Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
VW up! GTI je venku, ten vykřičník konečně nepřehání
19.5.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Dát do jména auta vykřičník je trochu hloupé, zvláště když jde o vůz s dost slabou dynamikou. Verze GTI tuto potíž řeší, má být jako první ostrý Golf.
V loňském roce Volkswagen oslavoval čtyřicáté výročí kultovního Golfu GTI. Ten se sice poprvé ukázal v březnu 1975 na autosalonu ve Frankfurtu, do prodeje ovšem zamířil až o rok později. Pod kapotou přitom bylo možné počítat s 1,6litrovým motorem, který dostal do vínku elektronické vstřikování paliva Bosch K-Jetronic, jenž vozu dopomohlo k výkonu 110 koní. Mimo to ovšem bylo možné pořídit ještě verzi s jedna-osmou, která produkovala koní 115.
Proč zde ale zmiňujeme důvěrně známá fakta? Důvod je prostý, Volkswagen se totiž rozhodl kruh uzavřít. Po jednačtyřiceti letech tak na setkání fanoušků GTI u rakouského Wörthersee bude představen duchovní nástupce původního hot hatche. I v jeho případě můžeme počítat se 115 koňmi, které jsou zabaleny do kompaktního balení. Vše pak doprovází nízká hmotnost, červeně lakované doplňky či kárované čalounění uvnitř.
Tím nám ale jasná podobnost mezi originálem a jeho duchovním nástupcem končí. Zatímco před lety byly všechny zmíněné prvky součástí Volkswagenu Golf, nyní jimi bude ozdoben model up!. Navíc zatím nejde o ryze produkční model, vůz ale do výroby jistojistě míří a vzhledem k jeho charakteru můžeme dnes odhalené provedení označit za předprodukční koncept. S představením sériového modelu můžeme počítat ještě letos, uvedení na trh pak proběhne počátkem roku 2018.
Co přitom očekávat? S ohledem na koncepční formu zatím veškeré zveřejněné informace nemůžeme považovat za definitivní, nicméně se dá předpokládat, že k výraznému odklonu nedojde. I pod kapotou produkční varianty se tedy velmi pravděpodobně objeví přeplňovaný litrový tříválec, který bude kromě oněch 115 koní produkovat 230 Nm točivého momentu. Doprovázet je pak bude 997 kilogramů.
S tímto kombem by up! GTI měl pokořit stovku za 8,8 sekundy a bude tedy rychlejší než originál. Ten potřeboval ke zdolání mety 100 km/h rovných devět sekund, přestože jeho hmotnost činila pouze 810 kg. Maximální rychlost činí 197 km/h, první Golf GTI zvládal jen 182 km/h. Mimo lepší dynamiku (alespoň v přímce) pak novinka nabízí více voleb pro zákazníky, ti totiž karoserii budou moci nechat nalakovat i zcela novým modrým odstínem Costa Azul. Dále v nabídce pak bude červená, černá, bílá a stříbrná.
Karoserie se vpředu dočká typického červeného proužku vedoucího napříč maskou chladiče, počítat lze také s mohutnějšími bočními prahy, grafickými polepy nebo kryty zpětných zrcátek lakovanými lesklou černí. Dorazila také 17palcová litá kola či střešní spoiler, zatímco podvozek klesl oproti standardnímu provedení o 15 milimetrů. Uvnitř lze pak čekat sportovní volant či ono kárované čalounění sedadel.
K naplnění odkazu tedy došlo do posledního detailu, byť u zcela jiné modelové linie. To je ovšem logické, současná generace Volkswagenu Golf je totiž mnohem těžší a větší než ta první. V jejím případě tak vlastně značka může pokračovat pouze cestou vyššího výkonu a rychlosti, v případě snahy o větší zábavu i s menším výkonem již musí sestupovat níže ve svém portfoliu. Nevíme vy, ale my s takovým přístupem nemáme žádný problém, třebaže Up! GTI jistě nabídne docela jiné svezení než původní GTI...










VW up! GTI se ukázal světu samostatně...
...i po boku původního Golfu GTI
Automobilka zatím předvádí jen předprodukční koncept, na výrobu dojde až koncem letošního roku
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Měření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
28.6.2025Mercedes po sérii požárů svolává do servisů skoro všechny vyrobené silniční Formule 1, je to další obrovské fiasko
27.6.2025Nástupce po léta nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona byl načapán při testech v provozu, teď už jistě dorazí
26.6.2025
Nové na MotoForum.cz
- Marc Marquez vyhrál Dutch TT včera 15:01
- První brazilské vítězství v Moto2; Salač out včera 14:00
- Vítězem Moto3 byl prohlášen lídr šampionátu Rueda včera 13:00
- Sprint Race: Marc Marquez před bratrem Alexem 28.6.2025
- PP pro Moreiru, 14. Salač - crash 28.6.2025
Nejnovější články
Klání německých superkombíků a supersedanů znovu ukázalo pomíjivost hybridních pohonů, s prázdnými baterkami budou nahrané
před 2 hodinamiČíňané musí mít vždy o něco víc. Zatímco Audi končí u A8, oni ukázali A9L, na svou velikost a luxus uvnitř stojí pakatel
před 3 hodinamiNejvětší dnešní propadák Škody dál líže dno prodejních tabulek. Prodává se ještě 4x hůř než beztak nechtěná Scala
před 5 hodinamiLegendární šestiválec Toyoty se konečně dočkal nástupce, chystaný nový motor dokáže skoro zázraky
před 6 hodinamiIronie osudu: Auta Jaguaru vyšla ze studie kvality poprvé dobře ve chvíli, kdy je zrovna přestal vyrábět
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva