Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
PSA zastavilo vývoj technologie Hybrid Air, automobilce se nevyplatí
23.1.2015 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek
Hybrid kombinující konvenční spalovací jednotku a motor poháněný stlačeným vzduchem se sériové výroby asi nedočká. PSA bylo nuceno zastavit vývoj.
Zásadní technologický krok kupředu, jak nám Francouzi odprezentovali v předminulém roce své řešení jménem Hybrid Air, zřejmě nebude až tak zásadní, jak tvrdili. Systém využívající zásobníku naplněném vzduchem, jenž sestává z benzinového spalovacího motoru, hydraulického čerpadla a automatické převodovky s planetovým soukolím, měl být z hlediska spotřeby paliva revolucí mezi automobilovými pohony. Nyní se však ukazuje, že ho automobilka Peugeot-Citroën z důvodu vysokých nákladů na vývoj nedotáhne do konce - rozhodně tedy ne v příštím roce, jak bylo původně z její strany přislíbeno.
Nadějný hybridní projekt, jenž se měl zasloužit o těžko uvěřitelnou spotřebu paliva na úrovni dvou litrů benzinu na sto kilometrů, sice nebude zcela vyškrtnut z programu PSA, nadá se ale tvrdit, že by práce s související s jeho nezbytným vývojem v současnosti pokračovaly. Uvnitř vývojového oddělení složeného ze 180 zaměstnanců totiž podle posledních zpráv dochází nejen ke zeštíhlování, které započalo před více než třemi měsíci odchodem vedoucího projektu Karima Mokaddema, a nyní PSA dovedlo až k vyhlášení stop stavu. Zdroje hovoří o tom, že Mokaddem odstoupil ze své funkce po dokončení první fáze plánovaně, ale zrovna tahle informace není tak důležitá.
Daleko podstatnější je prohlášení, že se nová technologie vyvíjená ve spolupráci se společností Bosch ukázala být příliš finančně náročná. PSA tento fakt tutlalo od října loňského roku, kdy zjistilo, že potřebuje sehnat partnera pro sdílení nákladů vynaložených na další vývoj. Dosud ho hledá zcela neúspěšně. Problémem je, že nová technologie zřejmě nevzbuzuje tak velký poprask, jaký si Francouzi slibovali. Dokud se nenajde sponzor, který by zaplatil nezbytných 500 milionů Euro (téměř 14 miliard korun) pro dokončení, pak je krajně nepravděpodobné, že by mělo v nejbližších letech dojít k uvedení Hybrid Air do sériové výroby. PSA to údajně samo nezvládne.
I kdyby se nakonec nějakým zázrakem podařilo technologii dokončit a uvést na trh, podle propočtů by muselo z hlediska návratnosti investice vzniknout alespoň 500 tisíc vozů, což evidentně všechny potenciální partnery odrazuje. Je tu tedy docela pravděpodobná možnost, že Hybrid Air nikdy na silnicích nepotkáme. Můžeme si ale připomenout, o co se jedná. PSA nám tento výdobytek moderní techniky naposledy ukazovalo na předprodukční verzi Peugeotu 208 HYbrid Air 2L, dříve byl k vidění například na Citroënu C4 Cactus Airflow 2L.
Řešení, které si mělo vystačit bez baterek a elektromotoru, používalo v případě zmíněného Peugeotu 1,2litrový atmosférický tříválec Puretech naladěný na 82 koní. Opravdu zásadní snížení spotřeby ze standardních 4,5 l/100 km konvenční verze na proklamované dva litry připadalo na vzduchový „kompresor“ nahrazující baterie. Ten se skládal z nádrže se stlačeným vzduchem umístěné pod zavazadlovým prostorem, a dalšího u nápravy - tentokrát s nižším tlakem, jež sloužil jako vyrovnávací komora. V motorovém prostoru se pak nacházel hydraulický systém, pumpa a agregát, který roztáčel kola. Tohle samo o sobě by jistě na více než 50procentní snížení spotřeby paliva nestačilo, výsledek 2 l/100 km tak byl patrně dán nějakou fintou podobnou té ampérovské. Ostatně i Tavaresův odpor o reálné efektivitě leccos naznačil.
Z výše zmíněného přitom bylo zjevné, že veškerý výkon pohonného ústrojí mířil na přední kola, přičemž Peugeot 208 HYbrid Air 2L měl zvládat jízdu buď čistě na stlačený vzduch nebo na benzin. Zapojeny však mohly být oba agregáty, přičemž ten vzduchový šlo „dobíjet“ i za pomoci tříválce. No, teď to však vypadá tak, že dosavadní investice do vývoje byla pouhou sázkou do loterie, v níž PSA koupilo losy bez výherních čísel.









Soustava Hybrid Air se měla objevit na trhu v roce 2016 v útrobách Peugeotu 2008 a posléze také v Citroënu C3. Sliby PSA však naplněny zjevně nebudou
Zdroj: Autocar
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nástupce po léta nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona byl načapán při testech v provozu, teď už jistě dorazí
včera1914koňový elektromobil ohromil při pohodové jízdě po nejnáročnějším okruhu světa leda tím, kolik při ní ztratil kapacity baterií
25.6.2025Přímé klání dvou dvanáctiválcových italských klenotů je jako z jiné doby, majitele vyšly na 240 milionů korun
24.6.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Další z majitelů supersportu za 75 milionů má tohoto auta dost, zbavuje se ho pod cenou. A to jde o mistra světa F1
před 9 hodinamiŠkoda po letech odhalila svůj první nový pick-up. Podivně vyhlížející stroj je ale postavený na dost nešťastných základech
před 10 hodinamiNástupce po léta nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona byl načapán při testech v provozu, teď už jistě dorazí
před 11 hodinamiBez elektrifikace. Automobilky začínají chápat, že prodejním argumentem je dnes pravý opak toho, co roky marně přiživují
včeraŠvédové přidali koně a sebrali kila svému už tak brutálnímu sporťáku, chtějí s ním sbírat rekordní časy na kolo
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva