Britové stvořili „instantní” pohon všech kol. 4x4 přidá klidně i Škodě Fabia

Jmenuje se eTwinsterX a skutečně umí udělat čtyřkolku třeba i z Fabie. Princip je jednoduchý a pomůže také i s normovanou spotřebou a emisemi.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Britové stvořili „instantní” pohon všech kol. 4x4 přidá klidně i Škodě Fabia

12.9.2017 | Marek Bednář | 14 příspěvků

Jmenuje se eTwinsterX a skutečně umí udělat čtyřkolku třeba i z Fabie. Princip je jednoduchý a pomůže také i s normovanou spotřebou a emisemi.

Nejen celé nové automobily se představují na frankfurtském autosalonu, byť jsou většinou nejvíc vidět. To ovšem neznamená, že by méně pompézní věci byly méně důležité. Ukazuje to věc zvaná eTwinsterX, ve skutečnosti „elektropohon v kufříku” britské firmy GKN Driveline.

Název je poněkud krkolomný, ovšem přístroj je to relativně jednoduchý - podobně jako Bosch eAchse je to jednotka elektromotoru s dvoustupňovou převodovkou, kterou budou moci automobilky namontovat údajně do téměř jakéhokoliv auta, od městských miniaut po velká SUV, samozřejmě s jistými úpravami pro zabudování eTwinsterX a potřebných baterií.

Nedozvídáme se, jaký výkon má tahle novinka nabídnout, ale součástí je vektorování točivého momentu. Jednotka samozřejmě zvládá rekuperaci brzdné energie, takže může při brzdění nebo třeba při jízdě s kopce dobíjet baterie. GKN Driveline v každém případě nejsou žádní amatéři, firma se podílela např. na vývoji BMW i8 a Porsche 918 Spyder.

Největší přínos eTwinsterX má být v tom, že automobilky, kterým se dosud příliš nechtělo investovat do vývoje hybridních technologií a nebo pohonů všech kol, budou moci snadno a relativně levně taková auta nabídnout. V podstatě je možné vyrobit téměř z jakékoliv předokolky hybridní čtyřkolku, od Fabie po Superb, v případě těchto konkrétních aut hlavně z toho prvního - ostatní už jiný pohon 4x4 nabízí.

Právě takhle chce GKN Driveline svou novinku prezentovat - vzít nějakou existující předokolku a pomocí své jednotky z ní vyrobit hybridní vůz s pohonem 4x4. Nebude to jistě otázka pár šroubů, zadní náprava bude muset být výrazně upravena, aby mohla pojmout poloosy, možná se trochu zmenší zavazadelník a někam také musíte umístit baterie, ale schůdné řešení to v každém případě je.

Podobně jako u vynálezu Bosche, i eTwinsterX má potenciál rozšířit nabídku hybridních a plug-in-hybridních vozů, a co je důležitější, také podstatně snížit jejich cenu oproti současným úrovním. Řada lidí si tahle auta pochopitelně koupí, protože spojují to nejlepší ze světů konvenčních aut i elektromobilů, a automobilky budou mít po stránce emisních limitů víc prostoru pro ostrá auta. Vyhrát mohou všichni, takže držme GKN palce...

Britové stvořili „instantní” pohon všech kol. 4x4 přidá klidně i Škodě Fabia - 1 - gkn eTwinsterX univerzalni elektropohon 01Britové stvořili „instantní” pohon všech kol. 4x4 přidá klidně i Škodě Fabia - 2 - gkn eTwinsterX univerzalni elektropohon 02Britové stvořili „instantní” pohon všech kol. 4x4 přidá klidně i Škodě Fabia - 3 - gkn eTwinsterX univerzalni elektropohon 03Britové stvořili „instantní” pohon všech kol. 4x4 přidá klidně i Škodě Fabia - 4 - gkn eTwinsterX univerzalni elektropohon 04
GKN Driveline není první s tímto nápadem, ale je to nápad pozoruhodný a dobrý

Marek Bednář

Další zajímavé články:

Diskuze 14 příspěvků

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše