Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
BMW si na silnice posvítí laserovými světly
2.9.2011 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
BMW si myslí, že LED světla jsou překonána a dalším logickým i technologickým krokem by měla být světla laserová.
Než se blíže podíváme, jak bude vypadat jejich aplikace a proč to má být výhodné, možná by to chtělo zopakovat si par kapitol fyziky základní školy. Laser je zjednodušeně řečeno kvantový generátor světla s vysokou hustotou přenášeného výkonu či energie. Záření je monochromatické, tj. téměř všechny fotony mají stejnou vlnovou délku a frekvenci, nebo spíše pro snadnější pochopení - mají stejnou „barvu“.
Tento typ světla má velmi malou rozbíhavost a od rovnoběžné osy se odchyluje jen minimálně, a tudíž jej lze snadno zaměřit, a čím více jej zaostříte do menší stopy, tím vyšší bude energie na dopadu. Právě díky těmto unikátním vlastnostem nalezlo nesčetné množství aplikací od obrábění nejtvrdších materiálů, přes čtečky čárových kódů, armádní techniku, CD přehrávače a naše mimořádně oblíbené laserové radary pro měření rychlosti.
Na druhou stranu to vede k otázkám, jak může automobil využívat tyto atributy, pokud si tedy nechcete před autem vytvářet estrádní obrázky. A protože je dnes v oblibě permanentní strašení lidu před myriádami hrozeb, patně dříve či později někoho napadne optat se, jestli to neškodí lidskému zraku, malým kožešinovým zvířátkům nebo chlorofylu trávy u silnice.
BMW má na to odpověď už dnes. Laserová světla nebudou emitovat své záření přímo, ale nejdříve bude jejich paprsek konvertován pro použití na silnici. Pomůže tomu fluorescenční na fosforu založený materiál, který modré záření (vlnová délka od 360 do 480 nanometrů využívané též přehrávači Blu-ray) převede na běžné bílé světlo, které zrak rozhodně neohrozí. A kde jsou ty hlavní výhody?
Laserová dioda může být asi stokrát menší než klasické LED. Návrhářům i konstruktérům to značně uvolňuje ruce, nicméně mnichovská automobilka slibuje, že světla jsou pořád součástí designu a proto nebudou nijak významně zmenšována. Přepracována (a to výrazně) ale může být jejich hloubka, takže zaberou méně místa.
Ani s jejich výkonem to není špatné. Pokud LED vygeneruje 100 lumenů (jednotka světelného toku a míra vyzářeného viditelného světla zdrojem) na watt, laserový zdroj zvládne 170 lumenů. Vytvořte světlo o stejné intenzitě a zjistíte, že laserová světla spotřebovávají méně energie a tudíž i pár kapek benzinu na sto kilometrů, což ale bude v dnešní hysterické době asi nejvíce ceněná vlastnost. Proto snad nepřekvapuje, že BMW má v rámci plánu EfficientDynamics zavést laserová světla postupně do všech svých modelových řad.
Laserová světla by se měla postupně rozšířit na všechny modelové řady BMW, zde jsou vidět na přídi konceptu i8
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Takhle by to dopadlo, kdyby se Škoda odvázala a pod hlavičkou RS nabídla skutečné sportovní auto
před hodinou - 81letý muž si vyjel s ceněným Porsche 911. Sjel z mostu, skončil v potoce a může být rád, že žije
včera - Zbrusu nové Bugatti s motorem V16 bylo poprvé nafoceno při testech, značka odhaluje jeho pravý původ
27.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Souboj dvou titánů vyhrál úřadující šampion včera 15:11
- V Moto2 vyhrál Aldeguer, 11. Salač včera 12:57
- Vítězem Moto3 v Jerezu Colin Veijer včera 11:32
- Warm Up ukončen předčasně po crashi Acosty včera 10:07
- Sprintérské drama = festival pádů: Vyhrál Martin před Acostou 27.4.2024
Nejčtenější články
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
29.3.2024 - Nejlevnější Tesly v Evropě už stojí jen jako obyčejná Fabia, klidně i vybavené vozy s 4x4 a 350 koňmi
29.3.2024 - VW up! se vrátil ze záhrobí. Tohle je Geparda a není to aprílový žert, zadní kola nemá jen naoko
29.3.2024 - Ferrari si nechalo patentovat revoluční řešení spalovacího motoru, snadno obejde i tlaky na elektrifikaci všeho
29.3.2024 - Majitel po 23 letech prodal překrásné BMW M5 E39 dráž, než ho kdysi koupil nové, s ikonou jezdil zadarmo
30.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva