BMW odhalilo další dvě ostrá SUV, s 510 koňmi nechají v prachu i M3 a M4

Šílenství kolem výkonných SUV nebere konce. V Mnichově vzali úplně nový přeplňovaný šestiválec a až 510 koňmi výkonu jej nacpali pod kapoty modelů X3 a X4. Výsledkem jsou eMka se stovkou za 4,1 s.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

BMW odhalilo další dvě ostrá SUV, s 510 koňmi nechají v prachu i M3 a M4

13.2.2019 | Petr Prokopec

Šílenství kolem výkonných SUV nebere konce. V Mnichově vzali úplně nový přeplňovaný šestiválec a až 510 koňmi výkonu jej nacpali pod kapoty modelů X3 a X4. Výsledkem jsou eMka se stovkou za 4,1 s.

Třetí generace BMW X3 byla odhalena již v červnu 2017, o osm měsíců později mnichovská automobilka uvedla rovněž spřízněný model X4. V obou případech bylo od začátku známo, že dočasný vrchol v podobě M40i jednou nahradí verze vytvořené pod křídly divize M. S jejich příchodem si ale Němci dávali opravdu načas. Dnes strhli roušku tajemství naplno, přičemž ukázali rovnou čtyři různé verze. Souběžně s nimi pak dorazila i nově vyvinutá pohonná jednotka, která všechny pohání.

Obě SUV budou hned k dispozici jak ve standardním provedení, tak i ve verzi Competition. Pod kapotu se pokaždé nastěhuje nadvakrát přeplňovaný třílitrový šestiválec S58. Jádro hlavy válců má vytištěno na 3D tiskárně, neboť jen tímto způsobem se značka dostala ke geometrickým tvarům, jichž by nebylo možné dosáhnout standardními metodami kování nebo lití. Motor má i nové sání a dvě jednokomorová turbodmychadla.

Pohonná jednotka své mírnější formě nabídne 480 koní a 600 Nm točivého momentu, jenž bude dostupný v pásmu 2 600 až 5 600 ot./min. Tato křivka ve středních otáčkách je poměrně plochá, nepřekvapí proto udávané zrychlení za 4,2 sekundy. Nicméně reálně lze počítat spíše ještě rychlejšími sprinty. S ohledem na specifický software osmistupňové automatické převodovky a unikátně naladěný pohon všech kol xDrive se dá předpokládat méně než čtyřsekundová akcelerace.

Znovu je přitom třeba upozornit, že stále hovoříme o slabším provedení, i to ale nakonec může být v přímém směru rychlejší než BMW M3 sedan a M4 Coupe. Ty jsou sice lehčí, mají ale nižší výkon a hlavně to jsou čisté zadokolky. Pohon všech kol může být při vyšším tempu či na okruhu na obtíž, ovšem při rozjezdu v přímém směru je jasnou výhodou. A ještě patrnější je to u provedení Competition.

V této konfiguraci pohonná jednotka nabídne rovnou 510 koní, což oficiální čas potřebný ke zrychlení z klidu na stovku sráží na 4,1 sekundy. Tedy přímo na úroveň M3 a M4. Realita však bude lepší a hlavně nezávislá na tom, co máte zrovna pod koly. Něco takového bylo ještě nedávno nemyslitelné, ostatně BMW třeba v 90. letech minulého století tvrdilo, že model M8 nepředstaví, protože by byl příliš těžký. Časy se ovšem hodně změnily.

Aby vozy neexcelovaly pouze v přímém směru - s M Driver's Package mohou dosáhnout až 280 km/h - bylo zapracováno také na podvozku. Ten se vůči základním BMW X3 a X4 liší novými ložisky, rameny i lichoběžníky. Má silnější stabilizátory i dodatečné vzpěry, ve všech případech je možné počítat také s aktivním diferenciálem či variabilním řízením. Potenciál motoru pak krotí brzdy s kotouči o rozměru 395, resp. 370 mm.

BMW osadilo oba vozy rovněž dvěma specifickými jízdními režimy 4WD a 4WD Sport, kdy první sice počítá s přerozdělováním výkonu mezi všechna čtyři kola, upřednostňuje však ta zadní. Ještě dále pak zachází druhý zmíněný mód, přední náprava však stále zůstává aktivní na rozdíl od BMW M5, v jehož případě je možné přední kola plně odstřihnout. Klasické jízdní režimy Comfort, Sport a Sport+ upravující práci motoru, převodovky a případně i podvozku pak zůstávají.

Zvenčí se všechny sportovní deriváty od konvenčních modelů liší hlavně zatmavenými ledvinkami, stejně jako agresivnějšími nárazníky s výraznějšími vzduchovými otvory. Dále dorazila aerodynamičtější zpětná zrcátka či unikátní zadní difuzor, který rámuje čtveřice koncovek výfuku. Opomenut nebyl ani střešní spoiler, standardem jsou pak 20palcová litá kola.

Verze Competition mají v základu jednadvacítky a zatmavené koncovky výfuku. Později bude nabídka rozšířena o karbonový program zahrnující třeba zpětná zrcátka či zadní difuzor. Tyto prvky jsou již vyobrazené ve fotogalerii, podívat se můžete i na hliníkem vyztužené karbonové dekory instalované v interiéru. Zde jim společnost dělají sportovní sedadla v kůži Merino.

Na české ceny je momentálně ještě příliš brzo, v Německu však BMW X3 M startuje na 84 900 Eur (cca 2,2 milionu Kč). Za X4 M pak dáte 87 100 Eur (2,25 milionu Kč), verze Competition jsou v obou případech dražší o 8 500 Eur (219 tisíc Kč). Reálně na trh mají dorazit již letos v létě.


BMW odhalilo další dvě ostrá SUV, s 510 koňmi nechají v prachu i M3 a M4 - 1 - BMW X3M a X4M 2019 oficialni sada 01BMW odhalilo další dvě ostrá SUV, s 510 koňmi nechají v prachu i M3 a M4 - 2 - BMW X3M a X4M 2019 oficialni sada 02BMW odhalilo další dvě ostrá SUV, s 510 koňmi nechají v prachu i M3 a M4 - 3 - BMW X3M a X4M 2019 oficialni sada 03BMW odhalilo další dvě ostrá SUV, s 510 koňmi nechají v prachu i M3 a M4 - 4 - BMW X3M a X4M 2019 oficialni sada 04
BMW X3M a X4M dostanou pod kapotu nově vyvinutý třílitrový šestiválec

BMW odhalilo další dvě ostrá SUV, s 510 koňmi nechají v prachu i M3 a M4 - 5 - BMW X3M a X4M 2019 oficialni sada 05BMW odhalilo další dvě ostrá SUV, s 510 koňmi nechají v prachu i M3 a M4 - 6 - BMW X3M a X4M 2019 oficialni sada 06BMW odhalilo další dvě ostrá SUV, s 510 koňmi nechají v prachu i M3 a M4 - 7 - BMW X3M a X4M 2019 oficialni sada 07BMW odhalilo další dvě ostrá SUV, s 510 koňmi nechají v prachu i M3 a M4 - 8 - BMW X3M a X4M 2019 oficialni sada 08BMW odhalilo další dvě ostrá SUV, s 510 koňmi nechají v prachu i M3 a M4 - 9 - BMW X3M a X4M 2019 oficialni sada 09BMW odhalilo další dvě ostrá SUV, s 510 koňmi nechají v prachu i M3 a M4 - 10 - BMW X3M a X4M 2019 oficialni sada 10BMW odhalilo další dvě ostrá SUV, s 510 koňmi nechají v prachu i M3 a M4 - 11 - BMW X3M a X4M 2019 oficialni sada 11BMW odhalilo další dvě ostrá SUV, s 510 koňmi nechají v prachu i M3 a M4 - 12 - BMW X3M a X4M 2019 oficialni sada 12BMW odhalilo další dvě ostrá SUV, s 510 koňmi nechají v prachu i M3 a M4 - 13 - BMW X3M a X4M 2019 oficialni sada 13BMW odhalilo další dvě ostrá SUV, s 510 koňmi nechají v prachu i M3 a M4 - 14 - BMW X3M a X4M 2019 oficialni sada 14BMW odhalilo další dvě ostrá SUV, s 510 koňmi nechají v prachu i M3 a M4 - 15 - BMW X3M a X4M 2019 oficialni sada 15BMW odhalilo další dvě ostrá SUV, s 510 koňmi nechají v prachu i M3 a M4 - 16 - BMW X3M a X4M 2019 oficialni sada 16BMW odhalilo další dvě ostrá SUV, s 510 koňmi nechají v prachu i M3 a M4 - 17 - BMW X3M a X4M 2019 oficialni sada 17BMW odhalilo další dvě ostrá SUV, s 510 koňmi nechají v prachu i M3 a M4 - 18 - BMW X3M a X4M 2019 oficialni sada 18BMW odhalilo další dvě ostrá SUV, s 510 koňmi nechají v prachu i M3 a M4 - 19 - BMW X3M a X4M 2019 oficialni sada 19BMW odhalilo další dvě ostrá SUV, s 510 koňmi nechají v prachu i M3 a M4 - 20 - BMW X3M a X4M 2019 oficialni sada 20BMW odhalilo další dvě ostrá SUV, s 510 koňmi nechají v prachu i M3 a M4 - 21 - BMW X3M a X4M 2019 oficialni sada 21BMW odhalilo další dvě ostrá SUV, s 510 koňmi nechají v prachu i M3 a M4 - 22 - BMW X3M a X4M 2019 oficialni sada 22BMW odhalilo další dvě ostrá SUV, s 510 koňmi nechají v prachu i M3 a M4 - 23 - BMW X3M a X4M 2019 oficialni sada 23
Oba modely budou k dispozici ve dvou verzích...

BMW odhalilo další dvě ostrá SUV, s 510 koňmi nechají v prachu i M3 a M4 - 24 - BMW X3M a X4M 2019 oficialni sada 24BMW odhalilo další dvě ostrá SUV, s 510 koňmi nechají v prachu i M3 a M4 - 25 - BMW X3M a X4M 2019 oficialni sada 25BMW odhalilo další dvě ostrá SUV, s 510 koňmi nechají v prachu i M3 a M4 - 26 - BMW X3M a X4M 2019 oficialni sada 26BMW odhalilo další dvě ostrá SUV, s 510 koňmi nechají v prachu i M3 a M4 - 27 - BMW X3M a X4M 2019 oficialni sada 27BMW odhalilo další dvě ostrá SUV, s 510 koňmi nechají v prachu i M3 a M4 - 28 - BMW X3M a X4M 2019 oficialni sada 28BMW odhalilo další dvě ostrá SUV, s 510 koňmi nechají v prachu i M3 a M4 - 29 - BMW X3M a X4M 2019 oficialni sada 29BMW odhalilo další dvě ostrá SUV, s 510 koňmi nechají v prachu i M3 a M4 - 30 - BMW X3M a X4M 2019 oficialni sada 30BMW odhalilo další dvě ostrá SUV, s 510 koňmi nechají v prachu i M3 a M4 - 31 - BMW X3M a X4M 2019 oficialni sada 31BMW odhalilo další dvě ostrá SUV, s 510 koňmi nechají v prachu i M3 a M4 - 32 - BMW X3M a X4M 2019 oficialni sada 32BMW odhalilo další dvě ostrá SUV, s 510 koňmi nechají v prachu i M3 a M4 - 33 - BMW X3M a X4M 2019 oficialni sada 33BMW odhalilo další dvě ostrá SUV, s 510 koňmi nechají v prachu i M3 a M4 - 34 - BMW X3M a X4M 2019 oficialni sada 34BMW odhalilo další dvě ostrá SUV, s 510 koňmi nechají v prachu i M3 a M4 - 35 - BMW X3M a X4M 2019 oficialni sada 35BMW odhalilo další dvě ostrá SUV, s 510 koňmi nechají v prachu i M3 a M4 - 36 - BMW X3M a X4M 2019 oficialni sada 36BMW odhalilo další dvě ostrá SUV, s 510 koňmi nechají v prachu i M3 a M4 - 37 - BMW X3M a X4M 2019 oficialni sada 37BMW odhalilo další dvě ostrá SUV, s 510 koňmi nechají v prachu i M3 a M4 - 38 - BMW X3M a X4M 2019 oficialni sada 38BMW odhalilo další dvě ostrá SUV, s 510 koňmi nechají v prachu i M3 a M4 - 39 - BMW X3M a X4M 2019 oficialni sada 39BMW odhalilo další dvě ostrá SUV, s 510 koňmi nechají v prachu i M3 a M4 - 40 - BMW X3M a X4M 2019 oficialni sada 40BMW odhalilo další dvě ostrá SUV, s 510 koňmi nechají v prachu i M3 a M4 - 41 - BMW X3M a X4M 2019 oficialni sada 41BMW odhalilo další dvě ostrá SUV, s 510 koňmi nechají v prachu i M3 a M4 - 42 - BMW X3M a X4M 2019 oficialni sada 42
...základ počítá se 480 a vrchol s 510 koňmi

Petr Prokopec

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

Reklama