Reklama

Jaguar XF a XJ AWD 2013: poprvé za volantem čtyřkolek

(+ video) V tuhé rakouské zimě jsme vyzkoušeli Jaguary XF a XJ 3,0 S/C AWD a zjistili, jak funguje jejich nový pohon 4x4 na sněhu.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Jízdní dojmy a další testy

Jaguar XF a XJ AWD 2013: poprvé za volantem čtyřkolek

7.4.2013 | Jaroslav Vavera | Přidat příspěvek

(+ video) V tuhé rakouské zimě jsme vyzkoušeli Jaguary XF a XJ 3,0 S/C AWD a zjistili, jak funguje jejich nový pohon 4x4 na sněhu.

Anglický výrobce už loni představil nový pohon všech kol pro modely XF a XJ, který je k mání výhradně v kombinaci s přeplňovaným zážehovým třílitrem. Letos se tyto novinky dostávají do prodeje, a tak je nejvyšší čas zjistit, jak fungují v podmínkách, pro které jsou stvořeny - na sněhu. Obě limuzíny jsme proto protáhli v rakouských Alpách, kde je o zimní podmínky ještě menší nouze než u nás.

Než se dostaneme k samotným jízdním dojmům, je třeba říci, že Jaguaru by měly tyto novinky pomoci k dalšímu růstu i na českém trhu, kde jsou v tomto segmentu modely s pohonem všech kol až absurdně populární. V poslední době se přitom prodeje britské značky v České republice pohybují kolem 60 vozů ročně a toto číslo by se letos mělo podle slov rakouských představitelů značky dostat až k stovce. Jestli se to pánům ze Salzburgu, kteří se snaží podporovat i dealerskou síť v Čechách, podaří, uvidíme na konci roku. Jaguar má letos nepochybně nejširší modelovou řadu, navíc uprostřed sezony má přijít na trh čtyřkolka také ve verzi kombi a atraktivní roadster F-Type je k mání už teď.


Jaguar XF a XJ AWD 2013: poprvé za volantem čtyřkolek - 1 - JaguarAWD JAGUAR_AWD_TECH_1Jaguar XF a XJ AWD 2013: poprvé za volantem čtyřkolek - 2 - JaguarAWD Jaguar_AWD4Jaguar XF a XJ AWD 2013: poprvé za volantem čtyřkolek - 3 - JaguarAWD Jaguar_XF_AWD_silver_8169

Ale zpět ke čtyřkolkám, které si lze v u dealerů také objednat. Po představení praktického XF Sportbrake přichází s pohonem všech kol AWD jak pro sedan XF, tak pro vrcholnou limuzínu XJ. Tento druh pohonu je kombinován výlučně s přeplňovaným třílitrovým šestiválcem o výkonu 340 koní a stejně jako konkurenční Lexus GS 2012 350 AWD je primárně určen pro americký trh. Zda to bude pro uspokojení evropských trhů stačit, uvidíme podle prvního zájmu zákazníků, kteří budou mít možnost si od letošního května objednat i praktičtější kombi. Jisté je jen jedno - turbodiesel pod kapotou by šance na komerční úspěch v našich končinách značně zvýšil, ten ale k dispozici není.

Jaguary XF a XJ AWD jsou v každém případě technicky velmi zajímavá auta. Pohon všech kol si anglická značka vyvíjela sama a jeho charakter, podobně jako třeba u čtyřkolky v Porsche 911 Carrera 4S, upřednostňuje kola zadní nápravy. Angličané se nesnažili o nějaký revoluční systém pohonu nebo jeho elektronickou náhražku. Prostě ke stávajícímu pohonu zadní osy přidali rozvodovku s elektronicky ovládanou lamelovou spojkou. Ta přesně určuje, kolik výkonu pošle přes kardanovou hřídel přední diferenciál na kola přední nápravy. Podobný systém používá třeba konkurenční BMW, Cadillac nebo Infiniti.

Pohon všech kol vychází z techniky od sesterského Land Roveru, pro potřeby Jaguarů naladěn tak, aby za normálních okolností vysílal většinu výkonu na zadní kola. Pouze v případě prokluzu zamíří na přední kola až 50 % dostupné síly motoru. Zajímavostí ovšem je, že čtyřkolka nezlepšila časy akcelerace z 0 na 100 km/h oproti standardním provedením, to bude daň dodatečné hmotnosti a zpřevodování. Samozřejmě i tento systém si vyžádal nutné konstrukční úpravy. Byla upravena vana pohonné jednotky, kterou nyní prochází poloosa pro pravé přední kolo a zcela nový je pro AWD modely podvozek s aktivními tlumiči a nemůže chybět ani řada elektronických asistentů.

Jaguar XF a XJ AWD 2013: poprvé za volantem čtyřkolek - 4 - JaguarAWD Jaguar_XJ_AWD_9126Jaguar XF a XJ AWD 2013: poprvé za volantem čtyřkolek - 5 - JaguarAWD Jaguar_XJ_AWD_8758Jaguar XF a XJ AWD 2013: poprvé za volantem čtyřkolek - 6 - JaguarAWD Jaguar_XJ_AWD_8878

Jízda s oběma vozy v zimních podmínkách překvapí i pravověrné vyznavače klasického pohonu Jaguaru. Systém AWD zde ve většině případů preferuje náhon zadních kol a dovoluje i řidiči anglické čtyřkolky zažít alespoň část předností klasického pohonu jeho standardně vybavených kolegů. Na výjezdech ze zatáček je kočka s pohonem obou náprav stále přetáčivá, pochopitelně v závislosti na zacházení s plynovým pedálem. Ostatně i přiložené video vám naznačí, že mrštnost Jaguaru s pohonem AWD v nízkých rychlostech na sněhu příliš neutrpěla.

Oceníte to zejména u modelu XF AWD, jenž má na techničtějších tratích rozhodně navrch díky kompaktnějším rozměrům a kratšímu rozvoru náprav. Také výtečné trakční schopnosti při náhlé změně směru cítíte jako jednoznačné plus i na zasněžených vozovkách. Po přepnutí do sportovního modu se XF AWD nezalekne ani velmi ostré jízdy, kterou jinak nabízejí jen vysokovýkonné německé sedany. Tabulkové hodnoty můj pocit jen potvrzují. Stovku pokoří XF vybavené 340koňovým šestiválcem, samočinnou, osmistupňovou převodovkou a pohonem všech kol za 6,4 sekundy. Spotřebu můžete při troše snahy udržet v blízkosti číslice deset, plné využívání výkonového potenciálu znamená dvojnásobek.

Jaguar XF a XJ AWD 2013: poprvé za volantem čtyřkolek - 7 - JaguarAWD Jaguar_XJ_AWD_black_9221Jaguar XF a XJ AWD 2013: poprvé za volantem čtyřkolek - 8 - JaguarAWD Jaguar_XJ_AWD_black_9193Jaguar XF a XJ AWD 2013: poprvé za volantem čtyřkolek - 9 - JaguarAWD Jaguar_XJ_AWD_black_8148

Po přesednutí do prakticky stejně těžkého Jaguaru XJ (jeho poměrně nízká pohotovostní hmotnost 1,8 tuny je dána celohliníkovou konstrukcí karoserie) vás zaujme na limuzínu nezvykle nízký posaz, který nemá ve třídě velkých sedanů obdoby. Popravdě, jízdní zážitky za volantem více než pětimetrového vozu tomu odpovídají. Největší kočka se lehce vede i po zatáčkovitých tratích, své skutečné rozměry vám dá najevo až v horských serpentinách. Motor, který se v menším XF projevuje zvukem připomínajícím spíše osmiválec je zde trochu více utlumen a na výbornou pracuje také automat od ZF, který vedle normálního, disponuje také sportovním a zimním režimem.

Ten docela elegantně otupí vaše závodnické choutky a učiní jízdu plynulejší, navíc rozjezd i do zledovatělého kopce je u dvoutunového vozu možný. Po vypnutí všech systémů pocítíte alchymii přenášení váhy z nápravy na nápravu a na výjezdech ze zatáček si můžete s úsměvem trochu zadriftovat. Naopak jedete-li v plné elektronické polní, dopadne to obvykle tak, že jakmile přeženete tempo, elektronika sešikuje auto do přímého neotáčivého směru, přičemž se všemi silami snaží automobil zpomalit, dokud se zase nedostaví patřičné množství adheze.

Diskuze Přidat příspěvek

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

zobrazit vše

Reklama