Připravte se na další devalvaci výkonu. Tato věc autům přidá až 408 koní

Výkony aut v posledních letech rostou tak rychle, že co bylo včera nejsilnější, bude zítra ztraceno v davu. Řešení jako toto ale posune vše ještě dál.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Připravte se na další devalvaci výkonu. Tato věc autům přidá až 408 koní

4.9.2017 | Marek Bednář | 55 příspěvků

Výkony aut v posledních letech rostou tak rychle, že co bylo včera nejsilnější, bude zítra ztraceno v davu. Řešení jako toto ale posune vše ještě dál.

Ačkoli výkony aut a jejich dynamika rostly po celou dobu jejich existence, situace se nikdy neměnila tak rychle, jako v posledních letech. Záleží na tom, jak jste staří, my jsme ale většinu našich životů prožili v situaci, kdy 100 koní výkonu bylo dost, 200 hodně a 300 už atakovalo sféry sporťáků a silných sedanů. Z těchto měřítek nezůstalo v posledních letech vůbec nic.

Přes 300 koní dnes může mít Golf a ani kvůli 400 koním nemusíme opouštět nižší střední třídu. Přesně tolik jich má inovované Audi RS3 a veškeré konkurenty drtí rozdílem třídy. Stát se to ještě před 10 či 15 léty, můžete si jej koupit s cílem těšit se klidně po 5 roků z nejrychlejšího vozu své kategorie. Nyní? Dejte konkurenci půlrok nebo rok než přijde s něčím silnějším a pak zase a zase...

Kde tohle skončí? Nikdo neví, nepředkládejte ale, že by se tento trend měl zpomalit nebo dokonce zastavit. Soudě podle toho, co právě představila firma Bosch, bude spíše dále akcelerován. A to měrou, o které se nám ani dnes nezdá.

Novinka Bosche si říká eAxle; německy eAchse, česky řekněme eNáprava. Ve stručnosti řečeno jde o kompletní modul elektrického pohonného ústrojí, který se namontuje přímo na nápravu auta. V jednom nepříliš velkém balíku je elektromotor, převodovka i řídící elektronika. Jediné, co bude potřeba dodat podle konkrétního vozu, bude baterie, zbytek obstará tento jeden modul.

Bosch tedy nechystá své vlastní auto, eAxle bude nabízet automobilkám pro jejich vlastní, především hybridní modely. To znamená velké zlevnění a zjednodušení vývoje elektrifikovaných automobilů, takže bychom se mohli snadno dočkat plug-in-hybridní invaze na silnicích.

Podle Bosche je možno eAxle zabudovat do v podstatě jakéhokoliv osobního či dodávkového auta, klidně i stávajícího. Bude to chtít jen úpravy karoserie vozu, protože i tento modul nějaké místo potřebuje a někam musíte taky umístit baterie, ale to je relativně snadný úkol. Zbytek dodá Bosch. „eAxle je start-up pohon pro auta s elektrickým pohonem, a to i pro zavedené automobilky,” říká dr. Rolf Bulander, generální ředitel Bosche.

Pochopitelně, s eAxle můžete obstarat i celý pohon auta, také to ale může znamenat zlepšení schopností vozu se spalovacím motorem. Boschův eAxle můžete umístit na zadní nápravu a přední kola může pohánět pouze konvenční motor. V jednom autě dostanete zároveň předokolku, čtyřkolku a - pokud elektronika dovolí - i elektrickou zadokolku, když se budete v zimě chtít vyblbnout na zasněženém parkovišti. Modul eAxle se jistě bude sám schopen postarat o věci jako rekuperaci brzdné energie a nahradíte-li alternátor generátorem, nebo generátor spalovacímu motoru přidáte, může být možno nabíjet baterie elektropohonu i při stání vozu.

Vraťme se ale k úvodu. Toto řešení nemíří jen ke snížení spotřeby benzínu či nafty, byť to pochopitelně také dovede, eAxle může i naprosto zásadním způsobem pozměnit dynamiku vozu. Není to žádný modůlek pro dětská autíčka, umí podávat výkon v rozsahu od 68 do 408 koní. Čtete správně, v podstatě v jakémkoliv autě můžete mít až 408 koní navíc ke spalovacímu motoru. Golf GTI má dnes 220 koní; něco jako Golf GTE-R, pokud to v budoucnosti vznikne, může mít výkonu skoro jako Corvette Z06.

Právě tohle může naprosto zdevalvovat i dnešní výkony aut. 310 koní Golfu R může být nic, pokud onen teoretický GTE-R přispěchá s více jak 600 koňmi. Samozřejmě, nepojede tak pořád, ale ruku na srdce, kdo potřebuje pořád 600 koní? Na Nordschleife je možná využijete, ale to je tak všechno, většině lidí stačí krátkodobá akcelerace, klidně na dálnici. Onen GTE-R může vypálit na 200 km/h za nějakých 9 sekund a i když přitom vyčerpá velkou část kapacity svých malých akumulátorů, nic se neděje, jeho 220 benzinových koní udrží i více jak 200 km/h bez nejmenších potíží a akumulátor dobijí souběžně nebo při prvním zabrzdění.

Samozřejmě, jsou tu ještě nějaké otázky, zejména hmotnost různých výkonových verzí eAxle, potřeby baterií a potřeby chlazení. Zatím na ně nemáme přesné odpovědi; ohledně hmotnosti Bosch uvádí, že modul eAxle o 204 koních váží přibližně 90 kilogramů. To je pozoruhodně dobré číslo, s oněmi malými akumulátory přidáte stovky elektrických koní se vším všudy s dodatečným zatížením třeba 150 kg a adekvátně rozumnou cenou. Není to nic, ale kolik vás něco srovnatelného bude stát dnes? Na hmotnosti i přímo na ceně?

eAxle je navržena tak, aby mohla být použita pro pohon přední či zadní nápravy téměř jakéhokoliv vozidla do celkové hmotnosti 7,5 tuny. Samozřejmě s ní musejí inženýři při vývoji vozidla počítat. Podle tiskové zprávy Bosche bude eAxle k mání od roku 2019 a má tu moc dost podstatným způsobem změnit svět aut...

Připravte se na další devalvaci výkonu. Tato věc autům přidá až 408 koní - 1 - bosch eAxle prvni 01Připravte se na další devalvaci výkonu. Tato věc autům přidá až 408 koní - 2 - bosch eAxle prvni 02Připravte se na další devalvaci výkonu. Tato věc autům přidá až 408 koní - 3 - bosch eAxle prvni 03Připravte se na další devalvaci výkonu. Tato věc autům přidá až 408 koní - 4 - bosch eAxle prvni 04
eAxle má potenciál dát krátkodobě spoustě aut stovky koní navíc. S relativně malým dodatečným zatížením, za relativně malé peníze

Marek Bednář

Další zajímavé články:

Diskuze 55 příspěvků

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše