Home > Rubriky a sekce > Jízdní dojmy a další testy > Článek
Testujeme Škodu Rapid 1,2 TSI. Věříte, že na tuto dynamiku stačí 105 koní?
3.9.2012 | Pavel Janda | Přidat příspěvek
(+ video, anketa) Pokud bude Rapid 1,2 TSI jezdit vždy takhle, pak je skoro zbytečné sahat po jiné verzi. Ale dokáže jeho 105 koní vážně tolik?
Tip: Přečtěte si také druhou a třetí část prvních dojmů z důkladného testování Rapdu 1,2 TSI.
Nemám nic proti tomu, když se automobilky snaží předvést své produkty v tom nejlepším možném světle. Naopak je mi sympatické, když je vše připraveno s maximální pečlivostí. To v této branži zdaleka není samozřejmé a pozitivně to vnímám nejen ryze osobně, chtě nechtě to musím zohlednit i v mnou dále prezentovaném pohledu na auto jako takové.
Málokdy se totiž stane, že by nějaká automobilka projevovala podobnou pečlivost jen v něčem, co dělá. Obvykle to signalizuje stejný přístup ke všemu, vývoj, testování či montáž aut nepomíjeje. Nějaká „morálka” zkrátka obvykle funguje na všech úrovních firmy podobně a jakkoli dozajista existují výjimky, nakonec budou jen potvrzovat toto pravidlo.
Konkrétní příklady toho, kdy jsou samotná auta mizerná a stejně mizerně jsou připravována i na novinářské zápůjčky, v tomto případě pominu. Příklad firmy, která dělá pravý opak, ale zmíním rád - je to česká Škoda. Můžete se divit, že je něco takového vlastní firmě sídlící v zemi, kde dobrá polovina lidí myslí v práci leda na to, jak ji nejméně viditelně odfláknout, ale je to prostě tak. Nevím, jestli si takový pořádek zjednali němečtí majitelé, nebo se ve Škodě Auto sešli tak odpovědní lidé, ale svou práci dělají svědomitě - novinářská auta škodovky jsou obvykle zapůjčována v perfektním stavu. To už jsem označil za příjemné, kde je tedy problém? Mám pocit, že někdy je onen „perfektní stav” lepší než ten, který je vlastní autům běžně prodávaným. A to už je něco, co jako recenzent odpovědný především svým čtenářům nemohu přejít - musím si být jistý, že prezentované vlastnosti bude mít také auto, které si třeba i díky mému testu pořídíte.
Nedokážu jednoznačně říci, jestli je to případ Rapidu 1,2 TSI, který nám škodovka půjčila. Vůz má najeto pět tisíc kilometrů a vizuálně i pocitově je ve skvělém stavu - tak dobrém, až si myslím, že v něm za jeho krátký život musela být vyměněna řada dílů. Ale to je stále v pořádku, nelze nikomu vyčítat, že chce každému prezentovat nové auto jako nové. Přesto jsem si hned po ujetí prvních kilometrů musel zamumlat pod vousy, že jestli má tenhle Rapid jen 105 koní, pak zítra začnu létat.
Stačilo šlápnout na plyn na prvním dálničním úseku. Vůz má mít nejvýše zmíněný výkon a jeho převody nejsou zrovna krátké. Přesto jel ještě lépe, než jak takto výkonná auta jezdila naposledy v dobách podtunových hmotností a mírných emisních norem. Vůz během chvíle s lehkostí dosáhl rychlosti přes 190 km/h a neměl problém zrychlovat dál. Také samotná akcelerace je více než dostačující - na trojku i čtyřku tohle auto opravdu „pálí”, třebaže jsem z těch, kteří většinu života strávili za volantem výkonnějších vozů.
Však se podívejte sami na přiložené video s akcelerací z 0 na více než 200 km/h. Tachometr skoro nelže (odchylka činí jen jednotky kilometrů v hodině, to ostatně můžete vidět sami) a vůz bez problémů pokoří hranici 205 km/h, přičemž jet by měl nejvýše 195. To není o tolik více, ale podívejte se na ono zrychlení - na tohle 105 koní v kombinaci s 1 175 kg hmotnosti prostě nemůže stačit. Navíc, jak můžete vidět, dokáže vysokou rychlost držet i na šestý převodový stupeň, kdy motor točí jen 4 200 otáček. Nad rámec videa pak mohu dodat, že auto nemá problém zrychlit na nějakých 190 km/h prakticky do jakéhokoli dálničního stoupání. Tento Rapid zkrátka jede příjemně, hodně příjemně a jsem přesvědčen, že výkon by mu v něm nechyběl skoro nikomu. Jenže bude tak jezdit i ten, který si koupíte?
Už v testu verze 1,6 TDI jsem konstatoval, že motor musí mít větší než udávaný výkon a jsem přesvědčen, že tento Rapid 1,2 TSI na tom není jinak. Pochopitelně nemohu říci, že pohonné jednotce ve škodovce nějak pomohli. Třeba ne a udávaný výkon je nižší než reálný i u zcela sériových aut, nebylo by to poprvé v historii, co se něco takového stalo. Konec konců myslím, že nějakých 120-130 koní (a/nebo o poznání silnější středy) by mohlo stačit, aby vůz dokázal být takto rychlý. Přesto musím říci, že na náhody příliš nevěřím...
Ale třeba se pletu a už nevím, jak jezdí stokoňové auto. Proto nám sami řekněte, jestli si myslíte, že na tuto dynamiku Rapidu stačí 105 koní. Přiložená anketa je vám k dispozici.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Renault poprvé ukázal nové Twingo. Může být šik, smutnému osudu Fiatu 500e ale uteče jen stěží
před 10 hodinamiNový Duster se začne prodávat i jako Nissan s neobvyklým jménem. Dacii zastíní nejen image, bude i podstatně levnější
dnesČínský elektromobil shořel na parkovišti po ujetí pouhých 1 000 km. Žár byl tak silný, že zapálil dalších sedm aut okolo
včera
Nejčtenější články
Další země po letech tlaků odpískala nařizování elektromobilů, není to ekonomicky únosné
9.9.2025Mercedes otočil jako nikdo. Ještě nedávno chtěl za 4 roky skončit se všemi spalováky, teď říká, že v nabídce udrží i dvanáctiválce
9.9.2025Evropané kupují stále nudnější auta, ukázala studie, fantazie si při výběru zjevně bere volno
9.9.2025VW už se za Audi asi stydí, na autosalonu v Mnichově ho uklidil do rohu v patře a novinky zamkl
10.9.2025Škoda má smůlu, Turci jí se svou vlastní novou Octavií začnou vypalovat německý rybník ještě tento měsíc
10.9.2025
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 10.09. 20:54 - řidičBOB
- Lampárna (stěžovatelna) 10.09. 19:18 - řidičBOB
- BMW Divize 10.09. 16:25 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 10.09. 12:54 - pavproch
- Dříve M135i, nyní ///M2 10.09. 12:38 - Eda
- Dotazník na Autoservisy 10.08. 12:21 - Stepan
- VZKAZY 10.07. 16:05 - řidičBOB
- IT poradna 10.07. 11:07 - pavproch