Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nová nejlevnější Dacia bude úplně jiná. Dostane i neobvyklý nový motor Renaultu
8.1.2019 | Petr Prokopec
Dnes platí ze jedno z nejlevnějších aut na trhu, s nástupcem ale zamíří Dacia Sandero směrem, který automobilka dosud odmítala. A vsadí i na adekvátní techniku.
Již patnáct let brzy uplyne od chvíle, kdy se mezi živé vrátila značka Dacia. Její tehdejší prvotinou byl Logan, ten ovšem byl pouze počátečním stavebním kamenem enormního úspěchu, kterého automobilka za tu dobu dosáhla. Loni prodala již desetimiliontý vůz z novodobé éry, zároveň jsme se dočkali i výrazného rozšíření portfolia, v něm za bestseller aktuálně platí SUV jménem Duster.
My se však dnes zaměříme na Sandero, které má na svém kontě rovněž stěžejní úspěch - je nejžádanějším vozem mezi privátními zákazníky. Loni na to stačily celkové prodeje evropské necelých 200 tisíc exemplářů, což ve světle veškerých registrací nevypadá zase tak působivě. Nicméně se tím jen ukazuje, jak málo aut je dnes kupováno soukromníky a nakolik statistikami hýbou správci firemních vozových parků.
„Privátní zákazníci toužící po nových vozech si nemohou dovolit následovat trendy, jež jsou spojeny s fleetovým sektorem. Pokud se podíváte na vývoj za posledních 15 let, zjistíte, že auta narostla o 15 centimetrů, jsou o 160 kilo těžší, o 25 koní výkonnější a o 8 000 Eur dražší. Za 8 000 Eur si ovšem můžete koupit zcela nové Sandero. Máme tedy unikátní obchodní model v celém odvětví,“ osvětluje globální marketingový manažer značky Sylvain Coursimalt, jak se Dacia dostala na vrchol.
Sandero zkrátka zákazníky oslnilo nízkou cenou, kterou si mohlo dovolit nejen díky své jednoduchosti, ale také díky existenci mimo obvyklé třídy - je velké na malé auto, ale malé na vůz nižší střední třídy. Platilo to jak v případě první generace, datované k roku 2008, tak u té druhé, která se ukázala v roce 2012. Dalo by se tedy očekávat, že Dacia vstoupí do stejné řeky i potřetí, nicméně Rumuni nejspíše zastávají pravidlo „dvakrát a dost“. Novinku tedy čeká přesně ten vývoj, jenž Coursimalt popsal o pár řádku výše - bude větší i výkonnější.
Dacia letos opustí subkompaktní sektor a díky modulární platformě CMF-B, kterou používá třeba Renault Clio, zamíří mezi kompaktní vozy. Nová architektura přitom nepřinese pouze větší délku či rozvor a tedy více místa v kabině, ale také pozitivní posun v rámci bezpečnosti. Dočkat bychom se přitom měli hlavně autonomních brzd, které jsou vyžadovány Euro NCAP. Znamená to tedy, že příští Sandero bude cílit na pět hvězd.
V souladu s nárůstem rozměrů i navýšením hmotnosti lze čekat nové pohonné jednotky. Základ nabídky nejspíše již nebudou tvořit atmosférické motory, místo toho by měl dorazit nový přeplňovaný litrový čtyřválec (sic, tříválec to tentokrát nebude), který má produkovat 75 a 90 koní. Nad něj se poté vyšvihne jen o málo starší jedna-trojka. Tento motor s obecně neobvyklým objemem vyvinul mateřský Renault ve spolupráci s Daimlerem. Němci jej budou prodávat s výkonem až 163 koní, Dacia se má spokojit se základním provedením motoru a tedy s nějakými 115 koňmi.
Automobilka přitom nehodlá ukázat záda ani dieselovým motorům, ačkoliv zájem o ně napříč Evropou výrazně upadá. Zákazníci proto budou moci opětovně sáhnout po jedna-pětce, navíc uzpůsobené vstřikování roztoku močoviny AdBlue. Emise tedy bude Dacia, potažmo aliance Renault-Nissan, stále držet na uzdě. Je ovšem velmi pravděpodobné, že dieselová volba bude se Sanderem spojena naposledy, nástupce již dCi nedostane.
Nové technologie dorazí „zabalené“ v mnohem oblejší karoserii, která napomůže ve snižování emisí navzdory větším rozměrům i vyšší hmotnosti. Z toho důvodu ovšem Dacia má přidat na ozdobách ve stylu druhé generace Dusteru. To logicky ovlivní také cenu, základ by již měl být k mání za více než výše proklamovaných 8 000 Eur (cca 207 tisíc Kč), tedy v západní Evropě. Přesto by měla zůstat nejlevnějším modelem značky, neboť ostatní stihne stejný posun.
Momentálně je otázkou, zda na českém trhu bude nové Sandero k dispozici pod 200 tisíc korun, což je jistá psychologická hranice, ale dá se to očekávat. Stejně tak je zatím nejasné, kdy máme očekávat spřízněný Logan, jenž vše odstartoval. Jelikož však hatchback aktuálně sedan v rámci prodejů více než trojnásobně překonává, je očividné, který model má pro rumunskou automobilku prioritu a který se už jen „veze“.
Nová Dacia Sandero se ukázala na neoficiálních ilustracích ve standardním provedení i jako varianta Stepway, která sáhne po vyšší světlé výšce a ochranných plastech karoserie. Další pohledy můžete vidět na videu Auto Bildu níže
Vlastní ji bude i nový motor Renault se značně neobvyklým zdvihovým objemem 1,3 litru
Zdroj: Auto Bild
Bleskovky
- Je těžké, je ošklivé, je drahé, ale pořád je rychlé a aspoň trochu pravověrné. M4 CS je druhé nejrychlejší BMW na Ringu
včera - Číňané rozjíždí novou levnou značku aut s cílem zaútočit s ní na Evropu. Se zvoleným jménem v Česku nemají šanci
8.5.2024 - Moderní Ferrari ukázalo svou maximální rychlost v běžném provozu, ani 350 km/h neznamenalo konec
7.5.2024
Nejčtenější články
- Paolo Pininfarina zemřel, zachránce slavné karosárny opustil svět předčasně podobně jako jeho bratr
11.4.2024 - O koupi elektromobilu uvažuje míň a míň lidí, říká studie, stále víc jich takové auto zarytě odmítá
11.4.2024 - Švédská reklama úsměvně ukazuje, jak správně řídit Ladu Niva, k jejím 47. narozeninám je to to pravé ořechové
11.4.2024 - Nová naděje Alfy Romeo dostala hodně bizarní příď. Na oficiálních fotkách ji Italové maskují, na živých až šokuje
11.4.2024 - Nejlevnější moderní Dacia v poměru prostor/cena skončila bez nástupce. V bazarech chytla druhou mízu
11.4.2024
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 05.10. 21:27 - M.Z.
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 05.10. 15:29 - pavproch
- Auto pro kapelu za cca. 100k Kč 05.10. 10:56 - volfi
- S větrem ve vlasech.... 05.10. 10:52 - pavproch
- Koupě lakované Octavie 05.10. 10:31 - HondaMan
- Elektromobily a vse kolem nich 05.10. 08:53 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 05.09. 18:41 - bojler
- BMW Divize 05.09. 11:32 - jerry