Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Komu to chce Jaguar prodat? Do F-Type dal čtyřválcový motor, ještěže benzinový
12.4.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Kupé i roadster bude nově možní mít i s dvoulitrem s 300 koňmi. Dynamikou neurazí, okouzlit ale může jen v v několika málo zemích.
Jaguar F-Type se již na počátku letošního roku dočkal menší modernizace. Ta sebou přinesla i zcela nové provedení 400 Sport, které pohání přeplňovaný třílitrový šestiválec naladěný na 400 koní. Portfolio dvoumístného sporťáku se tak rozrostlo na neskutečných 28 derivátů, v což samozřejmě počítáme varianty Coupe i Roadster. Jak se ovšem říká, s jídlem roste i chuť. Proto Britové vyrukovali s další novinkou, nad jejím smyslem si ale lámeme hlavu dvojnásob.
Jak naznačuje již nadpis článku, F-Type dostal přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec. Tato pohonná jednotka z rodiny Ingenium produkuje 300 koní a 400 Nm točivého momentu, což samozřejmě nejsou zanedbatelná čísla. Pracuje s plnícím tlakem 200 barů a zároveň dostal vůbec poprvé v historii Jaguaru keramická ložiska. Přeplňování má na starost turbodmychadlo typu twin-scroll, mimo to je součástí agregátu také elektronicky ovládaný zdvih ventilů. Hmotnosti této verze klesla 1 524 kilogramů, sprint z klidu na stovku (resp. na 97 km/h) dá za 5,4 sekundy a její nejvyšší rychlost je omezena na 250 km/h.
Dá se ovšem předpokládat, že spíše než na zrychlení či maximálku se čtyřválcový F-Type zaměřuje na jiné hodnoty, a právě zde bychom mohli nalézt odpověď na otázku ohledně smyslu tohoto modelu. Ve srovnání s dosavadním základem v podobě šestiválcové varianty naladěného na 340 koní poklesla spotřeba o 16 % na 7,2 l/100 km dle evropského normovaného cyklu. S tím je nižší i produkce CO2, zde 163 g/km.
Pro některé se tím F-Type stává lákavějším, ne ovšem sám o sobě. Primární důvod sestupu směrem ke čtyřválci spočívá v Číně a tamním zdanění, sekundární v daňových systémech některých dalších, zejména Evropských zemí. S třílitrovými a pětilitrovými pohonnými jednotkami byl britský sporťák na čínském trhu velice drahý, s dvoulitrem se ale dostane do dostupnějších sfér. A levněji rázem vyjde i v zemích jako Francie, Nizozemsko a dalších s vysokým zdaněním založeným na papírové spotřebě paliva resp. emisích CO2.
Není tedy ve výsledku ani divu, že je k mání pouze s osmistupňovým automatem - manuální převodovka se v Číně příliš nemusí a papírovou spotřebu dále snižuje. Kromě toho je možné sáhnout pouze po verzi s pohonem zadních kol. Dalších podstatných změn vůz nedoznal, zejména ne vizuálních. Máme zde pouze specifická 18palcová kola, při volbě výbavy R-Dynamic ovšem tak jako tak dostáváte devatenáctky. A vedle toho jsou v nabídce i 20palcové disky. Jediným unikátem tak ve výsledku zůstává centrální koncovka výfuku.
Kromě instalace odlišného motoru došlo také ke změnám na podvozku. Ty reagují na pokles hmotnosti o 52 kilogramů vůči šestiválci. Máme zde tedy o 4 procenta měkčí pružiny vpředu a o 3 procenta vzadu, odlišná je i charakteristika tlumičů a překalibrováno bylo rovněž řízení. Standardně lze pak počítat s brzdami o průměru 355 mm vpředu a 325 mm, i zde jsou ale za příplatek k mání větší kotouče.
Snaze vejít se do mantinelů daných daňovými systémy té či oné země lze na jednu stranu chápat, na druhou stranu je otázkou, jestli pro vůz jako je je F-Type není dehonestující použití pohonné jednotky srovnatelné s takovou, kterou najdeme třeba ve Volkswagenu Golf nebo Seatu Leon. To už může Jaguar rovnou sáhnout po dvoulitrovém dieselu, jeho spotřeba by nakonec byla ještě nižší. Proto zůstává otázkou, zda po čtyřválcové verzi navzdory nižší ceně sáhne větší množství zákazníků. Jasnou odpověď nám tady ale dá jen čas...























S příchodem čtyřválcového Jaguaru F-Type se nabídka britského sporťáku rozrostla na 32 variant
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Automobilka vzala rekord slavného okruhu značce, která jí ho vzala předtím, ta ho vzala předtím té první a předtím si to daly ještě jednou
před 11 hodinami
„Bugatti pro chudé” znovu vytřelo podlahu s drahou konkurencí, potichu stanovilo další rekord okruhu
14.12.2025
Žena jela autem po dálnici a najednou jí na střeše přistálo letadlo. Video zachycuje vše
11.12.2025
Nové na MotoForum.cz
- Hrdina Suzuky a BSB Ryuichi Kiyonari odchází do důchodu. včera 15:00
- MS side 2026 bez Mostu 15.12.2025
- Nejméně navštívené Grand Prix 2025 15.12.2025
- Indian Sport Scout RT 2026: s uzamykatelnými kufry 15.12.2025
- Marcel Schroetter pojede IDM Superbike 15.12.2025
Nejnovější články
Ferrari si nechalo patentovat nové řešení spalovacího motoru, může mu vdechnout nový život
před 7 hodinami
Elektrický VW Polo odhalil své parametry a je to taková marnost, že ho od zkázy zachrání jen zázrak, dotace nebo obojí
před 8 hodinami
Stellantis dál přichází k rozumu. Maserati někde vykoplo z nabídky hybridní čtyřválec na úkor motoru V6, hybrid nikdo nechtěl
před 10 hodinami
Automobilka vzala rekord slavného okruhu značce, která jí ho vzala předtím, ta ho vzala předtím té první a předtím si to daly ještě jednou
před 11 hodinami
Muž si k 21. narozeninám koupil auto a „zapomněl” s ním jezdit, teď se prodalo za 56násobek jeho původní ceny
včera
Živá témata na fóru
- Škoda Auto obecně 12.16. 20:05 - M.Z.
- Lampárna (stěžovatelna) 12.16. 19:06 - M.Z.
- Rychlodotazy 12.16. 18:42 - pavproch
- BMW Divize 12.16. 15:47 - pavproch
- whitelist & blacklist 12.16. 12:35 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 12.15. 22:38 - Truck Daškam
- Za kolik jezdíte s benzínem? 12.15. 20:50 - řidičBOB
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 12.15. 15:01 - pavproch
