PSA Peugeot Citroën Hybrid Air dovolí autům jezdit na vzduch, tak trochu

(+ video) Francouzský koncern PSA představil hybrid kombinující konvenční spalovací jednotku a motor poháněný stlačeným vzduchem.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

PSA Peugeot Citroën Hybrid Air dovolí autům jezdit na vzduch, tak trochu

23.1.2013 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek

PSA Peugeot Citroën Hybrid Air dovolí autům jezdit na vzduch, tak trochu

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ video) Francouzský koncern PSA představil hybrid kombinující konvenční spalovací jednotku a motor poháněný stlačeným vzduchem.

Namísto akumulátorů elektrické energie nádrže se stlačeným vzduchem a elektromotor nahrazený motorem pneumatickým. To je stručný popis techniky nazvané Hybrid Air a podle automobilky Peugeot-Citroën zásadním krokem vedoucím ke snížení průměrné spotřeby malých automobilů se zážehovými motory na 2 benzinu litru na 100 kilometrů v roce 2020.

Hybrid Air sestává z klasického benzínového motoru s vnitřním spalováním o výkonu kolem 80 až 110 koní, který tvoří pár s planetovou převodovkou přenášející sílu na kola přední nápravy. Z druhé strany převodovky je napojen agregát, jehož vnitřní konstrukci nám automobilka neodhalila, každopádně je poháněný stlačeným vzduchem.

Ten je získáván ze dvou tlakových nádob, z nichž jedna je uložena uprostřed, souběžně s podélnou osou vozu a paralelně s výfukovým potrubím a druhá nízkotlaková kolmo na ní mezi zadními koly, za nádrží s benzínem.

Automobil je schopen jezdit v několika režimech, podobně jako dnešní hybridy. V prvním je auto poháněné pouze spalovacím motorem, ve druhém kombinuje výkon obou a ve třetím se dokáže pohybovat výlučně silou získanou tlakem vzduchu. Poslední mód je přitom využíván výhradně ve městě a k jeho automatické aktivaci dochází v rychlostech pod 70 km/h. Podle tvrzení konstruktérů je v takovém případě v akci přibližně 60 až 80 procent času.

PSA neříká, jestli je možné natlakovaný vzduch tankovat také z externího zdroje (a mít tím pádem jakýsi pneumatický plug-in hybrid...) a popisuje jej jako systém získávající energii rekuperací při volnoběžné jízdě a při brzdění. Logika (nebo spíše snaha dostat energetické vstupy mimo to, co je měřeno v testech spotřeby) velí, že by to možné být mělo, nicméně k tomu vám více řekneme, až budou Francouzi poněkud sdílnější.

Automobilka obhajuje svou novou technikou jasnými argumenty - Hybrid Air zvyšuje hmotnost automobilu asi o 100 kilogramů, což by měla být jen polovina oproti elektrické hybridní technologii. A protože ze soustavy odpadávají drahé akumulátory a je výrazně jednodušší, takto vybavené stroje by měly být výrazně levnější a snadněji opravitelné. Klasické akumulátory jsou zkrátka z hlediska hmotnosti a ceny stále velký problém a toto je potenciální náhrada.

Cílem je rozjet sériovou výrobu v roce 2016 a vyvážet tato auta primárně do Ruska a Číny, mimo zájem automobilky však nebudou ani evropské státy. První prototypy by mohly být k vidění už na letošním ženevském autosalonu.

Tip: Projděte si všechny novinky ženevského autosalonu 2013.


PSA Peugeot Citroën Hybrid Air dovolí autům jezdit na vzduch, tak trochu - 1 - PSA Peugeot Citroën Hybrid Air 01PSA Peugeot Citroën Hybrid Air dovolí autům jezdit na vzduch, tak trochu - 2 - PSA Peugeot Citroën Hybrid Air 02PSA Peugeot Citroën Hybrid Air dovolí autům jezdit na vzduch, tak trochu - 3 - PSA Peugeot Citroën Hybrid Air 03PSA Peugeot Citroën Hybrid Air dovolí autům jezdit na vzduch, tak trochu - 4 - PSA Peugeot Citroën Hybrid Air 04PSA Peugeot Citroën Hybrid Air dovolí autům jezdit na vzduch, tak trochu - 5 - PSA Peugeot Citroën Hybrid Air 05PSA Peugeot Citroën Hybrid Air dovolí autům jezdit na vzduch, tak trochu - 6 - PSA Peugeot Citroën Hybrid Air 06PSA Peugeot Citroën Hybrid Air dovolí autům jezdit na vzduch, tak trochu - 7 - PSA Peugeot Citroën Hybrid Air 07
Rodina hybridních automobilů se rozrůstá o novou, pneumatickou větev

Zdroj: Autocar

Miro Mihálik

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.