Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Yamaha Motiv není motorka, ale městské vozítko od tvůrce McLarenu F1
20.11.2013 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek
Yamaha, to nejsou jenom motocykly či hudební nástroje, ale i auto. Smartům a spol. musejí při pohledu na tokijskou novinku padat nárazníky závistí.
Výrobce motorek, který se například podílel i na stavbě a dolaďování motoru pro Lexus IS F, se rozhodl vyrobit něco zajímavého na čtyřech kolech. Při tom mu nepomáhal nikdo jiný než Gordon Murray, kterého všichni znají coby muže zodpovědného za legendární McLaren F1 - ano, stále je to jedno z nejrychlejších a nejúchvatnějších aut, která kdy vznikla.
Na tomhle zajímavém městském voze s názvem Motiv se prý pracovalo až od roku 2011, myšlenka postavit něco takového totiž vznikla již před pěti lety, ale nebyla pro hospodářskou recesi uskutečnitelná. Oproti všem ostatním prckům typu Smart je navzdory stejným rozměrům údajně lehčí a také daleko „chytřejší”, navazuje při tom na Murrayho návrhy T25 a T27. I když vůz ještě nedostal od členů představenstva Yamaha zelenou, je připraven pro sériovou výrobu a očekává se, že se bude vyrábět do roku 2016. Jeho pohon budou zajišťovat benzinové a elektrické agregáty přičemž Evropa by o tohle vozidlo rozhodně nebyla ochuzena.
Kromě toho, že už samotný vůz na výstavišti způsobil pozitivní šok, má v kapse ještě stále mnoho trumfů. Jedním z nich je fakt, že využívá netradičních montážních postupů Gordona, které se souhrnně nazývají iStream. Cílem projektu Motiv bylo postavit dvoumístné a velmi lehké vozidlo na toulky městem, které nebude ochuzeno o potřebný styl. Jak ještě uvidíte na fotografiích, misi se zřejmě podařilo splnit na jedničku. Nezapomeňte se pokochat, proces výroby je tam skutečně pěkně vyobrazený.
Samotný Gordon Murray je ze spolupráce z Yamahou nadšený. Principy jeho konceptu iStream prý přijala zcela a není tudíž pro něj aktuálně lepšího partnera. Výhodou je též technické zázemí Yamahy, rychlost rozhodování a odbornost, s jakou vytvářejí každý kus. Hlavní koncept iStreamu je opustit od použití tradičních kovů a bodově svařované konstrukce, které jsou používány téměř univerzálně v automobilovém průmyslu již více než 60 let, a nahradit je relativně jednoduchými trubkovými ocelovými rámy zesílenými listy kompozitů. Ty pak tvoří podlahové, střešní a všechny další celky vozu. Jedině tak se prý dá výrazně zvýšit tuhost a odolnost vozu při nárazu.
Co se týče rozměrů, Motiv dosahuje zhruba délky Smartu (na délku bychom naměřili jen 2,69 m), přičemž je údajně o 2 stopy užší a nižší. Ovšem v porovnání s Daimlerovským dílkem je vzhledem ke kategorii o výrazných 100 kg lehčí. Na rozdíl od McLarenu však nevyužívá trojice sedadel s dominantním řidičovým uprostřed, nýbrž se jedná o klasickou dvoumístnou kabinu. Jenomže Yamaha použila alespoň patentované skořepinové sedačky z kompozitů. Rozložení jednotlivých ovladačů v kabině má reflektovat hudební původ Yamahy, dáváme tvůrcům za pravdu, že jsme to při pohledu na fotky tipovali.
Motiv je poháněn uprostřed (před zadní nápravou) uloženým motorem menší kubatury, u něhož byla snaha dosáhnout nízké zástavby. Další finesou je koncept iLink využívající jednoduchého zavěšení zadních kol namísto klasických nosníků měststkých vozů. Elektrická verze Motiv-e využívá komponenty (předně elektromotor s výkonem 34 koní) firmy Zytec, zatímco benzinová verze bude osazena jednolitrovým tříválcem od Yamahy, který bude zadní kola roztáčet přes šestistupňovou převodovku s dvojicí spojek (DCT). Tříválce v této třídě přeci už nejsou žádnou novinkou a bude jich asi jen přibývat.
Elektrická verze by měla zrychlovat z 0 na 100 km/h během 15 sekund a má být určena primárně do města. Varianta se spalovacím 70-80koňovým tříválcem bude jistě rychlejší. Na stovku se zvládne rozjet do 10 sekund a pokračovat až do 160 km/h. Nic víc známo není. Snad jen, že se čekají trochu sportovnější zážitky, než je u městských prcků známo. Podle tvůrců se bude jednat o téměř prémiový model, který by mohl stát podobné peníze jako Smart (mluví se o osmi až dvanácti tisících britských librách). Nezbývá než doufat, že se mnohem zajímavější aletrnativa k současné městské šedi dostane z bran Yamahy.







































Technicky vyspělý prcek by udělal radost nejen něžnému pohlaví
Zdroje: Yamaha, TheTruthAboutCars
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řidič Ferrari ještě s motorem V12 bez turba se v běžném provozu rozjel na 326 km/h, je to let za zvuku jako ze starých F1
26.12.2025
Ford Mustang s továrním kompresorem se postavil vrcholné Tesle Model 3 ve sprintu s jednou zatáčkou, favorit dostal na zadek
24.12.2025
Tvůrce Call of Duty zemřel při ošklivé nehodě se svým Ferrari, kolemjdoucí vše natočili na video
24.12.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Šéf Fordu přiznal, že se jím řízená automobilka už neumí vyrovnat konkurenci, a tak se o to přestala snažit
včera
Číňani vážně nabídnou všechno, teď vypalují rybník Mazdě. Chystají vlastní Wankel, prototyp už mají hotový
včera
Majitel vrcholné Tesly zkusil po roce a pár tisících ujetých km prodat své auto v aukci, prodělal na tom kalhoty
včera
Vynálezce pro mnohé stále tajemné šipky u ikonky palivoměru v autech zemřel, příběh jeho geniálního nápadu ale žije dál
včera
Max Verstappen nakonec skutečně bude jezdit za Mercedes, o Vánocích to neoznámili náhodou
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
