Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
První značka nechává lidi měsíčně platit za vyhřívání sedadel, která si dávno koupili, smutná budoucnost je realitou
12.7.2022 | Petr Prokopec
Když jsme v minulosti mluvili o tom, že by některý z výrobců mohl účtovat měsíční poplatky za to, že vám dovolí v autě spustit topnou spirálu v sedadle, kterou jste si tak jako tak museli koupit, bylo to od nás vždy míněno s nadsázkou. Teď je to realita za 450 Kč za měsíc.
Tak se nám již začíná vyjasňovat, proč se automobilky rozhodly oprostit interiéry od veškerých fyzických tlačítek. Snaha o čistý design je spíše sekundárním důvodem, tím primárním je touha opakovaně zkasírovat zákazníky. Dokládá to BMW, které by aktuálně nejspíše vyhrálo anketu o nejabsurdnější příplatek v automobilové branži, pokud by tedy nějaká taková existovala. Mnichovská značka totiž na jihokorejském trhu zpoplatnila vyhřívání sedadel ve formě měsíčního poplatku. Pokud si jej tedy zákazníci chtějí zaktivovat, musí každých 30 dnů zaplatit 24 tisíc wonů (cca 450 Kč).
Daná suma pochopitelně je nejen nepřijatelně vysoká, její absurdnost je nebetyčná. Již několik let se víceméně všechna sedadla vyrábí s integrovanou topnou spirálou, protože to vyjde levněji, než kdyby firmy musely řešit logistiku spojenou s produkcí verze s vyhříváním a bez ní. Totéž je spojeno rovněž s kabeláží. Dříve tak vlastně jen v autech chybělo ono fyzické tlačítko, které jste si „na piráta“ mohli naistalovat sami. Zpětnou aktivaci ovšem daný výrobce neumožňoval.
S přepřáhnutím na dotykové displeje a online aktualizacemi se nicméně věci změnily. Dnes tedy není problém doobjednat u již užívaného vozu prvky, na které jste v době pořízení neměli, nebo o nichž jste si mysleli, že je nechcete či nebudete potřebovat. Nicméně každá mince má dvě strany, přičemž tou méně příjemnou je v tomto případě ono zpoplatnění prakticky čehokoli. Na tento posun jsme upozornili již několikrát, vyhřívání sedadel jsme nicméně vždy jmenovali s nadsázkou jako úplnou absurditu.
Jak se ale nyní ukázalo, zakrátko vskutku budete moci při koupi auta počítat jen s koly, sedadly a volantem. Z dopravních prostředků se tak vlastně stanou mobily, u kterých některé aplikace máte zdarma a za jiné, ty atraktivnější, musíte platit. BMW pak sice dodává, že jde o službu pro zákazníky, kteří si tak vyhřívání sedadel budou moci aktivovat třeba jen na zimu, zatímco v létě jej ponechají „v limbu“. Za 45 Kč za měsíc by to možná dávalo smysl, ale za 450?
Automobilka navíc nabízí i roční, tříleté či neomezené předplatné. To poslední zmíněné vychází na 533 tisíc wonů (10 000 Kč) a ponechá aktivované vyhřívání až do té doby, než auto zamíří na šrotiště. Snadnou matematikou přitom zjistíte, že odpovídá 22měsíčnímu předplatnému, pokud byste si vyhřívání aktivovali vždy po 30 dnech. Pokud se tedy něco lidem vyplatí, pak je to neomezené předplatné. To však BMW vydělá nejméně.
Ať tak či onak, doba, kdy platíte dodatečné peníze za auto, které je dávno vaše, je zjevně tady. Korejští zákazníci totiž mají zpoplatněné i vyhřívání volantu či asistenční systém automaticky přepínající mezi potkávacími a dálkovými světly. BMW přitom program předplatného testuje již od roku 2018 a přitápí pod kotlem, tak jako ostatní. Očekává se totiž, že ročně takto automobilky vydělají další desítky až stovky miliardy korun. Nevěříme tomu, že to lidé jen tak přijmou a budou prostě platit a platit za to, co v autě beztak dávno mají. Ale třeba se mýlíme.
Fyzické tlačítko na vyhřívání sedadel již v dnešních vozech BMW nehledejte, ovládání se přestěhovalo na dotykový displej. Díky tomu může automobilka snadno danou funkci zpoplatnit, stejně jako může umožnit její dodatečnou aktivaci. Veškerý hardware totiž ve vozech instalovaný je. Foto: BMW
Zdroj: BMW přes Motor1
Bleskovky
- Číňané rozjíždí novou levnou značku aut s cílem zaútočit s ní na Evropu. Se zvoleným jménem v Česku nemají šanci
včera - Moderní Ferrari ukázalo svou maximální rychlost v běžném provozu, ani 350 km/h neznamenalo konec
7.5.2024 - Muž ukázal, jak samořídicí taxíky Googlu ošálí tričko s nápisem Stop, tohle má být ta brzká budoucnost?
6.5.2024
Nejčtenější články
- Automobilky zkouší odvrátit klesající zájem o auta obřími slevami, u elektromobilů dosahují až 44 procent
8.4.2024 - Číňané v Evropě prodávají elektrickou Octavii Combi za bezprecedentně nízkou cenu. Háček? Nemá baterii
8.4.2024 - Americké legendy lidi dál berou, Corvette frčí tak, že prodejně překonává hned šest dalších sporťáků dohromady
8.4.2024 - Číňané ukázali výrobu auta, které vypadá i jede jako Porsche, ale stojí jako Škoda. Dělají ho skoro jen roboti, vydrží?
8.4.2024 - Moderní sexy kombík Volva je slušný držák a rodinný tank, přesto ho ojetý kvůli mánii okolo SUV koupíte levně
8.4.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva