Goodyear říká, že budoucností pneumatik je koule. Toto je Eagle-360

(+ video) Podle Goodyearu budeme jednou auty jezdit na gumových koulích. Ty se mají např. automaticky otáčet kvůli opotřebení.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Goodyear říká, že budoucností pneumatik je koule. Toto je Eagle-360

7.3.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Goodyear říká, že budoucností pneumatik je koule. Toto je Eagle-360

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ video) Podle Goodyearu budeme jednou auty jezdit na gumových koulích. Ty se mají např. automaticky otáčet kvůli opotřebení.

Když dnes hovoříme o pneumatikách, rozumí se černá gumová věc, která se nasazuje na disk. Podle Goodyearu by to ale v budoucnosti - zřejmě dost vzdálené - mohlo být úplně jinak, zhruba jako ve filmu Já, robot. V Ženevě představil koncept pneumatiky ve tvaru koule, která s mechanikou auta není fyzicky spojena, nýbrž funguje na principu magnetické levitace.

Gumová koule, nazvaná Eagle-360, se může otáčet do všech směrů. To znamená několik výhod, jednou z nichž je mnohem snazší parkování, jak příčné, tak podélné. Podle Goodyearu by se tak mohla zvětšit kapacita parkovišť při zachování jejich fyzické velikosti. Samozřejmostí by bylo sledování povrchu silnice čidly a podle toho by vůz pohyboval jednotlivými koulemi, aby vás udržel v přímém směru.

Eagle-360 mají také v drážkách speciální materiál, který se na mokrém povrchu stáhne a tak zvětší drážky pro odvod vody. Také se mění tvrdost dezénu podle toho, po jakém povrchu zrovna jedete, s cílem co nejlepší přilnavosti. Pneumatika údajně komunikuje nejen se senzory auta, ale má i vlastní senzory v běhounu.

Goodyear navrhuje takovéto pneumatiky pro autonomní vozy, které by samy upravovaly rychlost a směr otáčení koulí podle povrchu silnice, samy by uměly zaparkovat a samy by rozpoznaly opotřebování pneumatiky, takže by ji pootočily a používaly zas jinou část takovým způsobem, aby se celá koule opotřebovávala rovnoměrně.

Ovšem, aby se něco takového dalo v autě použít, musela by se auta konstruovat úplně jinak, alespoň po stránce pohonného ústrojí a podvozku. Elektromotory dnešního rázu by klidně zůstat mohly i se spalovacími motory jako generátory, ovšem pohon těchto gumových koulí klasickými poloosami neočekávejte. Máme tedy spíše co do činění s nápadem, ideou, pravda zajímavou. Jestli se někdy zhmotní i jinde než v Ženevě, je otázkou...

Tip: Projděte si všechny novinky ženevského autosalonu 2016.


Goodyear říká, že budoucností pneumatik je koule. Toto je Eagle-360 - 1 - goodyear eagle-360 04Goodyear říká, že budoucností pneumatik je koule. Toto je Eagle-360 - 2 - goodyear eagle-360 03Goodyear říká, že budoucností pneumatik je koule. Toto je Eagle-360 - 3 - goodyear eagle-360 01Goodyear říká, že budoucností pneumatik je koule. Toto je Eagle-360 - 4 - goodyear eagle-360 02Goodyear říká, že budoucností pneumatik je koule. Toto je Eagle-360 - 5 - goodyear eagle-360 00
Vzorek Eagle-360 je adaptivní a je navržen tak, aby byl ze všech stran skoro stejný

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše