Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Protoscar Lampo3: spousta výkonu, ale stále málo elektřiny v zásobě
23.5.2011 | Mirek Brokeš | Přidat příspěvek
Lampo3, sportovně zaměřený elektromobil, je další z prototypů snažících se prošlapat cestu tomuto pohonu. Stejně jako u jiných je jeho limitem dojezd.
Funkční elektromobil je dnes svatým grálem automobilového průmyslu. Každý ho hledá, ale vždy, když se zdá, že už je na dosah, narazí na velkou bariéru, kterou představuje kapacita dnes dostupných akumulátorů. Různou cestou tak vznikají prototypy i sériově vyráběná vozidla, která mají ukazovat cestu dalšího vývoje. Přesto se nelze ubránit dojmu, že se stále jedná o slepou uličku.
Prozatím nejčastějším způsobem, jak vytvořit elektromobil, je vzít model s konvenčním pohonem a ten nahradit elektromotorem a sadou baterií. Asi každému je jasné, že toto nebude ten nejlepší přístup. Druhou možností je vyvinout zcela nový model, ovšem podle starého střihu. O takových ale pak i bossové automobilového průmyslu říkají, že za moc nestojí. Poslední, asi nejlepší možností je vzít to od píky a kolem elektrické soustavy a jejích komponentů postavit auto. Prozatím takto vznikají jen malá městská vozítka, která pak musí státní aparát dotovat, protože jinak jsou komerčně neuplatnitelná, a sportovně zaměřené vozy, u kterých lze očekávat, že si je jako image vytvářející prvek pořídí movitější zákazník jako doplněk své, normálními auty naplněné garáže.
Švýcarská společnost Protoscar, která je subdodavatelem dílů pro zavedené výrobce, zvolila ten poslední přístup a představila už třetí prototyp plně elektrického sportovního kupé Lampo3. Jeho základem je ocelový tubus umístěný ve středu vozidla, ve kterém jsou ukryty aktivně chlazené Li-Ion baterie. Na něj je pak připojena karoserie z kompozitních materiálů. Auto dostalo zajímavě uspořádanou pohonnou soustavu, kterou tvoří tři elektromotory. Jeden je umístěn na přední nápravě, dva vzadu. Výsledkem je jak pohon všech kol, tak možnost vektorování výkonu na zadních kolech, což vylepšuje ovladatelnost. Celkově tak Lampo3 disponuje výkonem 420 kW (570 k) a 900 N.m točivého momentu.
Běžné sportovní auto s podobným výkonem zrychlí na 100 km/h za 3,8 s a „umí” až 315 km/h. Lampo3? 4,5 s a 220 km/h. Na mysl se mi vkrádá otázka, kde se veškerý ten výkon ztrácí. Že by Protoscar používal PR techniky, které známe od některých tradičnějších výrobců, totiž že papír snese vše? Na rozdíl od časů a maximální rychlosti je totiž měření výkon motorů značně problematičtější. Zvlášť, když jsou 3.
Lampo3 má být schopen na jedno nabití svých 32 kWh baterií (ekvivalent cca 12,5 litru benzinu) dojet až 200 km (jak rychlá jízda to bude si s pomocí předchozího čísla dovodíte sami) a je vybaven nabíjecí technologií firmy ABB, která během 10 minut doplní energii potřebnou pro dalších 100 km. Ta spočívá ve využití stejnosměrného proudu, smůla ovšem je, že i ta existuje pouze v jediném kousku, konkrétně v Davosu. Lampo3 je samozřejmě možno nabíjet i z normálních zásuvek, je natolik chytré, že dokáže „schroustat” jakékoliv dostupné napětí i proud.
Lampo3 je stále jen koncept, přesto jeho výrobce tvrdí, že je v případě zájmu schopen zahájit kusovou výrobu pro běžný provoz. Pro jistotu ale neuvádí cenu takové silniční verze. Myslím si totiž, že by si většina normálních smrtelníků pomyslela cosi o legraci a cestě do patřičných míst...
Protoscar Lampo3
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- Krachující Fisker se pokouší zachránit zoufalým výprodejem. Auta zlevnil skoro o polovinu, stojí míň než základní Octavie
28.3.2024 - Ford si nechal patentovat chytré řešení převozu větších věcí, bude mu ho závidět i Škoda se svým Simply Clever
28.3.2024 - Volvo se rozhodlo odpravit polovinu svých českých prodejů. Skončilo s diesely, i když jde o jeho jasně nejžádanější motory
28.3.2024 - Levná kopie kultovního Mercedesu G dostane novou verzi s motorem přímo od Mercedesu, bude ještě blíž originálu
28.3.2024 - Stellantis dál propouští ve velkém. Nově končí dalších 3 500 lidí, je to prý součást „energetické a technologické transformace”
28.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva