Reklama

Kde se vzal v motorech aut sodík? A proč je žádoucí, aby v nich byl?

Méně znalí s oblibou říkají, že motor je kopa dílů, které se nějak hýbat musí a jinak hýbat nesmí. Dnes si objasníme, kde a proč se v nich používá sodík.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Kde se vzal v motorech aut sodík? A proč je žádoucí, aby v nich byl?

22.12.2017 | Mirek Mazal | 25 příspěvků

Méně znalí s oblibou říkají, že motor je kopa dílů, které se nějak hýbat musí a jinak hýbat nesmí. Dnes si objasníme, kde a proč se v nich používá sodík.

V automobilech je nejčastěji rozšířený čtyřdobý spalovací motor s ventilovým rozvodovým mechanismem. Ventily přitom patří mezi nejnamáhanější součástky, zvláště pak ty výfukové. Části, které přicházejí do styku s výfukovými plyny, jsou vystavovány extrémním teplotním výkyvům - za působení vysokých teplot se roztahují, přesto stále musí perfektně těsnit. Odvod tepla zajišťuje kontakt s hlavou motoru, otázkou ale je, jak jej dostat z talířku.

Běžná auta mají dříky výfukových ventilů o průměru několik milimetrů, například u Fabie poslední generace je to 5 mm. Tohle řešení stačí pro obyčejné motory, pokud ale jde o vysoké litrové výkony, je nutno chlazení ventilových talířků zintenzivnit. Používá se k tomu sodík, kterým je z části vyplněna dutina uvnitř ventilu.

Sodíkové ventily jsou doménou velmi výkonných motorů. Najdou se i výjimky jako již zmíněná Fabia se silnější verzí 1,2 TSI 81 kW. Její ventily mají dutinku o průměru 3 mm, která je zaplněná z 60 % sodíkem. Hlavně se ale instalují do tepelně vysoce namáhaných agregátů. Sodík je dobrý tepelný vodič sám o sobě, pohybem ventilu dochází k jeho promíchávání, což jeho odvod dále podporuje.

Jak již zaznělo, v těle je dutina částečně vyplněná sodíkem. Ten má velmi nízkou teplotu tání (97,72 °C) a vysokou teplotu varu (883 °C). Za normálních teplot je tuhý, po zahřátí motoru ale zkapalní a neustálým promícháváním ohřátého kovu z talířku ventilu a vychladlého z horní části je teplota talířku snížena až o 150°C.

Na obrázku je názorně vidět vedení tepla ventilu bez sodíku (vlevo) a se sodíkem (vpravo) - které řešení si vede lépe, nemusíme dodávat. Poprvé se takto chlazené ventily začaly používat v 60. letech silná auta, postupem času se vylepšení dostávají pod kapotu stále více modelů. Dnes je má i zmíněná Fabia a také díky nim dokáže stabilně podávat relativně vysoký litrový výkon...

Kde se vzal v motorech aut sodík? A proč je žádoucí, aby v nich byl? - 1 - Co dela sodik v motoru auta 02
Schéma hodnot tepelného namáhání ventilu bez sodíku (vlevo) a se sodíkem (vpravo)

Kde se vzal v motorech aut sodík? A proč je žádoucí, aby v nich byl? - 2 - Ventily se sodikem odvod tepla 01Kde se vzal v motorech aut sodík? A proč je žádoucí, aby v nich byl? - 3 - Ventily se sodikem odvod tepla 02Kde se vzal v motorech aut sodík? A proč je žádoucí, aby v nich byl? - 4 - Ventily se sodikem odvod tepla 03Kde se vzal v motorech aut sodík? A proč je žádoucí, aby v nich byl? - 5 - Co dela sodik v motoru auta 01Kde se vzal v motorech aut sodík? A proč je žádoucí, aby v nich byl? - 6 - Co dela sodik v motoru auta 03
Názorná ukázka sodíkových ventilů

Zdroj: Drivetribe

Mirek Mazal

Další zajímavé články:

Diskuze 25 příspěvků

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše