Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
VW Golf a Passat HyMotion: další vodíkové děti německého koncernu
20.11.2014 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek
(+video) Po Audi A7 h-tron quattro přišly dva další, o něco lidovější plug-in hybridy s palivovým článkem. Liší se v počtu elektromotorů, tudíž i výkonem.
Autosalon v Los Angeles se stane částečně i symbolem dalšího rozvoje automobilů na alternativní paliva. Zasloužila se o to v první řadě Toyota Mirai, která na jednu vodíkovou nádrž podle japonských konstruktérů zvládne 483 elektrických kilometrů, a ve druhé vlně pak i plug-in hybridní Audi A7 Sportback h-tron quattro. S ním však koncern VW Group, ještě neřekl poslední slovo a přidal další, potenciálně dostupnější kombinace elektromotorů a vodíkových palivových článků zabalené do skořápek Golfu a americké verze Passatu s názvem HyMotion (u Golfu se jedná přesněji o SportWagen HyMotion).
Technologie s palivovými články je u těchto dvou nejdůležitějších modelů VW po benzinu, naftě, zemním plynu, benzin-elektrickém hybridu a čistě elektrické verzi již šestým pohonným systémem, ale teprve druhým, který neprodukuje naprosto žádné emise CO2, alespoň ne přímo při rozhýbávání automobilu. I tentokrát se navíc jedná o systém palivových článků, jež si vyvíjela sama automobilka a který teď testuje v běžném provozu v Kalifornii. Podstatnější však je, jak to celé funguje.
Palivový článek umístěný pod přední kapotou generuje elektrickou energii pro elektromotor. Tento proces vyžaduje směšovaní vodíku s kyslíkem, při němž vzniká právě elektrická energie a vodní pára. Vodík je přitom pod tlakem 700 barů uložen ve čtyřech karbonových nádržích umístěných v okolí zadní nápravy a pod zavazadlovým prostorem. Vznikající elektrická energie je ukládána do trakčního akumulátoru (li-ion) nad zadní nápravou a k jeho dobíjení dochází vyjma klasické elektrické zásuvky také rekuperací kinetické energie. Tato dodatečná energie pak může být využita v počáteční fázi rozjezdu, nebo jako takzvaný „booster“ pro svižnější akceleraci.
Stejnosměrný elektrický proud z baterií a palivového článku. je elektronickým modulem uloženým před zadní nápravou transformován na střídavý, který pak spotřbovává třífázový elektromotor z čistě elektrického e-Golfu. Celá soustava tak má nabízet nabízet dlouhý dojezd a pohodlí na palubě. Na rozdíl od zmíněného Audi A7 h-tron quattro se v případě obou VW bavíme nikoli o dvou, ale pouze o jednom elektromotoru pohánějícím výhradně přední nápravu. A karoserie Passatu má v tomto případě jen demonstrovat fakt, že celý systém může být bez ústupků na prostoru pro posádku a zavazadla klidně instalován i do sedanu.
Jako celkový výkon soustavy wolfsburští uvádějí hodnotu 100 kW (136 koní), která v případě Golfu HyMotion vystačí na zrychlení na stokilometrovou rychlost během deseti sekund. Rovné tři minuty pak trvá doplňování vodíku na vodíkové čerpací stanici a na jedno natankování prý Golf ujede - tak jako Audi A7 h-tron - zhruba 500 kilometrů. Stejně jako u modelu z Ingolstadtu je Volkswagen připraven i tuto technologii dostat do sériové výroby okamžitě, avšak kvůli překážkám v podobě vysokých cen a omezené infrastruktury čerpacích stanic s vodíkem jde zatím jen o hudbu vzdálenější budoucnosti.




















VW Golf SportWagen HyMotion a VW Passat HyMotion ukazují aplikaci palivového článku německého koncernu také v levnějších modelech. Sériová výroba je však zatím ve hvězdách
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
před 11 hodinami
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
včera
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nejčtenější články
Porsche si nedá pokoj. Svým sporťákům má vrátit spalovací motory způsobem, který nadšence tak akorát znovu vytočí
7.10.2025
Největší výletní loď světa je tohle monstrum vážící 251 tisíc tun. Už se blíží dokončení, i Titanic je vedle ní tintítko
7.10.2025
Prodeje Mercedesu se dál propadají hrozivým tempem, zoufalému obratu vedení se nelze divit
8.10.2025
73 tisíc jen za nové pneu? A každých 10 tisíc km znovu? Ženu zaskočilo, jak moc „žere gumy” její těžké ošklivé BMW
8.10.2025
Tesla odhalila své nové levné modely. Za docela malou slevu jim toho chybí víc, než by vám bylo milé
8.10.2025
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 11.05. 18:56 - Stepan
- Rychlodotazy 11.05. 18:48 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 11.05. 16:12 - bojler
- BMW Divize 11.05. 10:19 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.04. 18:24 - Stepan
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.04. 14:02 - Snowman000
- 1.0tsi 85kw 11.04. 10:51 - Carnby
- Jednostopé okénko 11.04. 06:58 - řidičBOB
