Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Revoluční pneu, jež nemusíte dofukovat a „nepíchnete” je, mohou konečně na silnice
17.9.2018 | Petr Prokopec
Jako o revoluci se o nich mluví už léta, v případě silničního použití ale dosud došlo jen na slova. Teď jsou tu i činy, svět osobních aut ale znovu míjí.
Automobilky se stále více snaží, aby jejich vozy byly co nejvíce bezúdržbovými stroji. Tedy alespoň mimo pravidelné prohlídky v servisech, za které si nechají zaplatit. Ty tam jsou doby, kdy jste na každou delší cestu museli vyrážet se sadou nářadí a pár typickými poruchovými díly, s naprostou většinou nových aut dnes žádné větší problémy nejsou. Péči ale vyžadují stále a některé jejich části umí pořád přidělat spoustu starostí.
Jednou z nich jsou pneumatiky, které mají k bezúdržbovým stále hodně daleko. Jednak je většina lidí dvakrát ročně mění, což nás brzy čeká, pak zdaleka nevydrží věčně a k tomu skýtají ještě dvě úskalí - je třeba kontrolovat jejich tlak. A zvlášť na silnicích, jako jsou ty naše, je docela snadno prorazíte či jinak poškodíte. Jak nepříjemné to je, nemusíme říkat nikomu, kdo to alespoň jednou zažil.
Právě těmto starostem chce už dlouho učinit přítrž Michelin. Pneumatikářský gigant již před mnoha léty přišel s novým typem obutí zvaným Tweel, který pro správný výkon své funkce nepotřebuje dohustit vzduchem vůbec. Místo toho pneumatika (podržíme se toho termínu, ale bez vzduchu uvnitř už na tohle označení úplně nesedí) spoléhá na vertikální žebra z odolné pryskyřice, jenž spojují běhoun a střed sloužící rovnou k uchycení na náboj kola. Právě od této koncepce je ostatně odvozen název nové gumy - Tweel je složenina slov Tyre (pneumatika) a Wheel (kolo).
Francouzi už v minulé dekádě slibovali, že tento koncept dostanou na silniční auta a nejvážněji to mysleli, když jej prezentovali na dobovém Audi A4. Jenže dosud se to nestalo. Tweel jako takový sériově vyrábí už od roku 2014, jenže jen pro stavební stroje a další podobná přibližovadla, která nemohou na silnici. Teď se nasazení dočkaly konečně i na dopravním prostředku, který na silnici může, byť auto to znovu není.
Nově bude Tweel ve verzi X (provedení Turf a SSL slouží oněm průmyslovým strojům) k dispozici pro čtyřkolky, na kterých nejlépe „prodá” některé své dobré vlastnosti. Zejména v terénu se bude hodit fakt, že tyto pneumatiky nejde propíchnout a nemohou ani pozbýt tlak vzduchu jednoduše proto, že žádný nepoužívají. Jistě je půjde jinak mechanicky zničit, ale i to s ohledem na jejich konstrukci bude složitější než u standardních pneumatik. Benefitů je ale více, přičemž jedním z nich je i skutečnost, že pneumatika se dokáže při najetí na překážku specificky deformovat. Navyšuje tak trakci, které mimo zpevněný asfalt není nikdy dost. Ve finále lze pak ještě zmínit, že design a složení oněch středových lamel je řešen tak, aby se v nich nedržel žádný nepořádek.
Jsou tu nevýhody? Jistěže a tou hlavní je hmotnost, která byla po léta tím hlavním, co brání širokému nasazení. Tweel X bude ovšem vyráběn v 26palcovém rozměru a i s integrovaným ocelovým středem vykáže na ručkách vah 22,7 kilogramu. Nevíme, kolik váží disky s pneumatiky (protože tady máte obojí v jednom) na čtyřkolkách, ve světě aut by to ale nebylo zase tolik. Komplikovanějším limitem se tak v tuto chvíli zdá maximální povolená rychlost 60 km/h - u hlavně terénní čtyřkolky to nebude taková potíž, u silničních aut by to pochopitelně byl zásadní limit.
