Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Komu to chce Jaguar prodat? Do F-Type dal čtyřválcový motor, ještěže benzinový
12.4.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Kupé i roadster bude nově možní mít i s dvoulitrem s 300 koňmi. Dynamikou neurazí, okouzlit ale může jen v v několika málo zemích.
Jaguar F-Type se již na počátku letošního roku dočkal menší modernizace. Ta sebou přinesla i zcela nové provedení 400 Sport, které pohání přeplňovaný třílitrový šestiválec naladěný na 400 koní. Portfolio dvoumístného sporťáku se tak rozrostlo na neskutečných 28 derivátů, v což samozřejmě počítáme varianty Coupe i Roadster. Jak se ovšem říká, s jídlem roste i chuť. Proto Britové vyrukovali s další novinkou, nad jejím smyslem si ale lámeme hlavu dvojnásob.
Jak naznačuje již nadpis článku, F-Type dostal přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec. Tato pohonná jednotka z rodiny Ingenium produkuje 300 koní a 400 Nm točivého momentu, což samozřejmě nejsou zanedbatelná čísla. Pracuje s plnícím tlakem 200 barů a zároveň dostal vůbec poprvé v historii Jaguaru keramická ložiska. Přeplňování má na starost turbodmychadlo typu twin-scroll, mimo to je součástí agregátu také elektronicky ovládaný zdvih ventilů. Hmotnosti této verze klesla 1 524 kilogramů, sprint z klidu na stovku (resp. na 97 km/h) dá za 5,4 sekundy a její nejvyšší rychlost je omezena na 250 km/h.
Dá se ovšem předpokládat, že spíše než na zrychlení či maximálku se čtyřválcový F-Type zaměřuje na jiné hodnoty, a právě zde bychom mohli nalézt odpověď na otázku ohledně smyslu tohoto modelu. Ve srovnání s dosavadním základem v podobě šestiválcové varianty naladěného na 340 koní poklesla spotřeba o 16 % na 7,2 l/100 km dle evropského normovaného cyklu. S tím je nižší i produkce CO2, zde 163 g/km.
Pro některé se tím F-Type stává lákavějším, ne ovšem sám o sobě. Primární důvod sestupu směrem ke čtyřválci spočívá v Číně a tamním zdanění, sekundární v daňových systémech některých dalších, zejména Evropských zemí. S třílitrovými a pětilitrovými pohonnými jednotkami byl britský sporťák na čínském trhu velice drahý, s dvoulitrem se ale dostane do dostupnějších sfér. A levněji rázem vyjde i v zemích jako Francie, Nizozemsko a dalších s vysokým zdaněním založeným na papírové spotřebě paliva resp. emisích CO2.
Není tedy ve výsledku ani divu, že je k mání pouze s osmistupňovým automatem - manuální převodovka se v Číně příliš nemusí a papírovou spotřebu dále snižuje. Kromě toho je možné sáhnout pouze po verzi s pohonem zadních kol. Dalších podstatných změn vůz nedoznal, zejména ne vizuálních. Máme zde pouze specifická 18palcová kola, při volbě výbavy R-Dynamic ovšem tak jako tak dostáváte devatenáctky. A vedle toho jsou v nabídce i 20palcové disky. Jediným unikátem tak ve výsledku zůstává centrální koncovka výfuku.
Kromě instalace odlišného motoru došlo také ke změnám na podvozku. Ty reagují na pokles hmotnosti o 52 kilogramů vůči šestiválci. Máme zde tedy o 4 procenta měkčí pružiny vpředu a o 3 procenta vzadu, odlišná je i charakteristika tlumičů a překalibrováno bylo rovněž řízení. Standardně lze pak počítat s brzdami o průměru 355 mm vpředu a 325 mm, i zde jsou ale za příplatek k mání větší kotouče.
Snaze vejít se do mantinelů daných daňovými systémy té či oné země lze na jednu stranu chápat, na druhou stranu je otázkou, jestli pro vůz jako je je F-Type není dehonestující použití pohonné jednotky srovnatelné s takovou, kterou najdeme třeba ve Volkswagenu Golf nebo Seatu Leon. To už může Jaguar rovnou sáhnout po dvoulitrovém dieselu, jeho spotřeba by nakonec byla ještě nižší. Proto zůstává otázkou, zda po čtyřválcové verzi navzdory nižší ceně sáhne větší množství zákazníků. Jasnou odpověď nám tady ale dá jen čas...























S příchodem čtyřválcového Jaguaru F-Type se nabídka britského sporťáku rozrostla na 32 variant
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Srovnání dvou generací extrémních silničních stíhaček Koenigseggu ukazuje, co udělá 5 let vývoje i v takové sféře aut
včeraNěkdo si nechal předělat svou Hondu na Alfu Romeo. Teď má spolehlivé auto, které nevypadá jako z jiné planety
4.5.2025Nejextrémnější Ford Mustang všech dob překonal svůj vlastní rekord z nejnáročnějšího okruhu světa, dejte mu ještě šanci
2.5.2025
Nejnovější články
Hračka miliardářů od Bugatti schopná akcelerovat na 500 km/h za 20 s se ukázala v akci na okruhu, se superauty si hraje jako kočka s myší
před 19 minutamiK mání je dodnes nevyužitý, krásně zachovalý VW Passat B5.5 ve verzi, kterou nezastaví ani konec světa, přesto stojí drobné
včeraŠkoda je vážně mimo realitu. V době, kdy jiní zkouší na takové kontroverzní kroky zapomenout, hrdě přichází s duhovým Elroqem
včeraSrovnání dvou generací extrémních silničních stíhaček Koenigseggu ukazuje, co udělá 5 let vývoje i v takové sféře aut
včeraZnačka, která svým novým vozům už nedává zadní okna, svolává auta do servisů, protože v nich lidé nevidí dozadu
včera
Živá témata na fóru
- S větrem ve vlasech.... 05.06. 05:42 - Brus
- Rychlodotazy 05.05. 18:50 - Kavis
- Fiat a vše kolem nich 05.05. 18:47 - abgx1
- BMW Divize 05.05. 14:56 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 05.05. 08:16 - Truck Daškam
- Prodám Volkswagen Transporter 2.0 TDI 05.05. 06:21 - tomkathy
- Genesis 05.05. 06:19 - lauralordelaure
- VZKAZY 05.04. 19:13 - řidičBOB