Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
SPM je ruský hasičský vůz. Má pásy, pohon turbínou, pancéřování a dálkové ovládání
26.5.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Specialnaja Požarnaja Mašina je tank a hasičský vůz v jednom. Pojme 25 tisíc l vody a lze ho řídit dálkově.
Má-li člověk zájem o neobvyklé stroje, které leckdy můžou nejen jezdit po silnici a v nejnáročnějším terénu, ale i po vodě či po povrchu sněhové pokrývky, nejlepším místem, kde takové věci najít, je Rusko. Můžete mít proti Rusku tisíc výhrad, ale unikátních motorových vozidel - protože auta se jim často říkat nedá - tam najdete spoustu. Zmiňme třeba Avtoros Šaman, který má osm hnaných i natáčených kol, nebo Makar 6x6 s příhodným označením „sněhoblátochod”. Také jsme tu měli obří náklaďák s 24 hnanými koly nebo šnekový pohon, který měl přepsat dějiny off-roadů.
Rusko je také obrovským producentem tanků, například stroj označený T-72 je snad nejslavnější tank východního bloku z dob studené války a dodnes se vyrábí pro export. Verze T-80, která stojí na stejné platformě, je první tank na světě, který k pohonu používá plynové turbíny. A právě na této platformě vznikl „hasičský tank” označený SPM, tedy Specialnaja Požarnaja Mašina, který si můžete prohlédnout na obrázcích.
Je to přesně to, jako co to vypadá - tank vespod a hasičský vůz nahoře. Místo otočné věže s kanónem má nádrže na 25 tisíc litrů vody a trysku, která dostříkne až 100 metrů daleko. Tohle nejsou zas tak velké novinky, ani fakt, že díky platformě tanku projede úplně všude. Velkým bonusem nicméně je možnost dálkového ovládání téhle věci. V kabině nemusí nikdo sedět.
Ovšem, také je možno tento stroj řídit manuálně zevnitř. Posádka čítá tři muže, kteří sedí v pancéřované kapsli. Ta má odolat zásahu 152mm výbušného projektilu vedle tanku, nikoliv tedy přímému zásahu takové ráže. Kromě toho je ve výbavě také radlice, aby se SPM mohla dostat k místu požáru, a kabina posádku chrání i proti horku. Váha stroje je 60 tun, nejspíš bez vody.
Ruská armáda začne tyto stroje dostávat během druhé půlky letošního roku a od zítřka má začít testování v Novgorodské oblasti, jak dle agentury RIA Novosti uvedl zástupce ruského ministra obrany Dmitrij Bulgakov. Je zatím otázkou, zda si SPM zachová toto zbarvení, podobné spíše hasičskému autu než tanku, ale je to pravděpodobné.
SPM nabídne pancíř pro posádku, ale i možnost dálkového řízení
Zdroj: Sputnik News
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Je těžké, je ošklivé, je drahé, ale pořád je rychlé a aspoň trochu pravověrné. M4 CS je druhé nejrychlejší BMW na Ringu
dnes - Číňané rozjíždí novou levnou značku aut s cílem zaútočit s ní na Evropu. Se zvoleným jménem v Česku nemají šanci
8.5.2024 - Moderní Ferrari ukázalo svou maximální rychlost v běžném provozu, ani 350 km/h neznamenalo konec
7.5.2024
Nejčtenější články
- Subaru začalo prodávat sportovní BRZ úplně oholené i s ocelovými koly. Je tak levné, že vám to bude jedno
9.4.2024 - Nejrychlejší Corvette vyzvala na souboj třikrát dražší McLaren 750S, na svou cenou předvádí neskutečné věci
9.4.2024 - Bizár dne: Ojeté Porsche Taycan koupíte po obří ztrátě hodnoty levněji než Audi e-tron GT, které z něj vzešlo
9.4.2024 - Audi se začíná loučit s další ze svých legend, model S3 dostal zřejmě poslední inovace před smrtí
9.4.2024 - BMW smutně hází přes palubu další tradiční prvek, nová M5 nedostane žádné „řazení”
9.4.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva