Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Toyota Aygo dostala nový tříválec 1,0 s 69 koňmi, jezdit má za 4,1 litru
24.4.2014 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek
Japonský Kolíňan v druhé generaci obdržel zcela nový benzinový tříválec s maximální účinností, která dosahuje 37 procent. Známe detaily.
Novou generaci kolínských trojčat jsme představovali postupně. Nejprve se nám ukázal Peugeot 108, následovaný Citroënem C1 a až závěr patřil právě Toyotě. Ta své Aygo nakonec ukázala i na druhé sérii fotek a přihodila k nim docela podrobný technický rozbor. V souvislosti s ním vytanulo na povrch, že se malá Toyota segmentu A nedočká motoru 1,2 VTI Pure Tech s 83 koňmi jako ostatní sourozenci, nýbrž jen jednolitrového tříválce. U toho jsme tehdy skončili.
Nyní nezbývá než pokračovat dál a říci si o nové jednotce něco více. Jednotka s výkonem 69 koní je prvním ze zástupců nové řady malých benzinových motorů Toyoty, které mají přinést až o 30 procent nižší spotřebu paliva než stávající agregáty. Výsledné kombinované spotřeby 4,1 litru na sto kilometrů hodlá dosahovat v praxi pomocí efektivnějšího spalování a lepšího thermálního managementu. Maximální tepelná účinnost údajně dosahuje na 37 procent, a tak se emise CO2 dostaly na hodnotu 95 gramů na ujetý kilometr. Přesně tahle jednotka v domovině Toyoty už pohání městský model Passo.
Tříválec s objemem jednoho litru dorazí do Ayga už v létě. Na praktickou zkušenost s ním musíte vydržet do konce června, neboť právě v tu dobu budeme novou generaci kolíňana prohánět na dynamické prezentaci. Nový motor pracuje s vyšším kompresním poměrem (11,5:1) a s vyššími teplotami. Dále se chlubí recirkulací výfukových plynů (EGR) s funkcí jejich chlazení a časováním výfukových ventilů.
Motor dosahuje efektivnějšího spalování také pomocí nového tvaru sacího kanálu a optimalizovaným profilem pístu, který vytváří ideální mísení paliva se vzduchem i jejich efektivnější spalování. Automobilka tvrdí, že je nový agregát lehčí a to částečně díky výfukovému potrubí, jenž je integrované do hlavy válců. Kromě toho, se ztrácí méně energie vlivem nižšího tření než dříve.
Vedle nového jednolitrového motoru, Toyota uvede 1,3litrovou zážehovou jednotku, která využívá Atkinsonova cyklu. Jeho aplikaci jsme dříve mohli vidět zejména v hybridní soustavě Hybrid Synergy Drive. Japonská automobilka plánuje zavést dokonce 14 nových variant motorů na základě zmíněných jednotek a to už do roku 2015.


Nové pohonné jednotky od Toyoty budou v reálu zřejmě veleúsporné, Japonci se od udávaných hodnot ve skutečnosti obvykle tolik nevzdalují
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Číňané na sebe naskládali sedm úplně nových aut a nechali je tak tři dny stát venku na odiv všem
včeraSlovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
30.4.2025George Russell ukázal své nové služební auto, čekal na něj dlouhých 8 let
30.4.2025
Nejnovější články
Výkonná elektrická Kia nepřestává ruinovat majitele, za roční auto se zanedbatelným nájezdem v aukci nikdo nedal ani polovinu původní ceny
včeraČíňané na sebe naskládali sedm úplně nových aut a nechali je tak tři dny stát venku na odiv všem
včeraNové BMW M3 dostane úplně nový typ spalovacího motoru, odhalil manažer automobilky, jsme na něj zvědavi
včeraVolvo v problémech oznámilo, že bude propouštět, musí ušetřit nejmíň 41 miliard Kč
včeraŠéf Toyoty zaujal další rezolutní postoj k elektrickým autům, odpískal plány na sportovní modely s tímto pohonem
včera
Živá témata na fóru
- S větrem ve vlasech.... 05.01. 14:44 - pavproch
- Onboard videa 05.01. 09:03 - řidičBOB
- Táhneme na Brusel 04.30. 11:59 - abgx1
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.30. 08:43 - řidičBOB
- Cyklistické vlákno 04.29. 21:37 - jerry
- Čínská auta v ČR 04.29. 11:08 - Brus
- VZKAZY 04.28. 20:22 - GeneHawkins
- Jednostopé okénko 04.28. 09:28 - abgx1