Škoda Octavia Scout ActiveDrive: aktivně za obezitou

Němci vytvořili v rámci propagace svých dovedností technologický demonstrátor postavený na základě Octavie Scout. Zázraky ale nenabízí.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Škoda Octavia Scout ActiveDrive: aktivně za obezitou

5.10.2011 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek

Škoda Octavia Scout ActiveDrive: aktivně za obezitou

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Němci vytvořili v rámci propagace svých dovedností technologický demonstrátor postavený na základě Octavie Scout. Zázraky ale nenabízí.

Pokud hovoříme o Němcích, máme v tomto případě na mysli koncern Schaeffler Technologies GmbH & Co, který je výrobcem automobilových komponentů prodávaných pod značkou FAG. Nejde tedy o projekt Škody, ale pro nás jistě zajímavý i tak.

Překopaná Octavia Scout si říká ActiveDrive a v podstatě se jedná o podobný elektromobil využitelný maximálně ve městě, jako byla Octavia Green E Line postavená přímo mladoboleslavskou značkou. Vlastně ani to moc ne. Vůz má ještě menší sadu lithio-iontových akumulátorů umístěných v tunelu pro kardan o kapacitě pouze 18 kWh, což je srovnatelné s cirka pěti litry nafty. Udávaný dojezd 100 km je tedy i reálný, ale asi spíše se značnou podporou větru, velmi lehkou pravou nohou a co nejmenším počtem rozjezdů z místa. Ale budiž, o to tady tak úplně nejde.

Celkový výkon vozu činí díky dvojici vodou chlazených synchronních elektromotorů vyvinutých dceřinou společností IDAM 286 koní a 340 newtonmetrů, dovolující vozu akcelerovat na stovku za 8,5 sekundy. Ano, je to trochu moc už vzhledem tomu, že každý z nich obstarává pohon jedné nápravy a na problémy s nedostatkem trakce se vymlouvat nelze.

Stačí se ale podívat na hmotnost. Octavia ActiveDrive váží 1,9 tuny a to je o 70 kg více, než kolik má třeba čtyřkolka Audi A8 3,0 TFSI quattro se srovnatelným výkonem 290 koní a nesrovnatelně lepší dynamikou - stovku zvládne za 6,1 s a maximálka činí 250 km/h. ActiveDrive ji má omezenou na 150 km/h. Kde je ten pokrok?

Schaeffler Technologies tvrdí, že v systému pohonu. Elektromotory jsou integrovány do jednoho celku s elektronicky řízeným diferenciálem obsahujícím planetovou převodovku a ještě jedním ovládacím elektromotorem o výkon 5 kW. Tyto jednotky umí s pomocí centrálního řídicího procesoru zvlášť dávkovat výkon na každé kolo tak, aby výsledný vektor výkonu podporoval stabilitu, jízdní dynamiku a tím také bezpečnost.

Firma vysvětluje, že je v zájmu zlepšení ovladatelnosti automobilu mnohem účinnější velmi přesně dávkovat síly proudící mezi nápravami a zvlášť také mezi pravou a levou stranou, než k tomu používat zásahy brzd či už k omezení prokluzu nebo stabilizaci ve smyku.

S tím se pochopitelně nedá nesouhlasit, na druhou stranu pokud to má být za cenu enormního zvýšení hmotnosti, sériové nasazení této technologie v osobních automobilech zatím pozbývá smysl. Ještě tak v relativně těžkých zemědělských strojích by to asi šlo.


Škoda Octavia Scout ActiveDrive: aktivně za obezitou - 1 - Skoda Octavia Scout Activedrive 01Škoda Octavia Scout ActiveDrive: aktivně za obezitou - 2 - Skoda Octavia Scout Activedrive 02Škoda Octavia Scout ActiveDrive: aktivně za obezitou - 3 - Skoda Octavia Scout Activedrive 05
Škoda Octavia Scout ActiveDrive: aktivně za obezitou - 4 - Skoda Octavia Scout Activedrive 04Škoda Octavia Scout ActiveDrive: aktivně za obezitou - 5 - Skoda Octavia Scout Activedrive 03
Dvojice jednotek integrujících elektormotor s převodovkou zvyšuje hmotnost Octavie Scout na 1,9 tuny

Miro Mihálik

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.