Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Jsou hybridy nesmysl? Nejúspornější značka zabije i jediný náznak hybridizace
21.7.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Jeden z nejslavnějších motorářů říká, že hybridní pohony jsou znásilňováním fyziky. Mazda mu zdá se odporovat nebude, teď už opravdu ne.
Mazdu možná mnozí považují za zastaralou. Japonská automobilka má totiž ve svém portfoliu pouze jeden benzinový přeplňovaný motor, ten navíc montuje pouze pod kapotu velkého SUV CX-9. Jinak ovšem - samozřejmě s výjimkou turbodieselů - značka nabízí jen atmosférické agregáty. Kromě toho nemluví zrovna s velkou láskou o elektrifikaci či hybridizaci, byť připouští, že kvůli stále přísnějším emisním limitům bude muset být i na tomto poli více činná.
Otázkou však je, jaké časové období má Mazda v tomto ohledu na mysli. Momentálně jí totiž k výhře nad konkurencí v rámci efektivity pohonných jednotek stačí atmosférické plnění, je oficiálně výrobcem nejúspornějších aut dle realistických amerických testů spotřeby. Možná si říkáte, že je to i díky mikrohybridnímu systému i-ELoop, který automobilka do svých aut montuje. Nyní to ale vypadá tak, že nejlepší je navzdory jemu.
Dle informací magazínu Cars Direct totiž začne automobilka toto řešení ze svých aut stahovat. První „obětí” má být model Mazda 3, který o tento prvek přijde v rámci letošního faceliftu americké verze tohoto vozu. A další jej mají následovat.
I-ELoop označuje systém rekuperace brzdné energie za pomoci superkondenzátoru, který je do některých modelů montován za příplatek do jiných standardně. Náklady na něj se pohybují okolo 18 000 Kč, dopad na reálnou spotřebu paliva je prý ovšem minimální. Ve skutečném světě je prý efekt mikrohybridní technologie blízký nule a případné úspory prý nikdy nevyváží původní investici. Vlastně tak není divu, že jej Mazda pouští k ledu.
Pro celý svět by se ovšem mělo jednat o podstatné sdělení, ze kterého lze vydedukovat, že hybridní technologie zatím nefunguje v jakékoliv podobě, ani v této . S tím samozřejmě politici a aktivisté souhlasit nebudou, technici ale dost možná ano. U nás nedávno zmiňovaný slavný motorář Friedrich Indra už léta říká, že „hybridní pohony jsou znásilňováním fyziky” a proslul i větami jako: „Aby Japonci učinili hybridní pohon atraktivnější, současně s ním přišli i s dalšími úpravami. Auto vyrobili tak, aby snížili odpor vzduchu, valivý odpor a další. Přinejmenším jedna třetina úspory paliva Toyoty Prius je dána nikoli hybridním pohonem, ale optimalizací samotného auta.”
Toyota tuto - podle Indry hru - hraje dál, Mazda na ni očividně kašle. Dost možná i proto, že se do ní nestačila tolik „namočit”. Jestli se tyto změny ovšem dotknou i evropských trhů, musíme vyčkat - tady se totiž podobné hry hrají na trochu jiné úrovni a ušetřený gram CO2 odpovídající špetce uspořeného paliva se vyvažuje skoro zlatem. Tak proč ne jinak nesmyslným i-ELoopem za 18 tisíc...
Takto systém i-Eloop kdysi představila Mazda. Klíčový kondenzátor si našel místo ve spodní části motorového prostoru za levým světlem. Transformátor je ukrytý pod sedadlem řidiče.
Mazda 3 se regulérního faceliftu dočkala loni, a to jak v Evropě...
...tak i v Japonsku. Ve Státech ji ale modernizace čeká i letos, přičemž zásadní je hlavně pro milovníky jakékoliv hybridní techniky - tu již s tímto modelem nedostanou
Zdroj: Cars Direct
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- V Bruselu přišli na to, že kamiony tvoří hrstku aut, ale figurují v 15 procentech smrtelných nehod, posvítí si na ně
před 52 minutami - Francouzi po čase stvořili opravdu krásné auto. Dostalo bezemisní pohon, který nemá problém s dojezdem
před 2 hodinami - Dvojí výkon vrcholné Tesly Model 3 byl vysvětlen, Česko i většina světa dostane ošizenou verzi
před 3 hodinami - Dlouholetý šéfdesignér Škody přešel k Číňanům. Na povel bude mít i značku, která stále víc boduje v Česku
před 5 hodinami - V nizozemském Utrechtu už začínají vypínat dobíjecí stanice elektromobilů. Elektřina není, situace se nezlepší roky
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva