Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Co opravdu vydrží Wankelův rotační motor? Tento někdo devět let doslova týral
15.6.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Wankely mají pověst nespolehlivých agregátů, které relativně rychle dostihnou limity jejich konstrukce. Je to ale skutečně tak? Tento slavný třírotor vypráví docela jiný příběh.
Pokud vám nic neříká jméno Roba Dahma, pak stoprocentně nepatříte mezi zapřísáhlé fanoušky rotačních motorů. Tento americký nadšenec si mohl díky dobrému rodinnému zázemí pořídit první Mazdu RX-7 již jako náctiletý, a jeho láska k Wankelům od té doby nevyprchala. Naopak se zdá, že roste každým dnem, přičemž vyústěním Robových snah je Project Ahura. Tak je nazvána Mazda RX-7 osazená zakázkovým čtyřrotorem, se kterým chce Dahm dosáhnout rychlosti 390 km/h.
Touto kreací, která vznikla na základech zmiňované první RX-7, se ale dnes zabývat nebudeme. Místo toho si naši pozornost získalo totéž kupé z generace FD, ovšem osazené třírotorem. Tedy slavnou pohonnou jednotkou 20B, která mezi fanoušky Wankelů patří k nejvyhledávanějším. Rob samozřejmě ani tu neponechal v sériovém stavu, ale naopak vyrukoval s řadou mimotovárních doplňků. Výkon tak vzrostl na neskutečných 835 koní na kolech.
Nyní tento motor musel z vozu ven, neboť diagnostika hlásila problémy, zejména pak výrazný pokles kompresí v jedné komoře. Jak se přitom ukázalo, velmi pravděpodobně za tím stojí zlomené rohové těsnění. V případě generace FD totiž Mazda začala u RX-7 používat některé tenčí komponenty, aby jednak snížila hmotnost a druhak vylepšila její rozložení. Stinnou stránkou věci ovšem bylo snížení výdrže.
Zpět ale ke zlomenému těsnění, jež pokračovalo v záškodnické činnosti. Rotační motory mají totiž v komorách menší vůli kvůli tepelné roztažitelnosti kovů. Díky tomu však může docházet k vypadávání těsnících lištiček a apexů a to samé se stalo také v tomto případě těsnění. Úlomek se tak dostal mezi rotor a stěnu komory, kde způsobil opravdu výrazné rýhy. Komprese tak poklesly z ideálních 100 psi na pouhých dvacet.
Může se tedy zdát, že veškeré mýty o špatné kvalitě rotačních motorů jsou pravdivé. Nicméně je třeba dodat, že ač tento motor byl neskutečně upraven, veškeré těsnění na rotoru zůstalo v sériovém stavu. A vydrželo devítileté (!) týrání, kdy Rob s vozem jezdil i poté, co již začalo docházet ke ztrátě kompresí. To sice narušuje jeho reputaci odborníka, nicméně pokud vše ihned nezměřil, mohl problém zpočátku hledat úplně jinde.
I když tedy Wankely neplatí za zrovna trvanlivé pohonné jednotky, ve stínu Dahmovy zkušenosti lze konstatovat spíše pravý opak. Při správné údržbě rotační motory opravdu vydrží. O tom ostatně svědčí i Robovy další záměry. Milovník Wankelů hodlá vše opravit či nahradit novými díly a motor následně poladit až na 1 100 koní. Ty budou opětovně změřeny na kolech, což znamená, že v motorovém prostoru lze počítat s podobným výkonem, jakým se pyšní i Bugatti Chiron. To ale rozhodně nepohání dvoulitr bez válců...





Třírotorový Wankel Roba Dahma přežil mnohé. A po opravě zamíří k ještě hvězdnějším výškám
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
včera
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
31.10.2025
Nejnovější články
Prodeje korejských elektromobilů v USA se po konci dotací zhroutily, i když zlevnily pod úroveň dotovaných cen
před 13 minutami
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
před hodinou
Dacia chystá nový kombík, který se postaví i drahým verzím Škody Octavia, stát má vedle nich pakatel
před 2 hodinami
Nový Renault Twingo kompletně odhalil únik ještě před premiérou. Vypadá skvěle, v nitru ale skrývá nepříjemné překvapení
před 3 hodinami
Vážně to není „my proti nim”? Opravdu jsou lidé vyvíjející elektrická a spalovací auta stejní nadšenci, jen pracují s „jiným materiálem”?
včera
Živá témata na fóru
- BMW Divize 11.05. 09:29 - Předseda
- Policejní kontroly a měření 11.05. 09:26 - Brus
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.04. 18:24 - Stepan
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.04. 14:02 - Snowman000
- 1.0tsi 85kw 11.04. 10:51 - Carnby
- Jednostopé okénko 11.04. 06:58 - řidičBOB
- IT poradna 11.03. 10:41 - pavproch
- Rychlodotazy 11.03. 08:35 - HondaMan
