Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Koenigsegg pracuje na motoru 1,6 s 400 koňmi. Říká, že velcí výrobci se nesnaží
16.5.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Nový motor Koenigseggu může dočista změnit dnešní vnímání litrových výkonů. Má mít malé vrtání a velký zdvih, čímž sníží tepelné ztráty a zvýší životnost.
Značka Koenigsegg je proslulá svými stroji s ohromnými výkony, které si může dovolit jen pár vyvolených. Její vývoj se ale neorientuje jen na takto koncipované vozy, v poslední době stále více vystrkuje růžky s revoluční bezvačkovou technologii, které říká FreeValve. Tu se snaží dostat do sériové výroby v podstatně obyčejnějších autech, však už představila hotový motor určený pro vůz značky Qoros.
FreeValve ve skutečné výrobě zatím není, jeho možnosti jsou ale velmi slibné. A Koenigsegg se s vývojem „obyčejnějších” pohonných jednotek evidentně nehodlá zastavit na této metě. Sám šéf Christian von Koenigsegg nyní odhalil, že jeho firma pracuje na 1,6l motoru, který by měl 400 koní a mohl by též pohánět sériově vyráběný, silniční vůz.
To je 250 koní na litr, něčemu takovému se ani ty nejlepší současné benziny zdaleka neblíží. Je to na první pohled až nesmyslné číslo, alespoň v plně produkčním autě, ale podle Koenigseggu je možné, aby takový motor byl postaven a bez problémů sloužil. „Stejné principy, jako u motorů Agery a Regery, je možné aplikovat na menší motory,” říká Christian von Koenigsegg. Takovéto skoky ve vývoji jsou podle něj u Koenigseggu možné, protože velcí výrobci se nesnaží. Prý se nechtějí pouštět do drahého vývoje, když jim fungují stávající řešení a konkurence je nenutí posouvat možnosti výrazně dále.
„Snížením vrtání a prodloužením zdvihu jsme schopni snížit tepelné ztráty v motoru. Také jsme použili kované písty a ojnice a velmi kvalitní ventily, které dělají motory maximálně efektivními. Jsou to dražší díly, ale v masové produkci to tak strašné nebude. (...) Přidáme-li technologii FreeValve, můžeme efektivitu zvýšit o další 3 - 4 procenta, což je ohromné,” vysvětluje dále Christian von Koenigsegg.
Přeplňování je samozřejmostí, prý to ovšem nebude elektrickým turbem, které se dnes zdá být dalším podstatným krokem ve vývoji přeplňování. Podle Christiana von Koenigsegga je to „z mnoha důvodů zajímavá technologie, ale je neohrabaná, drahá a těžká, přitom se to dá udělat jednodušeji”. A vskutku, např. systém Audi SQ7 s elektrickými turby je docela složitý.
Koenigsegg aktuálně nemá auto, do kterého by takový motor mohl namontovat a jeho hypersportech jej nečekejme. Cílem nesporně je takový motor masově vyrábět a dostat jej do nějakého obyčejnějšího auta, než jsou Regera a spol, zatím ale má hlavně sloužit jako důkaz, že tahle idea může fungovat a že potenciál spalovacích motorů není vyčerpán.
Jak dlouho si ještě na výsledek počkáme, zatím není jisté - konkrétní termín zatím nezazněl. Když už se ale zprávy o takovémto motoru dostávají cíleně do médií, je pravděpodobné, že inženýři Koenigseggu jsou na dobré cestě a dalších detailů se dočkáme co nevidět.









Koenigsegg nedávno ukázal hotový motor s technologií FreeValve. Jeho parametry zněly skvěle, automobilka ale zjevně myslí na ještě docela jiné výsledky
Bezvačkový rozvod pomůže i dnes probíranému motoru, je to ale jen část skládačky
Zdroj: Car Buzz
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
1914koňový elektromobil ohromil při pohodové jízdě po nejnáročnějším okruhu světa leda tím, kolik při ní ztratil kapacity baterií
včeraPřímé klání dvou dvanáctiválcových italských klenotů je jako z jiné doby, majitele vyšly na 240 milionů korun
24.6.2025Expert před summitem NATO varuje ty, kteří se lepí k silnici: Limuzína prezidenta USA vás klidně přejede
23.6.2025
Nejnovější články
Švédové přidali koně a sebrali kila svému už tak brutálnímu sporťáku, chtějí s ním sbírat rekordní časy na kolo
před hodinouUnikly nové informace o nástupci současného BMW 3 včetně nové M3, fanoušky nepotěší hned dvakrát
před 3 hodinamiNejnovější Mercedes je ztělesněním všeho, co je dnes s legendární německou značkou špatně
před 4 hodinamiOpravdu „americkej kýbl” překoná absolutní rekord Nürburgringu? Dlouholetý technik GM říká, že ano, jen jinak, než si myslíte
před 6 hodinamiDevastace a sebemrskačství až do hořkého konce: Škoda ukáže novou Octavii v podobě, o níž ví, že vzbudí rozpaky. A klidně na ní prodělá
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Kabelový svazek motoru Octavia I 1,8T 06.26. 12:55 - abernas
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 06.26. 12:52 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 06.26. 11:21 - Předseda
- kola e89+Tiguan+Scout 06.26. 11:04 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 06.26. 10:14 - Zajda
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 06.25. 18:25 - Truck Daškam
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 06.24. 14:43 - janom
- OT: pavproch pomalu likviduje svou firmu 06.24. 13:45 - pavproch