Škoda Octavia Scout je nejlepší čtyřkolka

Škoda to zase vyhrála, Scout je nejlepší čtyřkolka, i když nemá ani „pořádný” pohon všech kol...
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Bentley testuje systém, který skoncuje s náklony zatáčkách. Projev auta je bizarní

26.8.2017 | Petr Miler | 21 příspěvků

Je až bizarní vidět auto zatáčet a prakticky se při tom nenaklánět. Přesně to má nabídnout nové Bentley Continental GT, tady jsou záběry z testů.

Někteří lidé vnímají jízdní vlastnosti auta jako jeho schopnost nenaklánět se při rychlých průjezdech zatáčkami. Je samozřejmě nesmysl vnímat projev vozu takto úzce - můžete udělat podvozek velmi tuhý, který v zatáčkách nedovolí karoserii prakticky žádné náklony a přesto může fungovat i při ostré jízdě prachbídně. A stejně tak můžete udělat podvozek velmi poddajný, který náklony karoserie dovolí v mnohem větší míře a přesto bude celkové fungovat mnohem lépe.

Jakýsi svatý grál je ale pochopitelně jen jeden - podvozek, který bude velmi poddajný a přitom ony náklony nedovolí. Konvenční způsob řešení zavěšení a odpružení kol s pomocí „analogových” pružin, tlumičů a stabilizátorů něco takového z podstaty nedovoluje, konstruktéři vždy musí najít co nejvhodnější kompromis s ohledem na zaměření toho či onoho vozu. Jakmile ale do hry vstoupí elektronika, mohou se dít skoro zázraky.

Nedávno jsme připomínali 13 let starý nápad Bose, který díky rozsáhlému použití elektroniky nabízel prakticky dokonalé odpružení. Každé kolo zvlášť se mohlo nastalým podmínkám přizpůsobovat až do té míry, že dokázalo zcela ignorovat jinou výšku povrchu pod každým z kol, umělo zcela potlačit náklony karoserie či dokonce přeskočit překážku vysokou několik centimetrů. Bylo ale moc komplikované, těžké a drahé na to, aby se dostalo do výroby.

Automobilky se od té doby snaží něčemu podobnému co nejvíce přiblížit bez oněch negativních a pokud jde o náklony karoserie, nejdále to chce nyní dotáhnout Bentley. Nový Continental GT ztvárněný ve stylu konceptu EXP12 Speed 6e nabídne nejnovější verzi systému Dynamic Ride, který disponuje mj. elektromotory nastavujícími polohu stabilizátorů. V zatáčkách tak tlačí stabilizátory dolů na vnějším kole a nahoru na vnitřním, aby eliminoval náklony. Nápad to není nový a Bentley jej nepoužije jako první, jeho ztvárnění má být ale u nového Conti GT bezprecedentně efektivní, i díky mezigeneračnímu snížení hmotnosti asi o 350 kg.

A zdá se, že efektivní toto řešení skutečně je. Níže si můžete prohlédnout záběry z testů prototypu tohoto vozu na Severní smyčce Nürburgringu, na němž se v zatáčkách neprojevuje prakticky žádnými náklony karoserie. Je to velmi nepřirozené, fyzikální zákony zdánlivě popírající a mám-li mluvit jen za sebe, z výsledného projevu se mi v očekávání jiného chování auta až trochu točí hlava. Ale o to zajímavější pohled na výsledek je. Dopřejte si jej sami, toto může být taková malá technická revoluce...

Bentley testuje systém, který skoncuje s náklony zatáčkách. Projev auta je bizarní - 1 - Bentley Continental GT 2018 Dynamic Ride testy 01Bentley testuje systém, který skoncuje s náklony zatáčkách. Projev auta je bizarní - 2 - Bentley Continental GT 2018 Dynamic Ride testy 02Bentley testuje systém, který skoncuje s náklony zatáčkách. Projev auta je bizarní - 3 - Bentley Continental GT 2018 Dynamic Ride testy 03Bentley testuje systém, který skoncuje s náklony zatáčkách. Projev auta je bizarní - 4 - Bentley Continental GT 2018 Dynamic Ride testy 04Bentley testuje systém, který skoncuje s náklony zatáčkách. Projev auta je bizarní - 5 - Bentley Continental GT 2018 Dynamic Ride testy 05Bentley testuje systém, který skoncuje s náklony zatáčkách. Projev auta je bizarní - 6 - Bentley Continental GT 2018 Dynamic Ride testy 06
Nový systém Bentley zdá se dokáže s náklony karoserie v zatáčkách skoncovat prakticky zcela

Petr Miler

Další zajímavé články:

Diskuze 21 příspěvků

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše