Tesla na dálku potají zmenšila kapacitu baterií aut zákazníků, teď je ignoruje

Další útok na Teslu ze strany jejich odpůrců? Kdepak, toto zveřejnil Bjorn Nyland, jeden z největších fanoušků značky vůbec. Zjistil, že jeho Model 3 má najednou menší akumulátory a nestojí za tím jejich degradace.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Tesla na dálku potají zmenšila kapacitu baterií aut zákazníků, teď je ignoruje

18.10.2019 | Petr Prokopec

Další útok na Teslu ze strany jejich odpůrců? Kdepak, toto zveřejnil Bjorn Nyland, jeden z největších fanoušků značky vůbec. Zjistil, že jeho Model 3 má najednou menší akumulátory a nestojí za tím jejich degradace.

Představte si, že byste si koupili zcela nové auto. Přes noc byste jej zaparkovali ve své garáži, přičemž ještě večer by nádrž zvládla pobrat 50 litrů a dojezd by se pohyboval okolo 800 kilometrů. Když byste ovšem ráno odjížděli do práce, nádrž by již byla pouze 47litrová a dojezd by tak logicky klesl o desítky km. Něco takového byste nejspíše považovali za zlý sen a místo do zaměstnání byste uháněli do servisu. Tam by se s vámi o celé věci odmítli jakkoli bavit.

Pokud by řeč byla o jakékoli běžné značce aut, vůbec bychom se nedivili, kdyby vzduchem začaly létat hrozby žalobou. Nicméně aktuálně bude řeč o Tesle, kde racionalitu můžeme očekávat jen u některých zákazníků. O to více může překvapit, že proti automobilce vytáhl v obdobné kauze sám Bjørn Nyland, jeden z jejích největších a nejznámějších fanoušků

Nyland totiž zjistil v principu to, co jsme popsali výše. Tesla během letní modernizace softwaru přišla s krokem, o kterém nikomu neřekla a který nyní bude jen stěží ospravedlňovat - a sice k omezení využitelné kapacity baterií. Nylandův Model 3 Performance totiž před aktualizací počítal se 74,5 kWh, nyní však můžete doplnit pouze 69,6 kWh. Jinými slovy zde tak máme pokles o 4,9 kWh neboli 6 procent, který lze jen stěží připsat na konto degradace baterií. Vůz norského fanouška je totiž stále zánovní a dosud by měl přijít maximálně o desetinu kWh.

Co je pikantní, Tesla udělala maximum proto, aby si této změny nikdo nevšiml. Současně se zmenšením kapacity tedy upravila tzv. spotřebovou konstantu, díky čemuž je palubním systémem dojezd při plném nabití vyčíslen na 483 km, tedy jen o 16 km méně než dříve, jakkoli reálná změna je pochopitelně větší, skoro dvojnásobná, ale o to tu teď nejde.

Nylandovi nejvíce vadí, že změna byla provedena nejen bez vědomí majitelů, ale i tak, aby si ji pokud možno nikdo nevšiml. Za změnou má stát snaha Tesly o prodloužení životnosti baterií a snížení rizika jejich možného poškození či dokonce samovznícení. Tuto strategii používají všichni, Američané se ale holedbají, že díky svému náskoku umí využít mnohem větší část kapacity bez negativního vlivu na životnost. Zjevně neumí a přiznání této změny by nebyl dobrý marketing.

Nakonec, již na počátku letošního roku došlo na omezení využitelné kapacity baterií u Modelu S a X a také tehdy se značka obestřela hradbou mlčení, což zatím nehodlá akceptovat pouze jeden člověk, který již podal žalobu. Jak jsme ale již zmínili, Tesla v podstatě jen kráčí stejnou cestou jako konkurence. Např. Porsche Taycan sice disponuje bateriemi o kapacitě 93,4 kWh, nicméně využitelných je pouze 84 kWh. Nevyužívání celé kapacity má zajistit prodloužení životnosti a zároveň snížit rizika poškození. Německá značka ale toto jasně řekla již během slavnostního odhalení vozu a takto jej i prodává.

Německé novince se přitom Tesla od počátku posmívala, přičemž poukazovala mj. na horší dojezd. Nicméně již v té době automobilka zjevně věděla, že její dechberoucí čísla přichází na úkor trvanlivosti či spolehlivosti, což by se do budoucna nemuselo vyplatit. Proto se začala z hvězdných výšin vracet zpátky na zem. Protože by díky tomu ale přišla o náskok, kterým se tak ráda chlubí, vše zkusila udržet v tajnosti.

Nyland nyní po značce požaduje vysvětlení, ta však i nadále hraje mrtvého brouka. To je dost nepochopitelné chování k tak významnému zákazníkovi a jen to potvrzuje, jak ožehavé téma tato věc pro Teslu představuje.


Tesla na dálku potají zmenšila kapacitu baterií aut zákazníků, teď je ignoruje - 1 - Tesla Model 3 2019 snizeny dojezd videoscreen 01Tesla na dálku potají zmenšila kapacitu baterií aut zákazníků, teď je ignoruje - 2 - Tesla Model 3 2019 snizeny dojezd videoscreen 02Tesla na dálku potají zmenšila kapacitu baterií aut zákazníků, teď je ignoruje - 3 - Tesla Model 3 2019 snizeny dojezd videoscreen 03Tesla na dálku potají zmenšila kapacitu baterií aut zákazníků, teď je ignoruje - 4 - Tesla Model 3 2019 snizeny dojezd videoscreen 04Tesla na dálku potají zmenšila kapacitu baterií aut zákazníků, teď je ignoruje - 5 - Tesla Model 3 2019 snizeny dojezd videoscreen 05Tesla na dálku potají zmenšila kapacitu baterií aut zákazníků, teď je ignoruje - 6 - Tesla Model 3 2019 snizeny dojezd videoscreen 06Tesla na dálku potají zmenšila kapacitu baterií aut zákazníků, teď je ignoruje - 7 - Tesla Model 3 2019 snizeny dojezd videoscreen 07Tesla na dálku potají zmenšila kapacitu baterií aut zákazníků, teď je ignoruje - 8 - Tesla Model 3 2019 snizeny dojezd videoscreen 08Tesla na dálku potají zmenšila kapacitu baterií aut zákazníků, teď je ignoruje - 9 - Tesla Model 3 2019 snizeny dojezd videoscreen 09Tesla na dálku potají zmenšila kapacitu baterií aut zákazníků, teď je ignoruje - 10 - Tesla Model 3 2019 snizeny dojezd videoscreen 10Tesla na dálku potají zmenšila kapacitu baterií aut zákazníků, teď je ignoruje - 11 - Tesla Model 3 2019 snizeny dojezd videoscreen 11Tesla na dálku potají zmenšila kapacitu baterií aut zákazníků, teď je ignoruje - 12 - Tesla Model 3 2019 snizeny dojezd videoscreen 12
Tesla Model 3 Performance Bjørna Nylanda má náhle nižší využitelné kilowatthodiny. Za tím dle všeho stojí update značky, o jehož dopadech ale zákazníci nebyli informováni a automobilka se o něm i zpětně odmítá bavit

Zdroj: Bjørn Nyland@Youtube

Petr Prokopec

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše