Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
McLaren Senna je hodně ošklivá, hodně rychlá a také hodně drahá pocta legendě
10.12.2017 | Petr Miler | Přidat příspěvek
McLaren na jednu stranu říká, že tohle auto formovala funkce a o nic jiného nešlo. Přiznává ale i, že podivné prosklené dveře jsou těžší, než musely být.
Shodou okolností jsme včera večer vzpomínali na jeden z nejvíce památných okamžiků kariéry Ayrtona Senny. Ne snad, že bychom něco tušili, právě jeho tehdy zaměstnávající McLaren ale o jen pár hodin později odhalil vůz, který má být poctou legendárnímu brazilskému pilotovi. Říká si jednoduše McLaren Senna a je to produkční verze stroje, o kterém všichni dosud mluvili pod jeho kódovým označením P15. Jde o druhý model z tzv. Ultimate Series, tedy vůz stavěný na roveň extrémnímu P1 a jeho výkony tomu odpovídají, jen jeho vzhled je... poněkud diskutabilní.
Po mém soudu jej nemůže za hezký označit ani jeho dosud neznámý autor. Krása je pochopitelně v očích toho, kdo se dívá a jistě vám nebudeme vyčítat, pokud vám tohle auto vzhledově nebude cizí, přesto jsme přesvědčeni, že se jedná o horkého kandidáta na titul jednoho z nejošklivějších supersportů historie. Příď je ještě přijatelná, i když kopíruje beztak kontroverzní model 720S, boční partie jsou ale skutečně podivné. I příď se z profilu mění v nehezkou, zcela mimo měřítka atraktivity jsou ale střední partie s jakýmsi půleným sklem a částečně průhlednými dveřmi. Záď je pak z boku ještě v normě, čistě zezadu ale znovu marně hledám, co by se mi zamlouvalo, netoužím-li po velmi mobilním žehlícím prknu.
McLaren říká, že design vozu diktovala funkce, že takhle nějak by namalovali auto pánové Větrný tunel a Váha. To nezní nesympaticky, nakonec u takového stroje nejde primárně o vzhled a jeho některé křivky jsou zajímavé minimálně pro své technické pojetí. Přesto se Britům trochu zdráháme věřit, že to je opravdu takhle, že to není jen výmluva - ony podivně prosklené dveře jsou totiž podle Andyho Palmera, který měl vývoj modelu Senna pod palcem, o něco těžší než musely být, navzdory použití Gorilla Glass, materiálu známého třeba z displejů chytrých telefonů. A že je chystané vrcholné provedení vozu mít nebude. To na striktní diktát funkcí úplně nevypadá...
Nechme ale vzhled a podívejme se spíše na to, co tento stroj definuje především - na jeho techniku. Ta je evolucí už tak extrémně rychlého modelu 720S, který v některých ohledech zmíněný P1 vyrovná. Senna jde dál. Se stejným motorem 4,0 V8 biturbo (ovšem posazeným o 18 m níže) je s 800 koňmi a 800 Nm ještě o nějakých 10 procent výkonnější a také o citelný kus lehčí. Váha mu prý ukáže jen 1 198 kg, což znamená o 85 kg méně.
O přenos výkonu na kola se starají opět „pouze” zadní kola, dvouspojkový automat a pneumatiky Pirelli P-Zero Trofeo R. A také znovu vylepšený systém kontroly trakce, který má pomáhat řidičům dostat na silnici co nejvíce z oněch 800 koní. Že tohle auto bude neskutečně rychlé, nemůže být pochyb, přesná dynamická čísla ale automobilka nezveřejnila - hovoří jen o „zběsilých výkonech”. A asi nelze říci, že by přeháněla.
Za zmíněnou hmotnost vděčí Senna (je divné tímto slovem popisovat auto, ale je to zkrátka tak) rozsáhlému použití karbonu, který vůz dává najevo zvenčí, zevnitř i na některých technických součástech, karbon-keramické brzdy nevyjímaje. Z karbonu jsou i sedadla, která podle McLarenu nikdy nebudou dvě stejná - každé vyrobí na míru pozadí konkrétního kupce. Vnitřek jinak značně připomíná 720S včetně jeho sklopného displeje přístrojové desky a je vskutku minimalistický. Přesto chce být také praktický se slušným zavazadlovým prostorem, a to navzdory svému primárně okruhovému (vůz má ovšem silniční homologaci, pochopitelně) zaměření.
A co to jméno Senna? McLaren jednak říká, že na vývoji vozu jednak spolupracoval Ayrtonův synovec Bruno, ale jde jinak hlavně o poctu legendárnímu pilotovi. I jeho pozůstalost tím bude živa - blíže neupřesněná část ceny auta poputuje na konto nadace Ayrtona Senny a souhlas k použití jeho jména dala tak dal i zbytek jeho rodiny.
Bavíme-li se o ceně, sluší se dodat, že tohle auto není levný špás - se základní cenou 750 000 liber za kus (skoro 22 milionů Kč) o něm nelze hovořit jinak. Přesto, jak asi tušíte, je celá jeho 500kusová omezená edice vyprodána předem. Takže se tu vlastně celou dobu bavíme o něčem, co se nedá koupit, i kdyby vám oněch 22 milionů zrovna na účtě přebývalo...
McLaren Senna vypadá hodně zvláštně, jeho technika ale kritiku nesnese
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Je těžké, je ošklivé, je drahé, ale pořád je rychlé a aspoň trochu pravověrné. M4 CS je druhé nejrychlejší BMW na Ringu
před 6 hodinami - Číňané rozjíždí novou levnou značku aut s cílem zaútočit s ní na Evropu. Se zvoleným jménem v Česku nemají šanci
8.5.2024 - Moderní Ferrari ukázalo svou maximální rychlost v běžném provozu, ani 350 km/h neznamenalo konec
7.5.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- VW znovu mění plány. Spalovací Polo nekončí a koupíte ho i v roce 2030, tolik jako dnes ale už nikdy stát nebude
před hodinou - Nezničitelný Mercedes E může být váš zánovní za míň než nová Fabie, je to levný tip na parádní a pohodlné auto navěky
před 3 hodinami - Sexy Cadillac, který měl konečně prorazit v Evropě, dorazil. Zdražil ale tak moc, že to bude jen další propadák
před 4 hodinami - Je těžké, je ošklivé, je drahé, ale pořád je rychlé a aspoň trochu pravověrné. M4 CS je druhé nejrychlejší BMW na Ringu
před 6 hodinami - „Pitomá vize” Fordu s rychlým přechodem jen na elektromobily se zhroutila i v Evropě. Až příliš pozdě zjistil, že to nepůjde
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 05.10. 13:18 - řidičBOB
- Řidiči, co to mají v ruce... 05.10. 11:43 - Truck Daškam
- Auto pro kapelu za cca. 100k Kč 05.10. 10:56 - volfi
- S větrem ve vlasech.... 05.10. 10:52 - pavproch
- Koupě lakované Octavie 05.10. 10:31 - HondaMan
- Elektromobily a vse kolem nich 05.10. 08:53 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 05.09. 18:41 - bojler
- BMW Divize 05.09. 11:32 - jerry