Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Toyota FCV Concept: Prius budoucnosti sází na vodíkové palivové články
5.11.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Novinka pro tokijský autosalon dostala dvě malé lehké palivové nádrže, které vystačí na 500 km. K jejich naplnění jsou přitom třeba pouhé tři minuty.
Jsou to nějaké tři týdny, co jsme poněkud mlhavě zmiňovali budoucnost Toyoty. Japonská automobilka totiž nevidí reálné snižování spotřeby v elektromobilech, downsizingu pohonných jednotek nebo převodovce CVT. Místo toho v jejím hledáčku utkvěly vodíkové palivové články, na jejichž vývoji spolupracuje s BMW, které v této oblasti patří k průkopníkům.
Koncepční prototyp FCV (Fuel Cell Vehicle), který se za dva týdny ukáže na autosalonu v Tokiu, je prvním ovocem vzešlým z této kooperace. Dominantní podíl na něm má samotná Toyota, pro kterou je stávající verze evolucí studie FCV-R z roku 2011. Oproti ní však došlo k mnoha změnám, z nichž zásadní je snížení dojezdu ze 700 na 500 kilometrů. Nikoliv ovšem větší „žravostí“ pohonného ústrojí, ale pouze zmenšením a odlehčením dvou palivových nádrží.
Tato redukce se pozitivně projevila na době čerpání vodíku. Obě nádrže jsou totiž plné za pouhé tři minuty. „Palivo” je zde uchováváno při tlaku 70 MPa, palivové články pracují s energetickou hustotou 3 kW/l. Celkový výkon pohonné soustavy dosahuje ekvivalentu minimálně 136 koní přičemž má být k dispozici možnost krátkodobého zvýšení. Dosahovaný výkon je na stejné úrovni, kterou disponuje stávající Prius. Nový vodíkový model by jej přitom v budoucnu měl nahradit.
Otázkou však je, kdy se tak skutečně stane. Japonská automobilka totiž momentálně vyvíjí zcela novou generaci Toyoty Prius, která i nadále zůstane u kombinace benzinové pohonné jednotky a elektromotoru. Produkční verze vodíkového prototypu FCV by však měla dorazit již v roce 2015, díky čemuž by tak značka měla ve svém portfoliu hned dva úsporné modely.
Přesné záměry lze samozřejmě očekávat na autosalonu v Tokiu, kam koncept FCV dorazí v plné kráse. My přitom jen na závěr dodáme stávající dimenze, které počítají s délkou 4 870 mm, šířkou 1 810 mm, výškou 1 535 mm a rozvorem 2 780 mm. Uvnitř pak vůz nabízí čtveřici sedadel, přičemž jeho cena se má pohybovat v rozmezí jednoho až dvou milionů.
Koncepční Toyota FCV míří na autosalon do Tokia s novou technikou. Do prodeje má jít za dva roky
Zdroj: Autoblog Netherlands
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Číňané rozjíždí novou levnou značku aut s cílem zaútočit s ní na Evropu. Se zvoleným jménem v Česku nemají šanci
před 2 hodinami - Moderní Ferrari ukázalo svou maximální rychlost v běžném provozu, ani 350 km/h neznamenalo konec
včera - Muž ukázal, jak samořídicí taxíky Googlu ošálí tričko s nápisem Stop, tohle má být ta brzká budoucnost?
6.5.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- V Rusku vyvinuli úplně nový spalovací motor. Jdou tak proti běhu dějin, svět aut jím ale nezmění
8.4.2024 - BMW po letech ukázalo dosud utajovaný prototyp s monstrózním motorem 6,7 V16, mohla to být pořádná bestie
8.4.2024 - Fiasko s elektromobily se Hertzu vrací jako bumerang, firma se kvůli nim snížila k velmi pochybným praktikám
9.4.2024 - Už i v Evropě. Krachující Fisker v zoufalosti zlevnil všechna auta o 507 tisíc Kč, koupit je není problém ani pro Čechy
9.4.2024 - The Grand Tour se má vrátit bez Clarksona a spol., proč by se na ni ale pak měl někdo dívat?
9.4.2024
Živá témata na fóru
- BMW Divize 05.08. 16:11 - jerry
- Lampárna (stěžovatelna) 05.08. 15:54 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 05.08. 15:08 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 05.08. 14:52 - řidičBOB
- Chlubítko univerzální 05.08. 14:44 - Snowman000
- Řidiči, co to mají v ruce... 05.08. 14:20 - řidičBOB
- Samosvorné diferenciály pro BMW 05.08. 08:28 - code
- Policejní kontroly a měření 05.08. 06:50 - řidičBOB