Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Tento nový autobus má stejný koeficient odporu vzduchu jako Ford Focus RS
10.7.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Je to monstrum na kolech a má tvary cihly, přesto si svým součinitelem odporu vzduchu nezadá s malým kapkovitým hatchbackem. A umí i víc.
Aerodynamika je v poslední době zmiňována stejně často jako třeba výkon, hmotnost nebo počet mobilních zařízení, které připojíte k internetu skrze WiFi hotspot ve voze. Je to pochopitelné, její vliv na spotřebu a tedy i emise je zásadní. Proto moderní automobily povětšinou připomínají ocumlané bonbony a reálný průduch abyste na jejich karoserii pohledali. Hodnota koeficientu odporu vzduchu bývá automatickou součástí firemních prezentací a výrobci jejím prostřednictvím dokazují, že v tomto ohledu nic nezanedbali.
Nechlubí se jí přitom jen výrobci osobních aut, ale i autobusů. U nich zdánlivě o mnoho nejde, však cihla jako cihla, přidá se pár oblin a jede se. Jenže tak tomu není a odhalení nového autobusu Setra S 531 DT z líhně koncernu Daimler o tom svědčí nejlépe. Ten se podle Němců vyznačuje koeficientem odporu vzduchu Cx (nebo také Cd, chcete-li) 0,35. A to je stejná hodnota, jakou má i poslední generace Fordu Focus RS.
Je ovšem třeba dodat, že koeficient Cx je jen jednou součástí rovnice. Abychom mohli vypočítat celkový odpor vzduchu, je třeba znát ještě čelní plochu. Tu automobilky již nezveřejňují, tak je znalost Cx vlastně k ničemu. V převedeném slova smyslu je to jako když se někdo chlubí maximem točivého momentu a neuvede k němu otáčky. Nějakou informační hodnotu ta čísla sama o sobě pochopitelně mají, takže jak je možné, že zrovna Setra dosahuje tak dobrého výsledku?
Pro pochopení se sluší říci, že nejnižší aerodynamický otvor má letící kapka vody. Přívlastek „letící” má velký význam, protože v klidu má kapka tvar koule. Teprve při pohybu vzduchem zaujme protáhlý, na jedné straně zakulacený, na druhé špičatý tvar. Jeho konkrétní podoba je dána aktuální hustotou vzduchu a rychlosti, kterou se pohybuje. Čím jsou obě veličiny větší, tím protáhlejší kapka je. Při určitých mezních hodnotách však dojde k jejímu rozpadu, protože vnější síly překonají její soudržnost danou povrchovým napětím kapaliny.
Auta v podobě kapek se ale ukázala být velice nepraktická, přesto jako inspirace slouží konstruktérům dál. Setra pochopitelně kapku připomínat nemůže, už tak ale pouhými úpravami základního tvaru „vzor cihla” dosáhla toho, že koeficient odporu vzduchu je stejný jako u vozu, který má k oné kapce o mnoho blíže. Je to opravdu výjimečný výsledek i když se nový autobus Setry celkovým odporem nemůže rovnat hot hatchi modrého oválu, konkurenty dalece překonává - běžně se u autobusů uvádí hodnota součinitele v rozmezí 0,6 - 0,8. Tady jsme najednou kdesi na polovině, až tak daleko sahají moderní aerodynamická kouzla. Ale znovu - je to jenom koeficient, celkový odpor vzduchu bude u Setry pochopitelně nesrovnatelně vyšší.
Novinka ale není zajímavá jen tím, a tak si projděme i zbývající parametry. Tento double-decker měří na délku 14 metrů a spadá do rodiny TopClass 500. Na palubě pohostí až 83 pasažérů, o jejich komfort se stará integrovaná kuchyňka, koupelna a záchod. Kromě toho tu máme řadu úložných prostor, samotný zavazadelník pohltí 8,4 kubických metrů nákladu.
Pohon zajišťuje 12,8litrový šestiválcový diesel, který produkuje 510 koní a 2 500 Nm již při 1 100 otáčkách. V základu má na palubě nádrž o objemu 540 l, pro dlouhé cesty je navíc možné sáhnout ještě po příplatkové nádrži o objemu 170 až 270 litrů. Její integrace je možná přesunutím hlavního panelu elektřiny hned vedle předního vstupu. Přesunuty byly i zásobníky stlačeného vzduchu, levou stranu autobusu tak mohou okupovat zvětšené nádrže. Setra dodává, že vlivem lepší aerodynamiky i optimalizovaného motoru dojde při každoročním nájezdu 100 000 km k úspoře 3 000 litrů paliva. Kolik je to peněz, si spočítáte sami.
S 531 DT je vůbec prvním autobusem na světě, který dostal autonomní brzdy s detekcí chodců. Ty vpředu namontované radary vidí na vzdálenost 80 metrů, běžné překážky pak dokonce až na 250 m. Dále se novinka Setry pyšní systémem Sideguard Assist, který zvládá detekovat auta ve slepém úhlu při odbočování či změně dálničních pruhů. Tato technologie je stejně jako ta předchozí převzata od Mercedesu, stejně jako příplatkový systém rozprašovače voňavky, který je účinný při nastartovaném motoru a otevřených předních dveřích. Cestující na palubě může vítat jedna z šesti vůní, jež ještě více umocňuje výjimečnost tohoto mimořádně aerodynamickému busu...
Nová Setra S 531 DT se pyšní stejným koeficientem odporu vzduchu jako Ford Focus RS. O její aerodynamice to ale ve skutečnosti až tak mnoho neříká
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez včera 15:00
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki včera 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España včera 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ 24.4.2024
- Začalo letošní MS-Side 24.4.2024
Nejčtenější články
- 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024 - Němci vybrali pohodlné ojetiny, které vás nezruinují koupí ani provozem. Je mezi nimi i Škoda Octavia
27.3.2024 - Firma, která předělává spalovací auta na elektrický pohon, je na hranici bankrotu, bez peněz zastavila činnost
27.3.2024 - Krachující Fisker se pokouší zachránit zoufalým výprodejem. Auta zlevnil skoro o polovinu, stojí míň než základní Octavie
28.3.2024 - Ford si nechal patentovat chytré řešení převozu větších věcí, bude mu ho závidět i Škoda se svým Simply Clever
28.3.2024
Živá témata na fóru
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.26. 10:35 - Brus
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.26. 09:48 - Eda
- Výběr Hybrid auta 04.26. 09:34 - mattonecz
- RYBNÍK NA PODLAZE - OCTAVIA 1 04.26. 07:49 - nostromo23
- Onboard videa 04.26. 07:47 - Truck Daškam
- Jak odstranit zaschlý vosk z kapoty auta? Prosím o radu 04.26. 07:46 - nostromo23
- Jak snižovat spotřebu 04.26. 07:41 - nostromo23
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 23:27 - Milanito