Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Fordy chtějí svými brzdovými světly „svítit” i za zatáčku
23.6.2013 | Petr Miler | Přidat příspěvek
(+ video) Brzdové světlo je dobrá věc, ostatní ale informuje až v momentě jeho přímé viditelnosti. Ford chce tento signál dostat i za zatáčky.
Možná jste si toho ani nevšimli, ale fungování brzdových světel prošlo za poslední dekádu nemalým vývojem. Zatímco dříve se světla prostě rozsvěcela a zhasínala podle toho, jestli jste brzdili, nebo nikoli, dnes už dělají více. Některé automobilky používají dvoustupňové ukazatele, kdy ten druhý se rozsvítí až při intenzivním brzdění, některé dokonce trojstupňové, kdy se světla při brzdění na hranici zapnutí ABS ještě ke všemu rozblikají. K tomu navíc vozy buď ještě přímo při brzdění (to když žádné z výše zmíněných nebo jemu podobných řešení na palubě nenajdete), nebo po dobrzdění v podobné situaci rozsvěcí varovné blikače.
Je to docela dost signálů naráz, někdy i obtěžujících. Například auta koncernu PSA pouštějí varovné blikače při každém intenzivním brzdění už za jízdy a věřte, že není příjemné při každé deceleraci blikat na všechny strany jako o závod. Naštěstí u některých modelů jako je Peugeot RCZ se tento systém plně vypíná spolu s ESP, když ale sáhnete po standardním modelu, nezbavíte se jej, stejně jak ESP. Člověk pak při jinak normálním intenzivním zpomalení čeká, kdy se vozu otevře víko kufru a do vzduchu budou vypuštěny varovné světlice a... A Ford, jehož auta při brzdění také ráda blikají, vlastně nyní podobný systém testuje.
Brzdová či jakákoli jiná světla totiž mají jednu nevýhodu - vyžadují přímo viditelnost, aby někoho varovala. Pokud například narazíte na problém za ostřejší zatáčkou nebo horizontem, řidič jedoucí za vámi žádné varování nedostane. Musí se pak spolehnout na vlastní oči a schopnost zabrzdit před vzniklou překážkou.
Ford chce tento nedostatek odstranit tím, že krom všech zmíněných cest vyšle při ostrém brzdění jakousi elektronickou světlici ostatním autům. Jde tedy o rádiový signál, který vozy v okolí zaznamenají a varují řidiče například rozsvícením varovného nápisu na přístrojové desce.
Ford zatím systém testuje spolu s dalšími výrobci v německém simTD (Safe Intelligent Mobility - Testfield Germany) a podle prvních výsledků má prokazatelně pozitivní vliv na zmírnění následků nebo úplnou eliminaci pozdějšího nárazu do vzniklé překážky v nepřehledném místě. Ford je ostatně přesvědčen (a asi proti tomu nelze nic namítat), že komunikace mezi vozy i samotných vozů se systémy fungujícími v rámci okolní infrastruktury je dalším krokem vedoucím ke zvýšení bezpečnosti provozu. Proto také proto pracuje i na jiných systémech tohoto typu jako přebírání varovných informací o překážce v provozu od ostatních aut či komunikaci se systémem ovládajícím proměnlivé silniční značení.
Udělat si na tento a podobné systémy jasná názor není zcela jednoduché. Na jednu stranu je to prostě informace navíc, které řidič pro přežití v provozu nutně potřebuje. Na druhou stranu je ale to nejen další dobrý sluha, nýbrž také zlý pán, jehož přítomnost na palubě mnozí vymění za omezení své vlastní pozornosti věnované provozu. Právě ta ale je pro bezpečnost provozu vždy klíčová, všechny ostatní systémy mají být pouze podpůrné.
Sami jisté budete vědět, který z těchto dvou pohledů na věc je vám bližší. My bychom snad byli raději, kdyby každý po silnicích jezdil tak, aby byl schopen vždy sám zareagovat na jakoukoli situaci, která nastane před jeho autem. Ne pouze na ty, před kterými jej varuje „elektronické brzdové světlo” Fordu...


Fungování systému Fordu obrazem, je snad ale jasné i bez této pomůcky
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řidič natočil, jak mu cestu zkřížilo stádo tisíců kusů „vysoké”. Ani nedohlédl na konec „fronty zvířat”, která chtěla přejít silnici
včera
Číňané v Evropě bodují s levným velkým SUV. Lidé mu říkají Range Rover z Temu a není to urážka
22.11.2025
Porsche chtělo dostat zpackaný nový Cayenne do lepšího světla srovnáním s 918, dosáhlo ale jen maximální trapnosti
21.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- Ogura je sebekritický: „Musím se zlepšit ve všech oblastech“ včera 10:37
- Marc a Alex slavili včera 10:20
- Místo Schleizu bude v ESR North West 200 22.11.2025
- Velká japonská naděje Taiyo Furusato 22.11.2025
- WSBK 2026: O dva stabilní jezdce méně 22.11.2025
Nejnovější články
Fiasko McLarenu v Las Vegas smrdí. Co když podváděl celou sezónu? A teď musí jít takto na hranu, aby vše zastřel?
před 2 hodinami
Počet lidí pracujících v automobilovém průmyslu v Německu padl nejníž za posledních 15 let, tolik k oné cestě k prosperitě
včera
Řidič natočil, jak mu cestu zkřížilo stádo tisíců kusů „vysoké”. Ani nedohlédl na konec „fronty zvířat”, která chtěla přejít silnici
včera
Srovnejte si nové Porsche Cayenne s tím předchozím, ušlo cestu od nepřesvědčivosti k zapomenutelnosti
včera
Na první pohled ještě nikdo neuhodl, jakému autu patří tento interiér, zcela se vymyká dosavadním zvyklostem
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
