru zajímavé, je to, že to bude jeden „volant” pro různá auta. V rámci onoho klubu má být podle vize Jaguaru k mání spousta různých aut, takže budete-li se chtít projet, objednáte si sporťák, pojedete-li v zimě na hory, bude to SUV. A můžete si i vybrat, jestli auto bude sdílené s ostatními členy klubu, anebo, samozřejmě asi za úplně jiné peníze, bude sloužit jen vám.
Myšlenka stojící za Sayerem, tedy že budete mít věc, kterou si vezmete s sebou do každého auta, která bude jen vaše a kterou budete umět snadno ovládat, není nová - stojí např. za systémy Android Auto, resp. Apple CarPlay. Jestli bude Sayer mít v paměti také vaši hudbu, databázi oblíbených míst v mapách nebo něco na ten způsob, ale zatím není známo.
Stejně tak je brzy odhadovat, jestli se Sayer, nebo vůbec tenhle koncept v jakkoliv podobné formě, dostane do prodeje. Jaguar o něm hovoří jako o součásti vize budoucnosti, ztvárněné vozidlem jménem „Future-Type”, zkoumajícím mobilitu po roce 2040. Jaguar Future-Type se představí na výstavě Tech Fest v Londýně, která bude veřejnosti otevřená od 8. do 10. září.




Sayer je volant budoucnosti, kterým můžete i řídit, jeho podstata je ale trochu jinde
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Dražba cenných aut slavné aukční firmy se proměnila v demoliční derby poté, co jednomu z jejích řidičů „ujela noha”
včera
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
5.11.2025
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- Kdo bude posledním šampionem MotoE? včera 22:08
- Záchranné laso pro Filipa Salače včera 11:36
- GP Portugalska: Všechno je připraveno pro Pedra Acostu 5.11.2025
- V Moto2 je rozdíl mezi lídrem a druhým pouhých 9 bodů 5.11.2025
- Grand Prix se vrací do Evropy 4.11.2025
Nejčtenější články
Někdo na víc jak 30 let zavřel do garáže nejeté auto za statisíce, teď se prodá za miliony
7.10.2025
Nová levná Lada je zatím fiasko, za tři měsíce od začátku prodejů si ji převzalo jen 57 lidí a 71 dealerů
7.10.2025
Dacia nás se začátkem října zasypala hromadou novinek, uhranout teď chce už úplně všechny
7.10.2025
Další nový Moskvič si Češi mohou koupit už teď, je to zajímavé auto za slušné peníze
7.10.2025
Porsche si nedá pokoj. Svým sporťákům má vrátit spalovací motory způsobem, který nadšence tak akorát znovu vytočí
7.10.2025
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 11.06. 20:16 - M.Z.
- Nástroj k nákupu auta (STK,SPZ,VIN) 11.06. 16:27 - jreh
- Lampárna (stěžovatelna) 11.06. 12:52 - řidičBOB
- Rychlodotazy 11.06. 10:02 - řidičBOB
- Má někdo zkušenost s nákupem ojetého auta z Německa přes malého dovozce? 11.06. 09:48 - lylybrown
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.05. 20:57 - abgx1
- BMW Divize 11.05. 10:19 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.04. 18:24 - Stepan
