Terrafugia Transition: létající auto? Spíše jezdící letadlo

První létající auto připravené do sériové výroby mnoho šarmu nepobralo. Asi proto, že spíše než vůz do vzduchu je to letadlo na silnice.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Terrafugia Transition: létající auto? Spíše jezdící letadlo

7.4.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek

Terrafugia Transition: létající auto? Spíše jezdící letadlo

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

První létající auto připravené do sériové výroby mnoho šarmu nepobralo. Asi proto, že spíše než vůz do vzduchu je to letadlo na silnice.

Dopravní prostředky schopné plnohodnotného pohybu po běžných silnicích a zároveň využívající k přesunu vzdušný prostor měly být podle předpovědí součástí naší reality už skoro celé století. Pravdou je, že létajícími automobily se experimentuje zhruba od 30. let minulého století, kdy vznikly stroje jako Skroback Roadable Airplane, Autogiro Company of America AC-35 nebo Gwinn Aircar. Od té doby se téměř každou dekádu objevilo revoluční cosi, co mělo řidiče vynést do oblaků, ale ve skutečnosti pokaždé selhalo kvůli fatální nehodě, nedostatku prostředků na vývoj a krachu firmy, nevyhovujícím materiálům, nezájmu motoristů nebo kombinací několika (nezřídka všech) zmíněných možností.

Americká společnost Terrafugia sídlící ve městě Woburn v Massachusetts se tak pouze zařazuje do dlouhého seznamu společností, které se o něco takového pokusily, nicméně jejich model Transition má jednu nespornou výhodu - testy má za sebou a homologaci rovněž, takže mohl být schválen do provozu a sériové výrobě v této chvíli nic nebrání. Se svým výtvorem se firma pochlubila na právě probíhajícím newyorském autosalonu a zveřejnila i cenu. Z lidových zrovna není. Terrafugia si své létající auto cení na v přepočtu 5,3 milionu korun. Dodávky dvousedadlových létajících aut schválených do provozu jako ultralight a osobní vůz v jednom plánuje rozjet ke konci letošního roku.

Transition využívá k pohonu plochý čtyřválec Rotax 912S o objemu 1 352 cm3, výkonu 100 koní a spalující běžný bezolovnatý benzín. Na silnici pohání zadní kola, a že jde spíše o letadlo schopné přesunu po silnici, než létající osobní automobil dokazuje nejen jeho poněkud kontroverzní vzhled, ale také maximální rychlost jen 105 km/h. Ve vzduchu se pohybuje cestovní rychlostí 172 km/h a maximálka (pokud to tak lze říci) činí 185 km/h. Dolet je velmi slušných 787 kilometrů, což při nádrži o objemu 87 litrů znamená, že jako vzdušný koráb Transition žere 11 litrů na sto (18,9 l/h), což při průmérné rychlosti 172 km/h věru není špatná hodnota. Mezi automobily je podle firmy schopné pohybu za v průměru 6,7 litru na 100 km.

Podobně jako jiné ultralighty také Terrafugia o prázdné hmotnosti jen 440 kg a maximální vzletové 650 kg je vybavená pro případ nouze padákem, se kterým bezpečně přistane i při totálním selhání motoru nebo ovládání. Ke vzletu potřebuje dráhu dlouhou 518 metrů, minimální vzdálenost pro přistání firma neuvádí, ale patrně bude kratší. Ačkoli se to podle fotografií nezdá, Transition není kapesní autíčko. Na silnici zabírá místo o rozměru 6 x 2,3 metru a výška činí rovné 2 metry. Po rozložení elektromechanicky ovládaných křídel byste naměřili rozpětí osm metrů.

Massachusettská firma říká, že potenciální zájemce získá pilotní licenci už po dvaceti tréninkových hodinách, ačkoli v případě exportu bude záležet spíše od konkrétních zákonů o civilním letectví v daném státu. Pro Spojené státy to nicméně platí.


Terrafugia Transition: létající auto? Spíše jezdící letadlo - 1 - Terrafugia Transition 00Terrafugia Transition: létající auto? Spíše jezdící letadlo - 2 - Terrafugia Transition 01Terrafugia Transition: létající auto? Spíše jezdící letadlo - 3 - Terrafugia Transition 02Terrafugia Transition: létající auto? Spíše jezdící letadlo - 4 - Terrafugia Transition 03Terrafugia Transition: létající auto? Spíše jezdící letadlo - 5 - Terrafugia Transition 04
K pohonu na silnici i ve vzduchu slouží boxer Rotax 1,4 o výkonu 100 koní

Zdroj: carscoop.blogspot.com

Miro Mihálik

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.