Kromě výše zmíněného zde máme také omezenou nosnost, v každém rohu lze totiž počítat maximálně s 325 kilogramy. Celkově tedy jedna sada zvládá 1,3 tuny, což by je hmotnost, do které se vejde jen velmi málo dnešních aut. Jak maximální rychlost, tak maximální nosnost Tweelu může být pochopitelně vyšší, hmotnost celého „gumokola” by ale s posunem výše mířila též nahoru.
Zatím tedy nejde o průlomový krok, který by Tweel mohl dostat ve větší míře na silnice, podstatný posun vpřed ale představuje. Tweel X bude nabízen s roztečí středových šroubů 4x156, 4x137 a 4x110, takže bezvzduchovou lze momentálně pneumatikou použít na čtyřkolkách jako Can-Am Defender, Kawasaki Mule či Polaris Ranger. Michelin ovšem dodává, že již chystá také varianty pro produkty značek John Deere, Honda, Kubota a Argo. Do prodeje by přitom měly zamířit v závěru letošního či nejpozději na počátku příštího roku.
Zbývá něco dodat? Samozřejmě cenu, která není zrovna nízká. Jeden Tweel X vás totiž vyjde na 750 dolarů, tedy v přepočtu na 16 400 Kč. To sice na pneumatiku včetně ráfku není až tak velká částka, s ohledem na aktuální omezení ale nemůžeme čekat, že by z Tweelu udělala prodejní hit.
Michelin začal prodávat svou bezvzduchovou pneumatiku i pro stroje, které mohou na silnice
V případě klasických aut se ale můžeme dívat stále jen na snímky konceptu z hloubi minulé dekády
Už déle Michelin Tweel nabízí pro stavební či zemědělské stroje, které na silnici pochopitelně nesmí
Bleskovky
- Je těžké, je ošklivé, je drahé, ale pořád je rychlé a aspoň trochu pravověrné. M4 CS je druhé nejrychlejší BMW na Ringu
včera - Číňané rozjíždí novou levnou značku aut s cílem zaútočit s ní na Evropu. Se zvoleným jménem v Česku nemají šanci
8.5.2024 - Moderní Ferrari ukázalo svou maximální rychlost v běžném provozu, ani 350 km/h neznamenalo konec
7.5.2024
Nové na MotoForum.cz
- Jorge Martin zajel nový rekord včera 17:03
- V Moto3 nejrychlejším Alonso, v Moto2 Garcia - 14. Salač včera 15:41
- Ve Francii začal nejrychleji Martin před Acostou včera 12:05
- Známe první letošní vítěze NW200 včera 11:02
- Test Cardo Packtalk Edge: interkom se skvělým zvukem včera 08:00
Nejnovější články
- Cybertruck působí jako šmejd šitý horkou jehlou. Majiteli selhal po ujetí 56 km, rozborka ukázala pravdu
včera - VW znovu mění plány. Spalovací Polo nekončí a koupíte ho i v roce 2030, tolik jako dnes ale už nikdy stát nebude
včera - Nezničitelný Mercedes E může být váš zánovní za míň než nová Fabie, je to levný tip na parádní a pohodlné auto navěky
včera - Sexy Cadillac, který měl konečně prorazit v Evropě, dorazil. Zdražil ale tak moc, že to bude jen další propadák
včera - Je těžké, je ošklivé, je drahé, ale pořád je rychlé a aspoň trochu pravověrné. M4 CS je druhé nejrychlejší BMW na Ringu
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 05.10. 21:27 - M.Z.
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 05.10. 15:29 - pavproch
- Auto pro kapelu za cca. 100k Kč 05.10. 10:56 - volfi
- S větrem ve vlasech.... 05.10. 10:52 - pavproch
- Koupě lakované Octavie 05.10. 10:31 - HondaMan
- Elektromobily a vse kolem nich 05.10. 08:53 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 05.09. 18:41 - bojler
- BMW Divize 05.09. 11:32 - jerry