Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
BMW odhalilo tajemství svého nejnovějšího motoru, po letech slibuje návrat na výsluní
16.2.2019 | Petr Prokopec
Mnichovská automobilka kdysi platila za výrobce jedněch z nejlepších benzinových motorů, s nástupem přeplňování ale o svou pozici přišla. Nový S58 chce zpátky na vrchol.
Co jsme přes týden nakousli, to dnes dojíme do posledního drobku. Řeč je o nové pohonné jednotce S58B30T0, kterou BMW napěchovalo pod kapotu modelů X3 M a X4 M. Agregát ze tří litrů objemu a šesti válců dává k dobru 480 koní, respektive 510 v případě variant Competition. Nápomocno je mu v tom přeplňování, automobilka nicméně vůči výchozímu agregátu B58 přišla celou řadou novinek, které dohromady tvoří vůbec první nový řadový šestiválec divize BMW M po šesti letech.
Pro mnichovskou automobilku je to zásadní moment. V tuto chvíli nepatří mezi výrobce nejlepších benzinových motorů na trhu, což je pro ní po dekádách na výsluní nezvyklá pozice. BMW podlomil kolena nástup přeplňovaných motorů, s nímž si poradila hůře než někteří konkurenti - čtyřválcové turbobenziny jsou zcela nezajímavé, ty šestiválcové lákají spíše tím, že jsou na trhu výjimkou už svou koncepcí. Jejich parametry vypadají na papíře dobře, v praxi ale nezáří dynamikou, efektivitou ani ovladatelností, a to mnohdy ani vedle motorů s menším objemem a počtem válců. S58B30T0 to chce změnit.
Jak jsme již zmínili, vůči výchozímu motoru B58 se změnilo vrtání i zdvih (84,0/90,0 versus 82,0/94,6). Objem tak poklesl o pět kubických centimetrů, motor je ale připraven na instalaci větších ventilů. Zároveň může i lépe dýchat, stejně jako je dychtivější po otáčkách. Červené pásmo se posunulo ze 7 000 na 7 200 ot./min., výkonová špička pak přichází u základního provedení v rozmezí 5 600 a 7 300 otáček, u provedení Competition pak v rozmezí 5 950 až 7 300 otáček.
Co se týče úprav v rámci přeplňování, výchozí jednotka B58 je vybavena jedním dvoukomorovým turbodmychadlem, tedy typem twin-scroll. Nový agregát S58 oproti tomu dostal dvojici turbodmychadel, ovšem jednokomorových, přičemž každé má na starosti trojici válců. Souběžně s tím byl snížen i kompresní poměr z 11:1 na 9,3:1, zcela nepochybně jde tedy o naprosto odlišné motory. Automobilka však i přesto u obou používá stejné obchodní označení, tedy TwinPower Turbo.
Spolu s turby dostal motor nové sání, nový olejový chladič či olejovou vanu. Lehce přesunut byl ze středu vozu mezichladič, byť automobilka obě konfigurace popisuje jako „nepřímé“. Kovaná hřídel či variabilní časování ventilů Valvetronic a Double Vanos však již zůstaly zachovány. Blok motoru je pak kvůli tuhosti znovu uzavřen, místo aby disponoval chladicími kapsami.
Lze pak již jen zmínit, že zachováno bylo rovněž vstřikování paliva o tlaku 350 barů, finální novinkou je tak použití metody 3D tisku. Ta je spojena s jádrem hlavy válců, přičemž BMW mohlo tímto způsobem dosáhnout mnohem komplikovanějšího, ale zároveň efektivnějšího geometrického vzoru, než jaký by vznikl kováním či litím. Navíc poklesla i hmotnost jádra na polovinu, lepší vedení chladicích kanálků pak vylepšilo termální management motoru.
Na papíře vypadá novinka velmi zajímavě, to ale platí i o dosavadních přeplňovaných motorech BMW, které v praxi očekávaní ne vždy naplňují. Až první kontakt s nimi tedy ukáže, kam se Mnichov reálně posunul - dohánět má co. Pro tuto chvíli dodejme už jen tolik, že obě SUV jsou v případě jeho nasazení jen prvními vlaštovkami, později se jednotka S58 objeví třeba i pod kapotou nových generací M3 a M4.
Nový motor BMW zatím pohání modely X3M a X4M, do budoucna však zamíří i pod kapotu M3 a M4. Zda přitom zůstane u maximálně 510 koní, je zatím ve hvězdách, stejně jako to, jak motor bude fungovat v praxi
Bleskovky
- Je těžké, je ošklivé, je drahé, ale pořád je rychlé a aspoň trochu pravověrné. M4 CS je druhé nejrychlejší BMW na Ringu
včera - Číňané rozjíždí novou levnou značku aut s cílem zaútočit s ní na Evropu. Se zvoleným jménem v Česku nemají šanci
8.5.2024 - Moderní Ferrari ukázalo svou maximální rychlost v běžném provozu, ani 350 km/h neznamenalo konec
7.5.2024
Nejnovější články
- Cybertruck působí jako šmejd šitý horkou jehlou. Majiteli selhal po ujetí 56 km, rozborka ukázala pravdu
před 9 hodinami - VW znovu mění plány. Spalovací Polo nekončí a koupíte ho i v roce 2030, tolik jako dnes ale už nikdy stát nebude
před 11 hodinami - Nezničitelný Mercedes E může být váš zánovní za míň než nová Fabie, je to levný tip na parádní a pohodlné auto navěky
včera - Sexy Cadillac, který měl konečně prorazit v Evropě, dorazil. Zdražil ale tak moc, že to bude jen další propadák
včera - Je těžké, je ošklivé, je drahé, ale pořád je rychlé a aspoň trochu pravověrné. M4 CS je druhé nejrychlejší BMW na Ringu
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva