Audi A3 e-tron: další zbytný elektromobil

Audi představilo další prototyp s označením e-tron v názvu. Tentokrát jde o ryzí elektromobil, nezdá se však, že by přinášel cokoli převratného.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Audi A3 e-tron: další zbytný elektromobil

9.4.2011 | Walter Kraft | Přidat příspěvek

Audi A3 e-tron: další zbytný elektromobil

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Audi představilo další prototyp s označením e-tron v názvu. Tentokrát jde o ryzí elektromobil, nezdá se však, že by přinášel cokoli převratného.

Audi už před nějakým tím pátkem začalo slovem „e-tron” označovat všechny koncepty aut, které tím či oním způsobem využívají elektrického pohonu. Jde buď přímo o elektromobily, nebo hybridy nejrůznějších forem. Naposledy jsme vám představili prototyp Audi A5 e-tron Quattro, který se vyznačuje vcelku specifickým technickým řešením. Využívá hned tří motorů, z nichž jeden je konvenční spalovací a druhý, elektrický mu pomáhá stát se hybridem. Třetí, opět elektrický má pak na starosti výlučně zadní nápravu a délá tak z vozu „čtyřkolku” bez použití kardanu směřujícího od přední osy k zadní. To je jistě zajímavé řešení, jen o pár dní později ale vyrukovalo Audi s dalším e-tronem na bázi modelu A3. Nic moc novátorského ovšem v tomto případě ke slovu nepřišlo.

Že se vůz neodlišuje svým vzhledem, na tom by nic až tak zvláštního nebylo, jde o technickou studii. Zvenku tak na A3 e-tron nenajdeme jediné významné vzhledové specifikum, snad pouze absence výfuku v zadních partiích dává tušit, že tady něco nehraje. Při zkoumání interiéru pak narazíme na odlišnou přístrojovou desku a vše je jasné - tento e-tron je ryzím elektromobilem. Krom jiné přístrojovky navíc zaujme i vyhřívaným čelním sklem, pozměněným systémem klimatizace a sedadly s čalouněním v kombinaci kůže-alcantara, přičemž první dva z těchto prvků opět souvisí se způsobem pohonu.


Audi A3 e-tron: další zbytný elektromobil - 1 - Audi A3 e-tron koncept 01Audi A3 e-tron: další zbytný elektromobil - 2 - Audi A3 e-tron koncept 02Audi A3 e-tron: další zbytný elektromobil - 3 - Audi A3 e-tron koncept 03

O ten se stará elektromotor o výkonu nejvýše 100 kW (136 koní) a točivém momentu až 270 Nm. To pro běžné využití nejsou špatná čísla, dynamika je ale na úrovni vozu citelně slabšího - zrychlení na stovku za 11,2 sekundy a maximální rychlost 145 km/h nejsou nikterak oslnivé hodnoty. Nejvyšší rychlost je navíc zjevně „tvrdě” omezena - podívejte se na rychloměr cejchovaný jen do 160 km/h, tady se s vyšší rychlostí nepočítá za žádných okolností.

Důvody pro často nevalné dynamické parametry jinak relativně silných elektromobilů jsou obvykle dva a v tomto případě platí jistě oba. Prvním je snaha o minimalizaci spotřeby elektrické energie, která by při trvale vysoké zátěži elektromotoru byla příliš vysoká vzhledem k tomu, jakou kapacitou dnešní elektromobily disponují resp. mohou disponovat. Efektivita elektromotoru navíc se zvyšující se zátěží klesá, a tak se automobilky snaží trvalé vysoké zátěži vyhnout omezením maximální rychlosti. Akcelerace je pak nepřesvědčivá kvůli vysoké hmotnosti vozu dané opět akumulátory, které jsou i přes nevalnou kapacitu velmi těžké.

Audi A3 e-tron: další zbytný elektromobil - 4 - Audi A3 e-tron koncept 07Audi A3 e-tron: další zbytný elektromobil - 5 - Audi A3 e-tron koncept 08Audi A3 e-tron: další zbytný elektromobil - 6 - Audi A3 e-tron koncept 09

V případě konceptu A3 e-tron Audi přesnou hmotnost vozu nezmiňuje, víme ale, že kapacita jeho Li-ion akumulátorů je 26,5 kWh. To samo o sobě není mnoho (i po zvážení nižší účinnosti spalovacího motoru jde o ekvivalent přibližně osmi litrů nafty), hmotnost takové sady bude ale vysoká. Li-ion akumulátory v poměru kapacita/hmotnost málokdy překročí hranici 0,1 kWh na kilogram, a tak lze v A3 e-tron počítat s nejméně čtvrt tunou akumulátorů navíc. A to je příliš mnoho hmotnosti navíc na to, aby ji bylo možné eliminovat úsporami na jiných místech - e-tron tak dozajista bude znatelně těžší než konvenční A3 a tomu odpovídá i jeho akcelerace z klidu na 100 km/h.

Aby toho nebylo málo, elektromobily mají zásadní problém v kombinaci dojezdu na jedno nabití akumulátorů a doby potřebné pro jejich dobití. Pokud jsme hovořili o 26,5 kWh jako ekvivalentu 8 litrů nafty, dokážete si sami představit, jak daleko na takové množství paliva dojedete. A pokud nikoli, Audi vám napoví - udává 140 km za optimálních podmínek. Ale zatímco 8 litrů nafty natankujete u čerpací stanice asi tak za půl minuty, akumulátory A3 e-tron se v běžné síti dobíjejí plných devět hodin. Speciální 400V nabíječ pak dobu potřebnou pro nabití zkrátí na čtyři hodiny.

Pokud si shrneme vše podstatné, máme tu vůz, který dokáže jet 145 km/h, zrychlí na stovku za více než 11 sekund, váží přibližně 1,7 tuny, ujede na jedno „natankování” maximálně 140 kilometrů a u „čerpací stanice” předtím musí strávit devět hodin času. Opravdu si u Audi myslí, že takto vypadá budoucnost automobilové dopravy? Já si to tedy nemyslím a divím se, že automobilky vůbec mají nutkání podobné elektromobily připravovat, třebaže jen ve formě konceptů. Jejich využitelnost v praxi je v této podobě ve srovnání se stávajícími konvenčními auty zlomková.

Audi A3 e-tron: další zbytný elektromobil - 7 - Audi A3 e-tron koncept 04Audi A3 e-tron: další zbytný elektromobil - 8 - Audi A3 e-tron koncept 05Audi A3 e-tron: další zbytný elektromobil - 9 - Audi A3 e-tron koncept 06Audi A3 e-tron: další zbytný elektromobil - 10 - Audi A3 e-tron koncept 10
Studie Audi A3 e-tron

Walter Kraft

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.