Reklama

Tesla nahrála do svých aut dvě revoluční funkce, nikdo jiný takové nenabízí

O Tesle si můžeme myslet cokoli, snahu inovovat automobilový svět způsobem nevídaným u jiných výrobců u ale upřít nelze. I existující auta tak jsou nyní s to si sama objednat vadné díly nebo vám dojet naproti.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Tesla nahrála do svých aut dvě revoluční funkce, nikdo jiný takové nenabízí

9.5.2019 | Petr Prokopec

O Tesle si můžeme myslet cokoli, snahu inovovat automobilový svět způsobem nevídaným u jiných výrobců u ale upřít nelze. I existující auta tak jsou nyní s to si sama objednat vadné díly nebo vám dojet naproti.

Jen málokterá automobilka budí takové emoce jako Tesla. Při vhodné příležitosti stačí pouze vyslovit její jméno a rázem startuje vzrušená diskuze. O něčem takovém si valná většina tradičních výrobců může nechat pouze zdát, ač se chlubí mnohem delší historií. Ta však v některých případech není lemována jediným zajímavým milníkem, zatím v případě kalifornské automobilky tu světových prvenství nemáme poskrovnu. A jak se zdá, na vavřínech Tesla spát nehodlá.

Značka dostala do svých aut s pomocí vzdálené aktualizace hned dvě nové funkce, které z jiných aut neznáme, nebo alespoň ne v takové podobě. V prvním případě její vozy dovedou detekovat, zda náhodou není potřeba vyměnit některý opotřebený komponent za nový, a pokud ano, rovnou jej objednají. To potvrzuje i majitel Tesly Model 3, kterého nedávno na centrální obrazovce překvapilo následujícího upozornění: „U vašeho vozu byl zjištěn nežádoucí stav systému konvertujícího výkon. Nový díl již míří do vašeho preferovaného servisního centra. Prosím, domluvte si jeho výměnu.“

Něco takového lze z uživatelského úhlu pohledu jen přivítat, zvláště když Tesla ponechala majitele i nadále nadřazeného systému. Pokud si třeba nový díl a jeho výměnu nemůže z časových či finančních důvodů dovolit, jednoduše automatickou objednávku zruší či odloží.

Novinka přichází v návaznosti na slib Elona Muska, že zlepšení servisu je jednou z priorit Tesly. Je tedy dost možné, že automatizace objednávek je pouze úvodním krokem, po němž bude následovat i automatická jízda do servisu. S nadsázkou se nyní můžeme ptát, zda se v něm o potřebnou údržbu postarají roboti, či zda v celém procesu dojde i na zapojení člověka.

Přesunout se tak můžeme k další novince značky, která vlastně s tou první docela souvisí. Řeč totiž bude o autonomní jízdě, jež by při opravách bez zapojení majitele byla klíčovou. Na silnice ovšem vyrážet nebudeme, místo toho se zdržíme na parkovišti. Tesla rozšířila funkci Summon, která byla představena před pár lety. Nově tu tak máme systém Enhanced Summon, který reaguje mnohem rychleji než první verze a dokáže mnohem více než vyjet z parkovacího místa, jak umí některé konkurenční vozy.

Podstatou celé technologie je aplikace, ve které určíte bod, na kterém vás váš vůz má vyzvednout. Poté jej jednoduše aktivujete a držíte stisknuté virtuální tlačítko na dotykovém displeji mobilu tak dlouho, dokud Tesla nepřijede přímo před vás. Je však nutné, aby se nacházela ve vzdálenosti maximálně 46 m. Rychlost pohyb vozu je omezena na 3 mph, tedy 4,8 km/h, přerušit přesun lze pouhým sundáním prstu z tlačítka.

Dovedeme si představit, že tento systém uvítáte třeba ve chvíli, kdy venku prší a vy byste cestou na parkoviště promokli až na kost. Nebo ve chvíli, kdy vylezete z obchodu obtěžkáni nákupními taškami, jež se vám již nechce vláčet přes celé parkoviště. Kdy však tuto novinku na rozdíl od výše zmíněných automatických objednávek budete moci vyzkoušet, není jisté. Systém je totiž stále ve vývojové testovací fázi.

Jednoho dne jistě půjde o velmi užitečný prvek, momentálně se v něm skrývá řada rizik. Rychlost je sice nízká na to, aby vůz bez řidiče třeba srazil chodce, ovšem zároveň však může způsobit dopravní komplikace. A je otázkou, jak vlastně systém bude reagovat na ostatní motoristy, kteří se „mobilní šikanu“ budou snažit objet za každou cenu, jen aby se za ní netáhli.

Navíc z videí je patrné, že systém je často zmaten a provádí nevypočitatelné pohyby volantem. A aby toho nebylo málo, do některých zatáček najíždí tak, jako kdyby byl na světě sám. Bude tedy třeba ještě dalšího testování, než bude technologie vyladěna k dokonalosti. Doufejme přitom, že Tesla během tohoto období neudělá z motoristů znovu pokusné králíky, jak je jejím dobrým zvykem. Tady paradoxně hrozí více problémů než na silnici, a to i proto, že za volantem nikdo nesedí, což může pěší zmást.


Tesla nahrála do svých aut dvě revoluční funkce, nikdo jiný takové nenabízí - 1 - Tesla Enhanced Summon a automaticke objednavky 01
Vozy Tesly si nově zvládají objednat samy náhradní díly, pokud systém zjistí, že došlo k opotřebení těch původních

Tesla nahrála do svých aut dvě revoluční funkce, nikdo jiný takové nenabízí - 2 - Tesla Enhanced Summon a automaticke objednavky 02Tesla nahrála do svých aut dvě revoluční funkce, nikdo jiný takové nenabízí - 3 - Tesla Enhanced Summon a automaticke objednavky 03Tesla nahrála do svých aut dvě revoluční funkce, nikdo jiný takové nenabízí - 4 - Tesla Enhanced Summon a automaticke objednavky 04Tesla nahrála do svých aut dvě revoluční funkce, nikdo jiný takové nenabízí - 5 - Tesla Enhanced Summon a automaticke objednavky 05
Kromě toho se již obejdou i bez řidiče, ačkoliv je třeba dodat, že systém Enhanced Summon potřebuje ještě hezky dlouho ladit k dokonalosti

Petr Prokopec

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

zobrazit vše