Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Tohle je nejnovější polské auto. Říká si Varšava, čest hlavnímu městu ale nedělá
7.9.2018 | Petr Prokopec
Polsku už dlouho chybí auto skutečně vlastní výroby a tento pokus to asi nespraví. Warszawa M20 GT působí jen jako pokračování marných snah to změnit.
Polsko má nejspíše s automobily spojené pouze znalec historie. Jakkoliv tam v posledních letech proběhl pokus o stvoření supersportu jménem Arrinera Hussarya, velká sláva z toho nebyla. Na rozdíl třeba od značky FSO (Fabryka Samochodów Osobowych), která byla svého času přítomna i na britském trhu. Nechyběla proto ani v „rozstřelu“ Top Gearu, který vybíral nejlepší východoevropské auto. O to překvapivější je, že tu nyní máme ryzí polskou automobilovou novinku.
Nicméně již na úvod je třeba zmínit, že KHM M20 GT nejspíše vznikne pouze v jediném exempláři, který vidíte na fotkách. Automobilka totiž se svou prvotinou nevykročila zrovna pravou nohou. A teď nemáme zrovna na mysli design, který lze přirovnat k úšklebku, jaký se objeví po ránu na vaší tváři, když si místo cukru nasypete do kávy sůl. KHM se totiž pochlubilo spoluprací se známou automobilkou, ta ale vše popřela. A tak Poláci raději daný odkaz již z firemního webu vymazali.
Začněme ale pěkně od počátku. Společnost KHM Motor Poland byla založena v roce 2013, přičemž hodlala stavět moderní verze známých polských vozů minulosti. Tím prvním přitom měla být reinterpretace modelu Warszawa M20, jenž byla vyráběna v letech 1951 až 1973. Šlo o vůbec první polský masově vyráběný vůz, přičemž FSO jej vyrábělo na základě licence ruského GAZu, kterou země dostala jako dárek od tehdy vládnoucího Josifa Stalina.
Je přitom velkou ironií, že zatímco původní prvotina FSO vycházela z jedné strany Železné opony, ta moderní od značky KHM má svůj původ na zcela opačném konci barikády. Pod slupkou vozu, kterou její autoři popisují jako „elegantní“, se totiž skrývá technika Fordu Mustang GT z roku 2016. Nicméně třeba záď dostala do vínku světla z Mercedesu-AMG GT, stejně jako společnost připouští, že bylo použito pár dílů z Chevroletu Camaro.
Snad nejpodstatnější ovšem bylo, jak jsme ostatně zmínili již výše, že firma KHM se na svém webu chlubila spoluprací s Fordem, a proto bez skrupulí použila i logo americké automobilky. Ta se však proti takovému tvrzení okamžitě ohradila a uvedla, že nic z daných slov se nezakládá na pravdě. KHM tak už veškeré odkazy na Ford raději vymazala.
Je tedy vskutku sporné, zda nakonec nezůstane jen u jediného pokusu a nově vzniklá společnost neskončí zase velmi rychle v propadlišti dějin. Koneckonců při pohledu na zevnějšek si ani nedovedeme představit, že by se před firemním showroomem tvořily fronty. Nicméně na druhou stranu je třeba dodat, že kabina působí vcelku lákavým dojmem. Máme tu totiž rozsáhlé užití koženého čalounění či metalické dekory.
Pod kapotou je pak možné počítat s mnohem působivější jednotkou, než jakou užívalo původní M20. To spoléhalo na 2,1litrový čtyřválec s 52 koňmi, který vozu umožnil jet rychlostí až 105 km/h. Moderní provedení oproti tomu sází na pětilitrový osmiválec, který sice neprošel žádnou modifikací, i tak ale produkuje hezkých 426 koní. Na kolik vás přitom toto stádo vyjde, nebylo oznámeno. A nejsme si jisti, zda taková tisková zpráva vůbec kdy bude publikována.








KHM M20 GT vychází z Fordu Mustang. Pokud ale americký vůz nevidíte ani v náznacích, netrapte se, nejste sami
Bleskovky
Možná bude stačit málo, aby se z designově katastrofálních nových Mercedesů stali krasavci
před hodinouBMW začalo s poslední novinkou potichu používat nové logo, nevšiml si toho skoro nikdo
před 8 hodinamiPříplatkové karbonové stěrače na Porsche 911 jsou výsměch v době, kdy auto s faceliftem nabralo 82 kilo jako nic
včera
Nejnovější články
Možná bude stačit málo, aby se z designově katastrofálních nových Mercedesů stali krasavci
před hodinouMercedes po třech letech popírání reality konečně uznal, že čtyřválcový C63 AMG je propadák, autu vymění motor
před 2 hodinamiFord už v krizi chystá náhradu za zaříznutý Focus. Zkuste se nesmát. Anebo nebrečet
před 3 hodinami„Prvním pravidlem byznysu je dělat to, co chce zákazník,” říká šéf Škody. Takže nabídne víc nechtěných elektromobilů, to dá rozum
před 5 hodinamiŠéf Opelu si přestal brát servítky, naplno popsal absurditu umělého zdržování aut v EU
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva