Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Kde se vzal v motorech aut sodík? A proč je žádoucí, aby v nich byl?
22.12.2017 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Méně znalí s oblibou říkají, že motor je kopa dílů, které se nějak hýbat musí a jinak hýbat nesmí. Dnes si objasníme, kde a proč se v nich používá sodík.
V automobilech je nejčastěji rozšířený čtyřdobý spalovací motor s ventilovým rozvodovým mechanismem. Ventily přitom patří mezi nejnamáhanější součástky, zvláště pak ty výfukové. Části, které přicházejí do styku s výfukovými plyny, jsou vystavovány extrémním teplotním výkyvům - za působení vysokých teplot se roztahují, přesto stále musí perfektně těsnit. Odvod tepla zajišťuje kontakt s hlavou motoru, otázkou ale je, jak jej dostat z talířku.
Běžná auta mají dříky výfukových ventilů o průměru několik milimetrů, například u Fabie poslední generace je to 5 mm. Tohle řešení stačí pro obyčejné motory, pokud ale jde o vysoké litrové výkony, je nutno chlazení ventilových talířků zintenzivnit. Používá se k tomu sodík, kterým je z části vyplněna dutina uvnitř ventilu.
Sodíkové ventily jsou doménou velmi výkonných motorů. Najdou se i výjimky jako již zmíněná Fabia se silnější verzí 1,2 TSI 81 kW. Její ventily mají dutinku o průměru 3 mm, která je zaplněná z 60 % sodíkem. Hlavně se ale instalují do tepelně vysoce namáhaných agregátů. Sodík je dobrý tepelný vodič sám o sobě, pohybem ventilu dochází k jeho promíchávání, což jeho odvod dále podporuje.
Jak již zaznělo, v těle je dutina částečně vyplněná sodíkem. Ten má velmi nízkou teplotu tání (97,72 °C) a vysokou teplotu varu (883 °C). Za normálních teplot je tuhý, po zahřátí motoru ale zkapalní a neustálým promícháváním ohřátého kovu z talířku ventilu a vychladlého z horní části je teplota talířku snížena až o 150°C.
Na obrázku je názorně vidět vedení tepla ventilu bez sodíku (vlevo) a se sodíkem (vpravo) - které řešení si vede lépe, nemusíme dodávat. Poprvé se takto chlazené ventily začaly používat v 60. letech silná auta, postupem času se vylepšení dostávají pod kapotu stále více modelů. Dnes je má i zmíněná Fabia a také díky nim dokáže stabilně podávat relativně vysoký litrový výkon...
Schéma hodnot tepelného namáhání ventilu bez sodíku (vlevo) a se sodíkem (vpravo)
Názorná ukázka sodíkových ventilů
Zdroj: Drivetribe
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
před hodinou - Frustrace majitelů Tesel roste, jejich auta dál ztrácí na ceně mnohonásobně víc než ostatní vozy
před 2 hodinami - Škoda překvapivě stvořila víc jak 1000koňové auto, řádit s ním budete moci i vy
před 4 hodinami - Dodnes úplně nový, totálně oholený Ford Focus první generace může být váš, při jeho jednoduchosti je to auto navěky
před 5 hodinami - Fiskeru došly peníze. Už neplatí ani úroky z dluhů, bankrot očekává každým dnem
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva