Nová auta uvidí i za zatáčku, nechají nás řídit zase o trochu méně, než dnes

Pány našich aut jsme stále méně, další vývoj ale kráčí opět tímto směrem. Dvě německé novinky vidí i tam, kam vy ne a umí převzít kontrolu nad vozem.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Nová auta uvidí i za zatáčku, nechají nás řídit zase o trochu méně, než dnes

1.8.2019 | Mirek Mazal

Nová auta uvidí i za zatáčku, nechají nás řídit zase o trochu méně, než dnes

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Pány našich aut jsme stále méně, další vývoj ale kráčí opět tímto směrem. Dvě německé novinky vidí i tam, kam vy ne a umí převzít kontrolu nad vozem.

Výkyvy počasí pasují nezkušené řidiče do role pasažérů chaoticky točících volantem. Sněhová vánice či průtrž mračen může být překvapením, které dokáže zcela vypnout základní řidičské návyky a zkratkovitým jednáním vést ke zcela zbytečným nehodám.

Jakéhosi anděla stráženého pro řidiče nezvládající správně reagovat na zhoršené podmínky představil německý Continental. Jeho asistent eHorizon má umět sledovat stav vozovky a podle toho samostatně zasahovat do řízení. Systém používá kamery vozidla pro klasifikaci stavu povrchu komunikace jako suchý, mokrý, velmi mokrý, zasněžený, nebo zledovatělý. Jakmile řídicí jednotka odhadne aktuální počasí, technologie prý dokáže odhadnout dostupnou trakci a podle toho zareagovat.

Získané informace navíc putují do vzdáleného úložiště, kde jsou porovnávány s údaji poskytnutými ostatními vozidly ve stejné oblasti. Systém dále v reálném čase zkoumá údaje o lokálním počasí a všechny tyto informace budou zpracovává pomocí umělé inteligence, aby pomohl předvídat nebezpečí, i když jej ani „nevidí”.

Závěr analýzy je odeslán zpět do automobilu a zjištěné zprávy řidiče varují před možnými problémy. Produktový manažer eHorizon Anton Klöster k tomu říká: „Přemýšlejte o eHorizonu jako o dalším virtuálním senzoru, který propojí data z různých zdrojů, inteligentně je vyhodnotí a předá je dalším vozidlům.“

Pokročilejší verze PreviewESC sahá ještě dále - možná až příliš daleko. Nástavba používá odhadnutý koeficient tření a poloměr zatáček před vozidlem, aby bylo možné určit, zda někdo nejede moc rychle. Pokud dojde k teoreticky nesprávnému tempu, elektronika může vydat varování a v dalším kroku asistent automaticky sníží rychlost samočinným zpomalením a upraví i poloměr zatáčení.

Tyto zásahy do řízení často nemají pozitivní ohlas, Continental však argumentuje tím, že jde o prevenci problémů ve špatně odhadnutých zatáčkách. Podle autorů systém pomáhá také v případě, kdy je řidič rozptylován, nebo špatně posoudil povrch vozovky. Zavedení eHorizonu a PreviewESC má pomoci včasné reakci, kterou si žádá okolní prostředí. Podle nás by bylo lepší, kdyby se lidé naučili lépe sledovat provoz okolo a řídili podle toho, co skutečně vidí, to ale asi Němcům nevysvětlíme...


Nová auta uvidí i za zatáčku, nechají nás řídit zase o trochu méně, než dnes - 1 - Continental eHorizon a PreviewESC foto 01
Continental chce vzdáleně ovlivňovat styl jízdy aut

Nová auta uvidí i za zatáčku, nechají nás řídit zase o trochu méně, než dnes - 2 - Continental eHorizon a PreviewESC foto 02Nová auta uvidí i za zatáčku, nechají nás řídit zase o trochu méně, než dnes - 3 - Continental eHorizon a PreviewESC foto 03
Mělo by se tím usnadnit řízení za špatných klimatických podmínek

Zdroj: Continental

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.