Škoda Octavia Scout je nejlepší čtyřkolka

Škoda to zase vyhrála, Scout je nejlepší čtyřkolka, i když nemá ani „pořádný” pohon všech kol...
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Autopiloty musí ujet neskutečné kilometry, aby se přiblížily řidičům, přiznává BMW

26.7.2017 | Petr Prokopec | 3 příspěvky

Šéf vývoje BMW nás nechal nahlédnout pod pokličku vývoje systémů autonomního řízení aut. A naznačil, že skutečný autopilot hned tak neuvidíme.

Vývojem autonomního řízení se dnes zabývají prakticky všechny automobilky. A vlastně nejen ty, na poli autopilotů se prosazují i počítačoví giganti jako Google. Jejich zapojení je možná ještě přirozenější než u automobilek, protože primárně musí vzniknout natolik vyspělá umělá inteligence, aby jí byli lidé ochotni svěřit své životy. Teprve pak přijde čas na to vymýšlet samotná auta, která s ní budou pracovat. Jenže vývoj dostatečně robustních algoritmů zabere spoustu času, protože nejde jen o jejich vývoj, ale hlavně o testování v reálném světě a přizpůsobování získaným poznatkům.

Právě v tomto tkví podle šéfa vývoje BMW Klause Fröhlicha největší úskalí. Vrchní bavorský vývojář říká, že autonomní vozidla musí najet zhruba 50 milionů kilometrů, aby začala zvládat silniční provoz na stejné úrovni, jako průměrný řidič. To představuje přibližně desetinásobek vzdálenosti, již během vývoje najela poslední generace řady 5. Mezi řádky tak snadno můžeme vyčíst, že pokud někdo mluví o brzkém příchodu autopilotů, neuvědomuje si plně rozsah potřebný pro plnou stabilizaci nebo počítá se zavedením nedokončené technologie.

Stačí si uvědomit, že vývoj běžného vozu - jakým řada 5 je, ačkoliv sama značka by ji jistě titulovala jako neobyčejnou - zabere zhruba čtyři až pět let. Testovací prototypy pak najíždějí kilometry a získávají cenná data po přibližně tři roky, což znamená, že jen samotné BMW by na vývoj autonomního vozu potřebovalo nějakých 30 let.

Tak prostou matematiku ale pochopitelně použít nelze. Aut lze do provozu poslat více nebo také méně, navíc tu nejde jen o kilometry - na získaná data musí adekvátně reagovat programátoři a ti mají také omezené kapacity, i když jich bude velmi mnoho. BMW nicméně v některých ohledech spoléhá na externí dodavatele, kteří pracují na některých součástech samostatně a vývoj mohou naopak uspíšit. Třicet let vývoje tedy potřeba být nemusí, jen pár roků to ale také nebude.

BMW hovoří v případě příchodu autopilotů úrovně SAE 5 o roce 2030 jako možném termínu a nezdá se, že by bylo příliš pesimistické. Pochopitelně nevylučujeme, že dojde k neočekávanému a vše se podstatně zrychlí - nebo naopak prodlouží. Uvidíme tedy, jak se věci budou v následujících letech vyvíjet, spaní „za volantem” cestou z Prahy do Karlových Varů v roce 2020 bychom ale reálně neočekávali, ať už Elon Musk a jiní optimisté říkají cokoli...

Autopiloty musí ujet neskutečné kilometry, aby se přiblížily řidičům, přiznává BMW - 1 - BMW ConnectedDrive Connect 01Autopiloty musí ujet neskutečné kilometry, aby se přiblížily řidičům, přiznává BMW - 2 - BMW ConnectedDrive Connect 02Autopiloty musí ujet neskutečné kilometry, aby se přiblížily řidičům, přiznává BMW - 3 - BMW ConnectedDrive Connect 03Autopiloty musí ujet neskutečné kilometry, aby se přiblížily řidičům, přiznává BMW - 4 - BMW ConnectedDrive Connect 04Autopiloty musí ujet neskutečné kilometry, aby se přiblížily řidičům, přiznává BMW - 5 - BMW ConnectedDrive Connect 05Autopiloty musí ujet neskutečné kilometry, aby se přiblížily řidičům, přiznává BMW - 6 - BMW ConnectedDrive Connect 06Autopiloty musí ujet neskutečné kilometry, aby se přiblížily řidičům, přiznává BMW - 7 - BMW ConnectedDrive Connect 07Autopiloty musí ujet neskutečné kilometry, aby se přiblížily řidičům, přiznává BMW - 8 - BMW ConnectedDrive Connect 08Autopiloty musí ujet neskutečné kilometry, aby se přiblížily řidičům, přiznává BMW - 9 - BMW ConnectedDrive Connect 09Autopiloty musí ujet neskutečné kilometry, aby se přiblížily řidičům, přiznává BMW - 10 - BMW ConnectedDrive Connect 10Autopiloty musí ujet neskutečné kilometry, aby se přiblížily řidičům, přiznává BMW - 11 - BMW ConnectedDrive Connect 11Autopiloty musí ujet neskutečné kilometry, aby se přiblížily řidičům, přiznává BMW - 12 - BMW ConnectedDrive Connect 12Autopiloty musí ujet neskutečné kilometry, aby se přiblížily řidičům, přiznává BMW - 13 - BMW ConnectedDrive Connect 13Autopiloty musí ujet neskutečné kilometry, aby se přiblížily řidičům, přiznává BMW - 14 - BMW ConnectedDrive Connect 14Autopiloty musí ujet neskutečné kilometry, aby se přiblížily řidičům, přiznává BMW - 15 - BMW ConnectedDrive Connect 16Autopiloty musí ujet neskutečné kilometry, aby se přiblížily řidičům, přiznává BMW - 16 - BMW ConnectedDrive Connect 17Autopiloty musí ujet neskutečné kilometry, aby se přiblížily řidičům, přiznává BMW - 17 - BMW ConnectedDrive Connect 18Autopiloty musí ujet neskutečné kilometry, aby se přiblížily řidičům, přiznává BMW - 18 - BMW ConnectedDrive Connect 19Autopiloty musí ujet neskutečné kilometry, aby se přiblížily řidičům, přiznává BMW - 19 - BMW ConnectedDrive Connect 20
BMW již dříve naznačovalo, že s autopiloty jsou spojena mnohá úskalí. Nyní šéf vývoje značky uvedl, kolik kilometrů musí najet testovací prototypy, aby dosáhly standardů mnichovské automobilky

Petr Prokopec

Další zajímavé články:

Diskuze 3 příspěvky

Autobazar

zobrazit vše