Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Kde se vzal v motorech aut sodík? A proč je žádoucí, aby v nich byl?
22.12.2017 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Méně znalí s oblibou říkají, že motor je kopa dílů, které se nějak hýbat musí a jinak hýbat nesmí. Dnes si objasníme, kde a proč se v nich používá sodík.
V automobilech je nejčastěji rozšířený čtyřdobý spalovací motor s ventilovým rozvodovým mechanismem. Ventily přitom patří mezi nejnamáhanější součástky, zvláště pak ty výfukové. Části, které přicházejí do styku s výfukovými plyny, jsou vystavovány extrémním teplotním výkyvům - za působení vysokých teplot se roztahují, přesto stále musí perfektně těsnit. Odvod tepla zajišťuje kontakt s hlavou motoru, otázkou ale je, jak jej dostat z talířku.
Běžná auta mají dříky výfukových ventilů o průměru několik milimetrů, například u Fabie poslední generace je to 5 mm. Tohle řešení stačí pro obyčejné motory, pokud ale jde o vysoké litrové výkony, je nutno chlazení ventilových talířků zintenzivnit. Používá se k tomu sodík, kterým je z části vyplněna dutina uvnitř ventilu.
Sodíkové ventily jsou doménou velmi výkonných motorů. Najdou se i výjimky jako již zmíněná Fabia se silnější verzí 1,2 TSI 81 kW. Její ventily mají dutinku o průměru 3 mm, která je zaplněná z 60 % sodíkem. Hlavně se ale instalují do tepelně vysoce namáhaných agregátů. Sodík je dobrý tepelný vodič sám o sobě, pohybem ventilu dochází k jeho promíchávání, což jeho odvod dále podporuje.
Jak již zaznělo, v těle je dutina částečně vyplněná sodíkem. Ten má velmi nízkou teplotu tání (97,72 °C) a vysokou teplotu varu (883 °C). Za normálních teplot je tuhý, po zahřátí motoru ale zkapalní a neustálým promícháváním ohřátého kovu z talířku ventilu a vychladlého z horní části je teplota talířku snížena až o 150°C.
Na obrázku je názorně vidět vedení tepla ventilu bez sodíku (vlevo) a se sodíkem (vpravo) - které řešení si vede lépe, nemusíme dodávat. Poprvé se takto chlazené ventily začaly používat v 60. letech silná auta, postupem času se vylepšení dostávají pod kapotu stále více modelů. Dnes je má i zmíněná Fabia a také díky nim dokáže stabilně podávat relativně vysoký litrový výkon...
Schéma hodnot tepelného namáhání ventilu bez sodíku (vlevo) a se sodíkem (vpravo)
Názorná ukázka sodíkových ventilů
Zdroj: Drivetribe
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez včera 15:00
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki včera 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España včera 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ 24.4.2024
- Začalo letošní MS-Side 24.4.2024
Nejčtenější články
- Volvo se rozhodlo odpravit polovinu svých českých prodejů. Skončilo s diesely, i když jde o jeho jasně nejžádanější motory
28.3.2024 - Levná kopie kultovního Mercedesu G dostane novou verzi s motorem přímo od Mercedesu, bude ještě blíž originálu
28.3.2024 - Stellantis dál propouští ve velkém. Nově končí dalších 3 500 lidí, je to prý součást „energetické a technologické transformace”
28.3.2024 - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
28.3.2024 - Nové levné SUV Citroënu vypadá velmi lákavě, stát má jen 225 tisíc Kč. EU se už proto vyhne obloukem
28.3.2024
Živá témata na fóru
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 23:27 - Milanito
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.25. 23:10 - M.Z.
- Onboard videa 04.25. 23:07 - Lachende Bestien
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.25. 20:34 - M.Z.
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.25. 19:05 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 18:24 - Brus
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB