Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Hyundai 1,8 GDCi: nový přeplňovaný benzin má být úspornější než diesel
16.11.2013 | Petr Miler | 15 příspěvků
Hyundai je dalším výrobcem, který se pokouší spojit výhody dieselů a benzinů do jednoho balení.
Není to poprvé, co se k nám donesly zprávy o pokusech stvořit něco jako naftový motor spalující palivo, které běžně živí ty benzinové. Hyundai s Delphi v tomto případě nejsou průkopníky, spíše se přidávají k Boschi s GM a jejich HCCI nebo motoru DiesOtto, který chystá německý Daimler pro budoucí Mercedesy. Nepochybujeme o tom, že se jednotlivá řešení budou v detailech lišit, obecně jde ale stále o totéž - spojit vyšší efektivitu naftové jednotky s kultivovanějším projevem benzinového motoru. Výhod je pochopitelně více a v tomto článku na ně ještě přijde řeč.
Označení korejského nápadu je podobně jako v případě HCCI znovu písmenné, zní GDCI (Gasoline Direct-Injection Compression) a už z něj celkem jasně vyplývá, o co tu půjde, zvláště pokud si k písmenům přidáme slovo „twincharged”. V jádru se jedná o běžný čtyřválcový motor o objemu 1,8 litru, který dále využívá systému přímého vstřiku, přeplňování kompresorem (nízké otáčky) i turbodmychadlem (vyšší otáčky) a ke všemu pracuje s vysokým kompresním poměrem 14,8:1. Už to naznačuje a pohled na jedinou uvolněnou fotku agregátu to potvrzuje, že motor znovu není vybaven žádnými zapalovacími svíčkami, je tedy v podstatě vznětový, spalovat má ovšem palivo, které jsme zvyklí lít do motorů zážehových - benzin.
V technickém centru Hyundai v americkém Superior Township jej v pátek představil zejména motorový guru firmy Nayan Engineer (tomu se říká nomen omen...), který jej uvedl s tím, že motor GDCi nabídne stejný nebo vyšší výkon jako konvenčnější benzinové motory téhož ražení, dosáhne ale provozní efektivity překonávající dvoulitrový diesel, to vše při nižších nákladech na vývoj a výrobu. Pochopitelně se pak také snáze vejde do emisních limitů, které už dnes činí diesely dost drahými a do budoucna je mají učinit prakticky neprodejnými.
„Benzin je pravděpodobně nejlepší palivo pro diesel,” řekl doslova Engineer a nechal se doplnit svým kolegou Johnem Jurigou, podle nějž už dnešní diesely nemají pro zákazníky ekonomicky smysl. S tím bychom v mnoha případech mohli souhlasit (bude například velmi těžké ekonomicky ospravedlnit investici do Škody Rapid 1,6 TDI místo 1,2 TSI), pro Hyundai je ale cílem udělat z tohoto tvrzení axiom. Podle Jurigy chce automobilka zcela porazit diesely ve smyslu jejich ekonomické efektivity z hlediska zákazníků.
Nezní to špatně, však komu by se nelíbil benzinový motor s vysokým výkonem, briskními reakcemi, krásným zvukem a v neposlední řadě nižší hmotností, který by přitom nestál mnoho a jeho spotřeba by oproti dnešním jednotkám stejného typu byla třeba i o desítky procent nižší. Proč tedy Hyundai takový motor nenabídne? Především jej stejně jako výše zmíněné firmy nemá hotový, jde jen o koncept, který byl představen americkým novinářům. To by nemuselo až tak vadit, úskalí je ale vícero. Podobně jako dnešní diesely točí tento „polobenzin” maximálně 4 500 otáček za minutu, navíc podle přítomných novinářů zase o tolik lépe než nafťák nezní. Nayan Engineer k tomu tedy uvedl, že zrovna zvuk je možné zjemnit softwarovým nastavením motoru, otázkou ale je, za jakou cenu. A s otáčkami bude mít taková jednotka kříž vždy, třebaže hodnota 4 500 nebude absolutním limitem. Aby to tedy nakonec ještě vůbec byl alespoň trochu benzinový motor...
Mohlo by se tedy zdát, že krok Hyundai je jen plácnutím do vody, Korejci se tak ale netváří. Podle vývojářů má do výroby dorazit „v ne až tak vzdálené budoucnosti”, hovoří se dokonce už o roce 2014 a nové generaci modelu Sonata. Uvidíme, co z toho bude, inovacím podobného druhu se v době nepříliš přesvědčivých představení elektřinou nebo hybridními jednotkami poháněných vozů nemáme důvod bránit...
Toto je zatím jediný snímek nového motoru Hyundai GDCi - ačkoli jde o prototyp, do výroby by se mohl dostat už příští rok
Zdroj: Autoblog
Další zajímavé články:
Diskuze 15 příspěvků
Bleskovky
- Na jedoucí auto spadl velký kus mostní konstrukce, doslova jej prošpikoval
před 9 hodinami - Řidič Audi na horách drsně poznal, že pohon všech kol quattro není všemocný
včera - Řidič Porsche uháněl až 215 km/h za autem s majáky, policisty zkusil obměkčit prstenem
včera - Policie teď dokáže změřit rychlost auta až ze vzdálenosti 1 km, touto hračkou
21.2.2019 - Někdo si postavil falešné nejlepší Ferrari z plechu, nebojí se s ním vyrazit do ulic
20.2.2019

Nejdiskutovanější články
- Britové srovnali dostupná SUV pro velké rodiny. Jak si vedla Škoda Kodiaq?
6.12.2018 - Nejslavnější odpůrce elektromobilů po testu řekl, co si myslí o prvním elektrickém Porsche
18.1.2019 (2) - Elon Musk má pocit, že jméno Tesly čte řada lidí špatně. Jak k němu vůbec přišla?
10.12.2018 (9) - Českého řidiče chtějí v Německu soudit za pokus o vraždu, jen kvůli hloupému předjíždění
20.2.2019 (2) - Rozmach elektromobilů přinese zásadní změnu koncepce aut, oživí staré recepty
4.12.2018 (3) - Nový Renault Clio kompletně odhalen únikem, míří o hodně výš
29.1.2019 (3) - Prodeje nových aut v ČR dál klesají, Octavia přišla o pozici jedničky na trhu
9.12.2018 (1) - Boj odpůrců elektromobilů proti majitelům aut od Tesly se posunul do další úrovně
28.1.2019 - Co udělá omylem nalitá nafta modernímu benzinu? Tento vůz je smutnou odpovědí
9.12.2018 (2) - Rus zkusil, jestli jde auto v nouzi nastartovat i s pomocí tužkových baterií
18.1.2019 (2)
Nové na MotoForum.cz
Živá témata na fóru
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 19:46 - Bond007
- P: BMW Ski and Snowboard Bag 19:44 - Spectral
- BMW Divize 17:40 - Vrooom
- Dacia Duster 17:31 - mattonecz
- Koupě ojetého auta ( do 50 000 km ) do 500 000 15:08 - Rageweawer
- Onboard videa 14:08 - řidičBOB
- Gastronomické okénko 13:24 - pavproch
- Co právě teď posloucháte? 13:02 - pavproch
- Lyžárna 12:56 - pavproch
- audi a3 , spojka? prevodovka? 22:55 - speedo
Autobazar
Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi
r.v. 2010
360 000,- KčHyundai Santa Fe 2.2 CRDi
r.v. 2015
600 000,- KčHyundai Santa Fe 2.2 CRDi
r.v. 2013
480 000,- KčMercedes A A 180 CDI
r.v. 2015
430 000,- KčMercedes A A 200
r.v. 2018
700 000,- KčAudi A3 1.6 TDI
r.v. 2016
380 000,- KčAudi A6 3.0 TDI
r.v. 2016
900 000,- KčAudi A3 1.8 TFSI
r.v. 2013
400 000,- Kč