Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Tohle je volant budoucnosti podle Jaguaru. Z auta už vám bude patřit jen ten
4.9.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Jaguar se tak trochu snaží znovu vynalézt kolo, to na řízení. Podstatou jejich novinky jménem Sayer je ale všechno možné, jen ne to.
Vozy schopné autonomní jízdy jsou na programu vývojových center automobilek i dalších firem už docela dlouho, vzpomeňme např. na roztomilé autíčko Googlu, které už jako prototyp nemělo volant ani pedály. Něco takového je hudba poměrně vzdálené budoucnosti, na více či méně autonomním řízení aut ale dnes pracuje snad každý.
Daleko je Tesla se svým Autopilotem, který je sice jen trochu chytřejším adaptivním tempomatem, firmě ale aspoň sbírá cenná data z provozu o podobě různých úskalí silnic. A ještě dále Audi s novou A8, která už zvládá autonomní řízení na úrovni 3 tak dobře, že sám výrobce hovoří o možnosti sledovat video při dálniční jízdě.
To ale pochopitelně není konec, pořád spíše začátek. Kam auta dnes míří, ukazuje např. žádost Fordu o patent na odnímatelný volant a pedály. V podobných náznacích hovoří novinka Jaguaru, která je jakousi kombinací volantu a mobilního telefonu. Říká si Sayer - podle designéra Malcolma Sayera, který pro Jaguar pracoval v letech 1951-1970 - a je to uživatelské rozhraní pro umělou inteligenci, fungující jako asistent.
Má být jedinou „částí auta”, kterou budete skutečně vlastnit. Karoserie, motor, sedačky a kola budou sdílené s ostatními majiteli Sayeru; hovoří se o jakémsi klubu, jehož členové budou sdílet auta - Jaguary, pochopitelně, přichází-li nápad od této značky. Přes Sayer si objednáte přistavení vozu na určitou hodinu, ovšem nikoliv jako taxík - auto přijede samo, autonomně, a vy do něj nastoupíte na místo „řidiče”.
Největší devizou Sayeru má být zmíněná funkce asistenta. Jaguar jako modelový příklad nabízí situaci, ve které máte být zítra v osm hodin ráno někde na jednání. Řeknete přístroji - je hlasově ovládaný - adresu a čas, kdy tam potřebujete být, a on všechno ostatní spočítá za vás - kdy máte vstát, v kolik hodin bude přistavené auto a kudy pojedete. Dokonce ohlásí i části trasy, ve kterých by vás mohlo bavit řídit manuálně.
Chápeme-li to správně, Sayer jakožto volant po nastoupení do vozu připojíte na své místo, abyste mohli jinak autonomní elektromobil - co také jiného, málokterá vize budoucnosti počítá se spalovacími motory - řídit i sami. Mimo výše zmíněné zábavné části trasy se také budete moci či muset chopit řízení, když to autopilot nebude zvládat.
Co je v případě Sayeru zajímavé, je to, že to bude jeden „volant” pro různá auta. V rámci onoho klubu má být podle vize Jaguaru k mání spousta různých aut, takže budete-li se chtít projet, objednáte si sporťák, pojedete-li v zimě na hory, bude to SUV. A můžete si i vybrat, jestli auto bude sdílené s ostatními členy klubu, anebo, samozřejmě asi za úplně jiné peníze, bude sloužit jen vám.
Myšlenka stojící za Sayerem, tedy že budete mít věc, kterou si vezmete s sebou do každého auta, která bude jen vaše a kterou budete umět snadno ovládat, není nová - stojí např. za systémy Android Auto, resp. Apple CarPlay. Jestli bude Sayer mít v paměti také vaši hudbu, databázi oblíbených míst v mapách nebo něco na ten způsob, ale zatím není známo.
Stejně tak je brzy odhadovat, jestli se Sayer, nebo vůbec tenhle koncept v jakkoliv podobné formě, dostane do prodeje. Jaguar o něm hovoří jako o součásti vize budoucnosti, ztvárněné vozidlem jménem „Future-Type”, zkoumajícím mobilitu po roce 2040. Jaguar Future-Type se představí na výstavě Tech Fest v Londýně, která bude veřejnosti otevřená od 8. do 10. září.
Sayer je volant budoucnosti, kterým můžete i řídit, jeho podstata je ale trochu jinde
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez včera 15:00
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki včera 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España včera 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ 24.4.2024
- Začalo letošní MS-Side 24.4.2024
Nejnovější články
- „Příšerné” nařizování elektromobilů zabije automobilový průmysl, říká šéf Stellantisu, začne to ve Velké Británii
před hodinou - BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
včera - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem si otevíral pusu
včera - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
včera - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva