Výroba vlajkové lodi Škody v ČR definitivně nezůstane, Češi jsou příliš drazí

Po problémech s plánovanou výstavbou nové továrny se zdálo, že by Škoda mohla svou vlajkovou loď dále vyrábět v ČR, s tím ale VW nepočítá. Stěhování přijde, jen se neví, kam.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Výroba vlajkové lodi Škody v ČR definitivně nezůstane, Češi jsou příliš drazí

18.10.2019 | Petr Prokopec

Po problémech s plánovanou výstavbou nové továrny se zdálo, že by Škoda mohla svou vlajkovou loď dále vyrábět v ČR, s tím ale VW nepočítá. Stěhování přijde, jen se neví, kam.

Vojenský konflikt na severu Turecka hodin zastavilo dočasné příměří, situace v regionu je ale nadále vážná. Dle spekulací má být na útěku až 300 tisíc lidí, hlášena je spousta oběti. Aktuálně je tak otázkou, co se bude dít dál. Turecko naznačilo, že krvavá ofenziva zvaná Pramen míru může být zastavena pouze tehdy, pokud se všichni teroristé stáhnou z této oblasti. To je ale v podstatě nemožné, neboť pokud dojde na stažení Kurdů, začne nejspíše daleko více opět vystrkovat růžky Islámský stát.

Na dění v Turecku již zareagoval koncern VW, který vyděsila agrese prezidenta Erdogana. Německý koncern chtěl původně v této zemi vybudovat novou továrnu, do které by nalil přes 33 miliard korun a přestěhoval by sem mimo jiné výrobu Superbu a Passatu. Vyrůst měla v bezcelní zóně poblíž Izmiru, tomu je ale s ohledem na vojenskou operaci nejspíše konec. Volkswagen sice zatím pouze oznámil, že rozhodnutí bylo odloženo na listopad, kdy se sejde nejvyšší vedení firmy, většina jeho členů je ale v tuto chvíli proti Turecku. A to je nová voda na mlýn zemí, které z původního výběru vypadly.

Volkswagen se rozhodoval kromě Turecka také mezi Bulharskem, Rumunskem a Srbskem. Tyto země jsou nyní znovu ve hře, přičemž Bulharsko po příležitosti skáče s velkou vervou. Země již koncernu nabídla navýšení svých pobídek z původních 135 milionů Eur (3,47 mld. Kč) na dvojnásobek. „Včerejší prohlášení VW pro nás byl dobrý start. Ale je třeba urazit dlouhou cestu, než padne finální rozhodnutí,“ řekl k odkladu rozhodnutí Rosen Plevneliev, zástupce nevládní organizace Bulgarian Automotive Cluster.

Plevneliev zároveň dodal, že Bulharsko je připraveno přijít s maximální možnou pobídkou, jakou jí zákony Evropské unie umožní. Kromě toho chce země rozšířit spolupráci s Volkswagenem i do jiných oblastí, než je pouhá výroba aut. Prioritou je zejména vytvoření infrastruktury pro elektromobily, další oblastí je vzdělávání. To potvrzuje i šéf agentury InvestBulgaria Stamen Yanev, dle kterého Bulharsko „splnilo veškeré požadavky investora a je připraveno nabídnout ještě více“.

Opětovné hovory s Volkswagenem ale zahájilo i Rumunsko, jak ostatně potvrdil tamní ministr obchodu Stefan Radu Oprea. Stranou pak nezůstává ani Srbsko, dle kterého by investice Volkswagenu pomohla stabilizovat celý region. Šéf srbské obchodní komory Marko Cadez pak naznačil, že země má hodně kvalifikovaných pracovníků. Problémem však je, že oproti Bulharsku a Rumunsku není členem EU, její občané proto nemohou volně pracovat v členských zemích.

Zatím tedy vše nahrává Bulharsku, ovšem konečné řešení je zatím ve hvězdách. Jisté je jen to, že Volkswagen ani po tureckém problému neuvažuje se zachováním výroby Superbu v České republice, na to je už místní produkce příliš drahá. VW dále potvrdil, že zatím zvažuje všechny alternativy a dříve než v listopadu se tedy finálního rozhodnutí nedočkáme. Nová továrna by přitom měla zahájit provoz již v roce 2022 a produkovat má zhruba 300 tisíc aut ročně. Dvě třetiny z této kapacity by měly připadnout na Volkswagen, zbytek pak na Škodu.


Výroba vlajkové lodi Škody v ČR definitivně nezůstane, Češi jsou příliš drazí - 1 - Skoda Superb facelift 2019 vyroba 01Výroba vlajkové lodi Škody v ČR definitivně nezůstane, Češi jsou příliš drazí - 2 - Skoda Superb facelift 2019 vyroba 02Výroba vlajkové lodi Škody v ČR definitivně nezůstane, Češi jsou příliš drazí - 3 - Skoda Superb facelift 2019 vyroba 03
Kde se od roku 2022 bude montovat Superb, zatím není jisté. Nejblíže má ale nyní k nové továrně Bulharsko

Zdroje: Reuters, Bloomberg

Petr Prokopec

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše