Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Výroba vlajkové lodi Škody v ČR definitivně nezůstane, Češi jsou příliš drazí
18.10.2019 | Petr Prokopec
Po problémech s plánovanou výstavbou nové továrny se zdálo, že by Škoda mohla svou vlajkovou loď dále vyrábět v ČR, s tím ale VW nepočítá. Stěhování přijde, jen se neví, kam.
Vojenský konflikt na severu Turecka hodin zastavilo dočasné příměří, situace v regionu je ale nadále vážná. Dle spekulací má být na útěku až 300 tisíc lidí, hlášena je spousta oběti. Aktuálně je tak otázkou, co se bude dít dál. Turecko naznačilo, že krvavá ofenziva zvaná Pramen míru může být zastavena pouze tehdy, pokud se všichni teroristé stáhnou z této oblasti. To je ale v podstatě nemožné, neboť pokud dojde na stažení Kurdů, začne nejspíše daleko více opět vystrkovat růžky Islámský stát.
Na dění v Turecku již zareagoval koncern VW, který vyděsila agrese prezidenta Erdogana. Německý koncern chtěl původně v této zemi vybudovat novou továrnu, do které by nalil přes 33 miliard korun a přestěhoval by sem mimo jiné výrobu Superbu a Passatu. Vyrůst měla v bezcelní zóně poblíž Izmiru, tomu je ale s ohledem na vojenskou operaci nejspíše konec. Volkswagen sice zatím pouze oznámil, že rozhodnutí bylo odloženo na listopad, kdy se sejde nejvyšší vedení firmy, většina jeho členů je ale v tuto chvíli proti Turecku. A to je nová voda na mlýn zemí, které z původního výběru vypadly.
Volkswagen se rozhodoval kromě Turecka také mezi Bulharskem, Rumunskem a Srbskem. Tyto země jsou nyní znovu ve hře, přičemž Bulharsko po příležitosti skáče s velkou vervou. Země již koncernu nabídla navýšení svých pobídek z původních 135 milionů Eur (3,47 mld. Kč) na dvojnásobek. „Včerejší prohlášení VW pro nás byl dobrý start. Ale je třeba urazit dlouhou cestu, než padne finální rozhodnutí,“ řekl k odkladu rozhodnutí Rosen Plevneliev, zástupce nevládní organizace Bulgarian Automotive Cluster.
Plevneliev zároveň dodal, že Bulharsko je připraveno přijít s maximální možnou pobídkou, jakou jí zákony Evropské unie umožní. Kromě toho chce země rozšířit spolupráci s Volkswagenem i do jiných oblastí, než je pouhá výroba aut. Prioritou je zejména vytvoření infrastruktury pro elektromobily, další oblastí je vzdělávání. To potvrzuje i šéf agentury InvestBulgaria Stamen Yanev, dle kterého Bulharsko „splnilo veškeré požadavky investora a je připraveno nabídnout ještě více“.
Opětovné hovory s Volkswagenem ale zahájilo i Rumunsko, jak ostatně potvrdil tamní ministr obchodu Stefan Radu Oprea. Stranou pak nezůstává ani Srbsko, dle kterého by investice Volkswagenu pomohla stabilizovat celý region. Šéf srbské obchodní komory Marko Cadez pak naznačil, že země má hodně kvalifikovaných pracovníků. Problémem však je, že oproti Bulharsku a Rumunsku není členem EU, její občané proto nemohou volně pracovat v členských zemích.
Zatím tedy vše nahrává Bulharsku, ovšem konečné řešení je zatím ve hvězdách. Jisté je jen to, že Volkswagen ani po tureckém problému neuvažuje se zachováním výroby Superbu v České republice, na to je už místní produkce příliš drahá. VW dále potvrdil, že zatím zvažuje všechny alternativy a dříve než v listopadu se tedy finálního rozhodnutí nedočkáme. Nová továrna by přitom měla zahájit provoz již v roce 2022 a produkovat má zhruba 300 tisíc aut ročně. Dvě třetiny z této kapacity by měly připadnout na Volkswagen, zbytek pak na Škodu.
Kde se od roku 2022 bude montovat Superb, zatím není jisté. Nejblíže má ale nyní k nové továrně Bulharsko
Zdroje: Reuters, Bloomberg
Bleskovky
- Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
před 7 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024
Nejnovější články
- Čínští komunističtí pohlaváři dostanou novou luxusní limuzínu, odporná není jen tím, komu bude sloužit
před 3 hodinami - Rusové ukázali nové ultralehké lité kolo. Nna jeho výrobu si mohou dovolit použít jeden z nejvzácnějších kovů
před 4 hodinami - Toyota jde dál proti proudu. Své legendě nadělila doma diesel místo hybridu, u nás dokonce dostala jen naftu
před 6 hodinami - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
před 7 hodinami - Svolávací akce kvůli zasekávajícímu se plynu donutila Teslu odhalit, kolik reálně prodává Cybertrucků
před 9 hodinami
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.20. 12:40 - Truck Daškam
- Elektromobily a vse kolem nich 04.20. 11:20 - Stepan
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 22:53 - abgx1
- BMW Divize 04.19. 22:48 - Lachende Bestien
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda