Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Jsou hybridy nesmysl? Nejúspornější značka zabije i jediný náznak hybridizace
21.7.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Jeden z nejslavnějších motorářů říká, že hybridní pohony jsou znásilňováním fyziky. Mazda mu zdá se odporovat nebude, teď už opravdu ne.
Mazdu možná mnozí považují za zastaralou. Japonská automobilka má totiž ve svém portfoliu pouze jeden benzinový přeplňovaný motor, ten navíc montuje pouze pod kapotu velkého SUV CX-9. Jinak ovšem - samozřejmě s výjimkou turbodieselů - značka nabízí jen atmosférické agregáty. Kromě toho nemluví zrovna s velkou láskou o elektrifikaci či hybridizaci, byť připouští, že kvůli stále přísnějším emisním limitům bude muset být i na tomto poli více činná.
Otázkou však je, jaké časové období má Mazda v tomto ohledu na mysli. Momentálně jí totiž k výhře nad konkurencí v rámci efektivity pohonných jednotek stačí atmosférické plnění, je oficiálně výrobcem nejúspornějších aut dle realistických amerických testů spotřeby. Možná si říkáte, že je to i díky mikrohybridnímu systému i-ELoop, který automobilka do svých aut montuje. Nyní to ale vypadá tak, že nejlepší je navzdory jemu.
Dle informací magazínu Cars Direct totiž začne automobilka toto řešení ze svých aut stahovat. První „obětí” má být model Mazda 3, který o tento prvek přijde v rámci letošního faceliftu americké verze tohoto vozu. A další jej mají následovat.
I-ELoop označuje systém rekuperace brzdné energie za pomoci superkondenzátoru, který je do některých modelů montován za příplatek do jiných standardně. Náklady na něj se pohybují okolo 18 000 Kč, dopad na reálnou spotřebu paliva je prý ovšem minimální. Ve skutečném světě je prý efekt mikrohybridní technologie blízký nule a případné úspory prý nikdy nevyváží původní investici. Vlastně tak není divu, že jej Mazda pouští k ledu.
Pro celý svět by se ovšem mělo jednat o podstatné sdělení, ze kterého lze vydedukovat, že hybridní technologie zatím nefunguje v jakékoliv podobě, ani v této . S tím samozřejmě politici a aktivisté souhlasit nebudou, technici ale dost možná ano. U nás nedávno zmiňovaný slavný motorář Friedrich Indra už léta říká, že „hybridní pohony jsou znásilňováním fyziky” a proslul i větami jako: „Aby Japonci učinili hybridní pohon atraktivnější, současně s ním přišli i s dalšími úpravami. Auto vyrobili tak, aby snížili odpor vzduchu, valivý odpor a další. Přinejmenším jedna třetina úspory paliva Toyoty Prius je dána nikoli hybridním pohonem, ale optimalizací samotného auta.”
Toyota tuto - podle Indry hru - hraje dál, Mazda na ni očividně kašle. Dost možná i proto, že se do ní nestačila tolik „namočit”. Jestli se tyto změny ovšem dotknou i evropských trhů, musíme vyčkat - tady se totiž podobné hry hrají na trochu jiné úrovni a ušetřený gram CO2 odpovídající špetce uspořeného paliva se vyvažuje skoro zlatem. Tak proč ne jinak nesmyslným i-ELoopem za 18 tisíc...


Takto systém i-Eloop kdysi představila Mazda. Klíčový kondenzátor si našel místo ve spodní části motorového prostoru za levým světlem. Transformátor je ukrytý pod sedadlem řidiče.
Mazda 3 se regulérního faceliftu dočkala loni, a to jak v Evropě...
...tak i v Japonsku. Ve Státech ji ale modernizace čeká i letos, přičemž zásadní je hlavně pro milovníky jakékoliv hybridní techniky - tu již s tímto modelem nedostanou
Zdroj: Cars Direct
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
BMW začalo s poslední novinkou potichu používat nové logo, nevšiml si toho skoro nikdo
včeraMožná bude stačit málo, aby se z designově katastrofálních nových Mercedesů stali krasavci
12.9.2025Příplatkové karbonové stěrače na Porsche 911 jsou výsměch v době, kdy auto s faceliftem nabralo 82 kilo jako nic
11.9.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Nejprostornější moderní Dacii dnes koupíte neskutečně levně, litr místa pro náklad vás může přijít jen na 17 Kč
před 7 hodinamiVW začal prodávat levný klon Škody Kodiaq, s cenou od 350 tisíc Kč to bude hit
před 8 hodinamiK mání je sotva jetý německý supersedan z časů výkonových válek, jeho unikátní specifikace dodnes bere dech
před 10 hodinamiJaponci těší staromilce, do výroby vrací už 23 let nevyráběný legendární motor, dokonce ve vylepšené podobě
před 11 hodinamiJeden z majitelů Audi otevřeně řekl, proč se zbavil jinak ještě dobrého auta značky, Němcům tohle vůbec nedochází
dnes
Živá témata na fóru
- IT poradna 09.14. 20:52 - Zajda
- Komfortní jednotka passat b5.5 09.14. 17:48 - Šimon
- Onboard videa 09.14. 13:49 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 09.14. 13:37 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 09.14. 12:56 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 09.13. 19:05 - Truck Daškam
- Pomoc s výběrem auta na denní dojíždění 09.13. 06:22 - annawonka
- Řidiči, co to mají v ruce... 09.12. 16:01 - řidičBOB